„Wielka historia” w History

dodano: 2014-04-04 04:31 | aktualizacja: 2014-04-04 05:06
autor: Łukasz Knapik | źródło: A+E Networks Poland

History Program „Wielka historia” powstał dzięki współpracy kanału History i fundacji The Big History Project, której początek dał m.in. Bill Gates. Celem „Wielkiej historii” jest pokazanie widzom losów ludzkości z nowej, ekscytującej perspektywy. Seria śledzi zaskakujące zwroty w dziejach cywilizacji. Pozornie niezwiązane ze sobą wydarzenia okazują się mieć znaczący wpływ na dzisiejszy kształt świata. W każdym odcinku widzowie mogą spojrzeć na przedmioty codziennego użytku z punktu widzenia ich znaczenia dla wielkiej historii, która codziennie, od zarania wieków, tworzy się od nowa na naszych oczach. W rolę przewodnika podróży w czasie w wersji oryginalnej wcielił się znany z serialu „Breaking Bad” Bryan Cranston.

„Wielka historia” stawia pytania, które z pewnością zmienią sposób, w jaki patrzymy na przeszłość. Czy powodem klęski inwazji Napoleona na Rosję były... guziki z cyny? Czy Nowy Jork stał się największym miastem Stanów Zjednoczonych przez sól? Jaki wpływ miało zatonięcie Titanica na zasilanie naszych telefonów komórkowych? Co łączy starożytne egipskie mumie z kanapką z serem i szynką? Program pokazuje najważniejsze wydarzenia w dziejach świata, od czasów Wielkiego Wybuchu, po tematy z pierwszych stron gazet, i skłania do ich ponownej analizy. Dzięki interdyscyplinarnemu spojrzeniu, angażującemu takie dziedziny jak astronomia, biologia, chemia i geologia, widzowie mogą zobaczyć historię z innej perspektywy. Zwieńczeniem pierwszego sezonu jest dwugodzinna, niezwykła opowieść, która łącząc przeszłość z nauką, buduje historię nie tylko Wszechświata, ale i nas samych.

„Wielka historia” w History - w kolejnych odcinkach:

Odcinek 1.: „Potęga soli”
emisja: niedziela, 27 kwietnia 2014 roku o 22:00

Doskonale wiemy, że ludzkość nie mogłaby przetrwać bez powietrza, jedzenia i wody. Czy zdajemy sobie jednak sprawę, że dotyczy to również soli? Sól, której na co dzień używamy w kuchni, jest kluczem do odszyfrowania historii wszechświata i naszej planety. „Wielka historia” odkrywa sposób, w jaki ta prosta cząsteczka kształtuje całą naszą cywilizację, wpływając tym samym na przebieg toczących się wojen, wybuchy zamieszek i rewolucji, budowę potężnych konstrukcji, takich jak Wielki Mur Chiński, a nawet... jak wpływa na nasze myśli.

Odcinek 2.: „Gorączka złota”
emisja: niedziela, 27 kwietnia 2014 roku o 22:30

Dlaczego człowiek szaleje na punkcie złota? Co jest tak wyjątkowego w tym metalu, że skłaniał ludzi do dalekich wypraw i powodował śmiertelne bitwy? „Wielka historia” odkrywa, że jest jedna, niezmienna odpowiedź na te pytania, a także wyjaśnia, dlaczego złoto błyszczy.

Odcinek 3.: „Końska rewolucja”
emisja: niedziela, 4 maja 2014 roku o 22:00

Konie odegrały przełomową rolę w życiu człowieka - zmieniły nie tylko sposób, w jaki mówimy i ubieramy się, ale wpłynęły także na ukształtowanie się granic największych, światowych imperiów. Odcinek ukazuje historię, która przenika kosmos od Wielkiego Wybuchu przez Słońce po planetę, na której koń stał się najlepszym przyjacielem człowieka…

Odcinek 4.: „Poniżej zera”
emisja: niedziela, 4 maja 2014 roku o 22:30

Jak wielka moc tkwi w chłodzie? „Wielka historia” wyjaśnia tym razem, jak zimno przemieniło mężczyzn w barbarzyńców, wywołało wybuch najdłuższej historycznie wojny i przyczyniło się do powstania ras. Od tysięcy lat chłód kontroluje los gatunku ludzkiego, zmieniając nasze ciała czy metale, których używamy do walki. Gdy tylko opanowanie niskiej temperatury stanie się możliwe, nauczymy się dominowa nad naszą planetą.

