reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Tydzień Filmowy Eurovision z udziałem TVP

dodano: 2013-12-05 15:11 | aktualizacja: 2013-12-05 15:13
autor: AdamekAdam | źródło: TVP

tvp W dniach 15 listopada – 15 grudnia 2013 roku na antenach europejskich publicznych stacji telewizyjnych odbywają się pokazy filmów europejskich w ramach projektu Eurovision Film Week. Eurovision Film Week to jeden z największych multimedialnych festiwali filmowych w historii, organizowany pod patronatem Europejskiej Unii Nadawców. Stacje uczestniczące w projekcie proponują do wymiany przynajmniej jeden film - w zamian mogą wyemitować na swoich antenach inne tytuły europejskie przekazane na tych samych zasadach. Dodatkowo, kanały radiowe i telewizyjne wyemitują dyskusje, materiały filmowe i wywiady z gwiazdami i twórcami filmowymi.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Eurovision Film Week ma na celu uhonorowanie osiągnięć twórców filmów europejskich. Podkreśli przy tym zaangażowanie mediów publicznych w produkcję filmową oraz jej różnorodność tematyczną i kulturową.

Wymiana koordynowana jest przy wsparciu EBU poprzez specjalne sekcje platformy Eurovision Showcase. W projekcie bierze udział 25 nadawców telewizyjnych oraz 10 stacji radiowych, w tym Telewizja Polska (TVP2 i TVP Historia) i Polskie Radio.

Do Dyrektorów Generalnych stacji członkowskich EBU uczestniczących w Eurovision Film Week przesłany został list Prezydenta EBU, Pana Jean-Paul’a Philippot, informujący o działaniach planowanych przez EBU na rzecz promocji EFA. Jednym z instrumentów promocyjnych będzie opublikowanie artykułu w opiniotwórczych redakcjach największych europejskich gazet; artykuł ma na celu podkreślenie związku kina europejskiego z europejskimi nadawcami publicznymi.

Dyrektorzy Generalni, których organizacje są zaangażowane w Eurovision Film Week poproszeni zostali o poparcie i dołączenie swego podpisu do wymienionego artykułu. Prezes Zarządu TVP S.A. dr Juliusz Braun wyraził zgodę na dołączenie swego podpisu.

TYDZIEŃ FILMÓW EUROWIZJI

W erze cięć budżetowych i błyskawicznego rozwoju technologicznego my, przedstawiciele mediów publicznych z Europy, potwierdzamy nasze przekonanie, że europejskie kino jest wspólnym dobrem wszystkich tych, którzy nazywają ten kontynent swoim domem.

Naszą publiczną misją jest zapewnianie wysokiej jakości oferty kulturalnej, która będzie bogata, zróżnicowana, innowacyjna i łatwo dostępna dla mieszkańców Europy i innych części świata. Jej podstawą są znaczące inwestycje w każdym punkcie w łańcuchu wartości filmu, od produkcji aż po promocję i dystrybucję.

Mając na uwadze tę misję i nasze zaangażowanie w promowanie kultury europejskiej, postanowiliśmy zorganizować Tydzień Filmów Eurowizji – największy, a jednocześnie najbardziej przystępny festiwal filmowy. Dwudziestu sześciu członków Europejskiej Unii Nadawców, zrzeszającej europejskich publicznych nadawców radiowych i telewizyjnych, zaprezentuje wybrane filmy długometrażowe, wszystkie wyprodukowane w Europie, z których wiele było dotychczas praktycznie nieznanych poza krajami swojego pochodzenia. Kanały radiowe i telewizyjne będą emitować debaty, materiały dokumentalne na temat filmów, wywiady z gwiazdami kina, reżyserami i scenarzystami, a także opowiadać o magii muzyki filmowej.

Amerykański reżyser pochodzenia włoskiego, Frank Capra, powiedział: „Film jest jednym z trzech uniwersalnych języków; pozostałe dwa to matematyka i muzyka”. Jest to wyjątkowo trafne spostrzeżenie w kontekście europejskim. Współczesna Europa obejmuje wiele krajów i kultur, zaś kino, tak jak nadawcy publiczni, fundamentalnie przyczynia się do utrzymywania tożsamości narodowej.

Europejskie media publiczne i europejskie filmy egzystują w delikatnej symbiozie; żadne z nich nie byłoby w stanie dobrze funkcjonować bez drugiego. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tego związku i będziemy dokładać wszelkich starań, by chronić jego trwałość. Nadawcy publiczni zapewniają najpopularniejsze platformy oglądania filmów – przeciętny widz telewizyjny ogląda w domu średnio 80 filmów rocznie. Nadawcy publiczni zaliczają się również do największych inwestorów i promotorów filmów, jak również często są stroną zamawiającą. Krótko mówiąc, media publiczne są najważniejszym cichym partnerem przemysłu filmowego. Siedem spośród jedenastu europejskich filmów ubiegających się w tym roku o Złotą Palmę w Cannes było współfinansowanych przez nadawców publicznych. Do tej grupy należał również zwycięski obraz – „Życie Adeli”. Media publiczne wpierały również produkcję filmu „Sacro Gra”, który zdobył Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji.
Wielu Europejskich nadawców publicznych wspiera produkcję filmów w ramach swojego zakresu odpowiedzialności; inwestujemy w filmy o wiele więcej pieniędzy niż media prywatne. Nadawcy publiczni bardziej niż ktokolwiek inny przyczyniają się do promowania niezależnej produkcji filmowej, produkują filmy i seriale, zapewniają stałe miejsce w ramówce dla krajowych produkcji filmowych oraz przeznaczają więcej czasu na emisję europejskich filmów niż kanały prywatne. W 2011 roku około 52% filmów w ramówkach telewizji publicznych było filmami europejskimi, w porównaniu z zaledwie 33% w przypadku prywatnych grup mediowych (European Audiovisual Observatory w oparciu o dane Rovi). W 2010 roku wart 56,7 miliardów euro europejski przemysł filmowy obejmował 88000 oddzielnych firm, zatrudniających 380000 osób. Jednak nasz przemysł filmowy potrzebuje działań, jeśli ma nadal odnosić sukcesy i pozostawać konkurencyjny.

Bardzo szybka transmisja szerokopasmowa staje się coraz powszechniejsza, zapewniając gospodarstwom domowym łatwy dostęp do szerokiej oferty platform. Wystarczy nacisnąć przycisk, by uzyskać dostęp do nieograniczonej biblioteki hitów filmowych i unikatowych produkcji, co nieuchronnie doprowadzi do zwiększenia oglądalności filmów. Łatwiejszy dostęp do widzów to doskonała informacja dla miłośników kina i producentów, lecz oznacza również, że krajowi i europejscy filmowcy będą musieli pracować jeszcze ciężej, by zostać zauważonymi. Dodatkowo, cichy partner wspierający przemysł ma również własne problemy. Nadawcy publiczni znajdują się pod poważną finansową presją, która wynika w dużym stopniu z przyczyn politycznych. Wielu nadawców publicznych musi się obecnie zmagać z dodatkowymi kosztami oraz koniecznością zapewniania dodatkowych usług na rosnącej liczbie platform, dysponując stałymi lub wręcz kurczącymi się zasobami.

Niestety, sukces naszego witalnego, dynamicznego przemysłu filmowego jest ograniczony przez konieczność walki o przekraczanie granic narodowych. W większości europejskich krajów w kinach wyświetlane są głównie amerykańskie lub rodzime produkcje filmowe. W 2012 roku amerykańskie filmy stanowiły 62% rynku w Unii Europejskiej, zaś filmy krajowe niemal 20%, pozostawiając zaledwie 14% udział w rynku niekrajowym filmom europejskim (European Audiovisual Observatory).

Europejscy filmowcy zapewniają najwyższej jakości produkty filmowe, które docierają jedynie do ułamka potencjalnych odbiorców, ale jeśli dołożymy starań, może się to zmienić. Dzięki większym inwestycjom w wysokiej jakości napisy i dubbing, międzynarodowy marketing i promocję, tę przeszkodę można pokonać. Wierzymy jednak, że potrzebne jest większe polityczne wsparcie na poziomie krajowym i Unii Europejskiej, należy udoskonalić i rozwinąć szkolenia, a także zachęcać do międzynarodowych koprodukcji i wspierać je.

Ze swojej strony, musimy mądrze podchodzić do funkcji, w które inwestujemy, oraz traktować priorytetowo marketing i promocję, które są fundamentalne dla sukcesu filmu. I na koniec, dołożymy wszelkich starań, by zmaksymalizować zasięg naszych filmów oraz brać pod uwagę jakość scenariusza, produkcji i wkład artystyczny.
Podpisano:

Mr. Jean- Paul Philippot, EBU President and RTBF Director General (BE)
Mr. Petrit Beci, Director General, Albanian Radio Television (AL)
Ms. Margarita Grigoryan, Executive Director, Public Television of Armenia (AM)
Dr. Alexander Wrabetz, Director General, ORF (AT)
Ms. Vyara Ankova, Director General, Bulgarian National Television (BG)
Mr. Themis Themistocleous, Director General, Cyprus Broadcasting Corporation (CY)
Mr. Petr Dvorak, Director General, Czech Television (CZ)
Mr. Leopoldo González-Echenique, President, RTVE (ES)
Mr. Lauri Kivinen, CEO, Yle (FI)
Mr Balazs Medveczky, Director General, MTV (HU)
Mr. Noel Curran, Director General, RTÉ (IE)
Mr. Pól Ó Gallchóir, Director General, TG4 (IE)
Mr. Antonio Marano, Deputy Director General, RAI (IT)
Mr. Audrius Siaurusevicius, Director General, Lithuanian Radio and TV (LT)
Mr. Sergejs Nesterovs, Member of the Management Board, Public Latvian Television (LV)
Dr. Juliusz Braun, President, Telewizja Polska (PL)
Mr. Andrzej Siezieniewski, CEO of the Board, Polskie Radio (PL)
Mr. Petr Fedorov, Deputy Director General, Director of RTR Foreign Affairs (RU)
Ms Cilla Benkö, Director General, Sveriges Radio (SE)
Mr. Marko Filli, Director General, RTVSLO (SI)


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Propozycje stacji TV i VOD


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...

Odbiornik Ferguson Ariva 9000 4K CI+ HDR Dolby Vision

Ariva 9000 4K CI+ to uniwersalny odbiornik typu Combo z...

449 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC Multistream

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 230 zł Więcej...