Odcinek 5.: „Megabudowle”
emisja: niedziela, 11 maja 2014 roku o 22:00

Od Wielkiej Piramidy w Gizie po współczesne drapacze chmur - ludzie od co najmniej 5 tysięcy lat konstruują ogromne budowle. Pytanie brzmi: dlaczego? Jaki wpływ na powstanie gigantycznych wieżowców mają biologia i ludzkie emocje? Dlaczego najwcześniej budowane kolosy to głównie egipskie piramidy i w jaki sposób odzwierciedlają one podstawowe prawa wszechświata?

Odcinek 6.: „Świat broni”
emisja: niedziela, 11 maja 2014 roku o 22:30

Ludzie mają niewielkie zęby, nie posiadają szponów i pancerzy. Jak zatem możemy zamanifestować przeciwnikowi naszą władzę i gotowość do walki? Działania wojenne wielokrotnie zmieniały bieg historii, a program „Wielka historia” pokaże, gdzie swój początek ma zamiłowanie człowieka do walki i potrzeba dominacji nad innymi. W tym odcinku zobaczymy, jak odchody nietoperzy i wiekowe drzewa wpłynęły na powstanie broni, która zmieniła człowieka w maszynę siejącą zniszczenie.

Odcinek 7.: „Mięsożercy”
emisja: niedziela, 18 maja 2014 roku o 22:00

Jedzenie mięsa wpłynęło na rozwój ludzkiego mózgu, umiejętność wytwarzania przydatnych narzędzi i posługiwania się mową, co sprawia, że jesteśmy ludźmi. Potrzeba spożywania mięsa prowadziła człowieka przez cały świat. W jaki sposób prehistoryczne, olbrzymie bestie stały się bydłem, którym żywimy się dzisiaj? „Wielka historia” śledzi wszystkie mięsne szlaki na ziemi, aby dotrzeć do pojedynczego, prastarego stada.

Odcinek 8.: „Co potrafią zdziałać góry”
emisja: niedziela, 18 maja 2014 roku o 22:30

Ustalają naturalne granice, sterują tym, gdzie osiedli się człowiek, wytwarzają naturalną ochronę i kontrolują pogodę. Góry od niepamiętnych czasów były w samym centrum najważniejszych, historycznych wydarzeń – od I wojny światowej, która rozpoczęła się strzelaniną na Bałkanach, do sporu o Appalachy. Mimo że dostarczają wodę, minerały i metale, dzięki którym mogły powstać i rozwinąć się cywilizacje, to człowiek nadal nie potrafi w pełni przystosować się do życia w ekstremalnym środowisku, jakie tworzą. Bez gór Ziemia byłaby pustkowiem, które nie nadawałoby się do zamieszkania. Współcześni naukowcy wierzą, że to właśnie dzięki górom życie na naszej planecie stało się możliwe.

Odcinek 9.: „Ewolucja mózgu”
emisja: niedziela, 25 maja 2014 roku o 22:00

Kto mógłby przypuszczać, że za kubkiem kawy czy herbaty stoi niezwykła historia, związana z powstaniem Księżyca czy ewolucją roślin i zwierząt? Kluczem do zrozumienia tej historii jest molekuła odpowiedzialna za dostarczanie milionom ludzi porannego „pobudzenia”, czyli kofeina. Odcinek przybliża nam historię trującej rośliny, która stając się jedną z najpopularniejszych używek na świecie, podsycała wybuchy największych rewolucji.

Odcinek 10.: „Pokonać grawitację”
emisja: niedziela, 25 maja 2014 roku o 22:30

By latać potrzeba więcej, niż tylko skrzydeł - konieczny jest odpowiedni rodzaj powietrza, doskonałe tworzywa oraz kosmiczna wręcz siła pozwalająca odbić się od powierzchni ziemi bez spadania. „Wielka historia” odkrywa dlaczego to właśnie na Ziemi panują idealne warunki do latania.

Odcinek 11.: „Komórka”
emisja: niedziela, 1 czerwca 2014 roku o 22:00

Co łączy telefony komórkowe, Wielki Wybuch, rozwój ludzkiej pamięci i katastrofę Titanica? „Wielka Historia” wyjawia, jak kosmiczne siły przyczyniły się do powstania narzędzi, które zrewolucjonizowały naszą planetę. Niewielki telefon komórkowy skrywa wielkie tajemnice nauki i technologii, od tarczy numerycznej do sposobu, w jaki wybieramy numer.

Odcinek 12.: „Śmiertelne meteory”
emisja: niedziela, 1 czerwca 2014 roku o 22:30

Nie da się zaprzeczyć wpływowi kosmosu na ukształtowanie naszej planety. Kosmiczne siły z góry zaopatrzyły Ziemię w wodę, metale, a może nawet w życie. Dzięki nim powstał także Księżyc i struktura naszej planety. Skoro jednak wszystko powstało za sprawą tajemniczych sił Wszechświata, to czy koniec życia na Ziemi też będzie od nich zależny?

Odcinek 13.: „Świat kodów”
emisja: niedziela, 8 czerwca 2014 roku o 22:00

Sekretne kody rządzą światem. DNA, kod życia, jest systemem operacyjnym wszystkich żywych organizmów, który z ludzi czyni byty o nieprzeciętnej inteligencji. Człowiek wytworzył w końcu swój własny kod – język, umożliwiający posługiwanie się mową, a także alfabet pozwalający pisać. Co więcej, stworzyliśmy cały cyfrowy wszechświat oparty na binarnym kodzie, który zasila mechanizm współczesności: technologię. Lecz czy to możliwe, że sam wszechświat działa także w oparciu o jakiś kod?

Odcinek 14.: „Srebrna supernowa”
emisja: niedziela, 8 czerwca 2014 roku o 22:30

W krytycznych momentach w historii znaczącą rolę odegrał drugi najważniejszy metal na świecie - srebro. „Wielka Historia” ujawnia tym razem, jaki wpływ na umiejscowienie się srebra w naszej świadomości miały wybuchy gwiazd oraz jak ten konkretny metal przyczynił się do ocalenia demokracji, wpłynął na powstanie dolara, a także w jaki sposób posiadł sekretną moc połączenia świata.

Odcinek 15.: „Słońce”
emisja: niedziela, 15 czerwca 2014 roku o 22:00

Słońce jest naszym władcą i twórcą, wpływa na postrzeganie czasu, kontroluje rzeczywistość i daje nam energię do życia. „Wielka Historia” rzuca nowe światło na naszą najbliższą gwiazdę, pokazując sprzeczność starożytnego kultu słońca z teorią, mówiącą że nasze ciała są dostosowane do 24-godzinnego dnia, a historia biegnie   taki sam sposób, w jaki okrążamy naszą gwiazdę.

Odcinek 16.: „H2O”
emisja: niedziela, 15 czerwca 2014 roku o 22:30

Woda to cudowna cząsteczka, której doskonałe właściwości człowiek wykorzystał do zrewolucjonizowania swojego życia. Woda była pierwszą autostradą i siłą napędową cywilizacji, a dziś dostarcza 90% całej wykorzystywanej przez nas energii. Ten odcinek pokazuje, w jaki sposób woda jest tą siłą, która kieruje biegiem historii.

Odcinek 17.: „Wielka historia wszystkiego”
emisja: niedziela, 22 czerwca 2014 roku o 21:00 (2-godzinny finał)

Dwugodzinny odcinek specjalny przemierza miliony lat w czasie i przestrzeni, by pokazać, jak wszyscy i wszystko jest ze sobą powiązane. Nauka i historia przenikają się nawzajem, pokazując, jak serie nieprawdopodobnych wydarzeń łączą się ze sobą, aby życie stało się możliwe - od Wielkiego Wybuchu po powstanie i rozwój człowieka, a nawet po naszą tajemniczą przyszłość.

„Wielka historia” - emisja w niedziele (od 27 kwietnia 2014 roku) o 22:00 (po dwa odcinki) w History.

Odbiornik Vu+ ZERO 4K