Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych– Za nami kolejny bardzo wymagający rok z uwagi na dynamicznie zmieniające się otoczenie rynkowe oraz liczne projekty prowadzone w ramach naszej Grupy. Nie brakowało nam sukcesów w wielu obszarach. Konsekwentnie osiągaliśmy stawiane przed sobą cele biznesowe, m.in. wzrost liczby usług kontraktowych, wzrost ARPU klientów kontraktowych, pozyskanie miliona klientów programu smartDOM czy wzrost oglądalności kanałów Grupy Polsat. Zgodnie z ogłoszonymi wcześniej założeniami, sukcesywnie realizowaliśmy zakładane synergie operacyjne i finansowe, co będzie sprzyjało dalszemu efektywnemu rozwojowi naszej Grupy. Jako lider LTE na rynku polskim dbaliśmy o regularny rozwój sieci w tej technologii, dzięki czemu aktualnie w zasięgu naszego Internetu LTE jest już ok. 97% Polaków – mówi Tobias Solorz, prezes zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
– W 2015 r. konsekwentnie budowaliśmy swoją pozycję na wszystkich rynkach, na których prowadzimy działalność. Regularnie zwiększaliśmy liczbę klientów programu smartDOM, żeby osiągnąć na koniec roku założony cel 1 miliona. Systematycznie budowaliśmy bazę usług kontraktowych, dbając jednocześnie o wzrost ARPU. Niezmiennie pozostawaliśmy na pozycji lidera rynku Internetu mobilnego. Obserwowaliśmy też postępującą stabilizację bazy głosowej, do czego przyczynia się m.in. wyraźne wyhamowanie presji cenowej na rynku telefonii mobilnej, co dało efekt w postaci pierwszego od prawie 3 lat wzrostu liczby usług kontraktowych telefonii mobilnej o około 12 tys. w czwartym kwartale – podsumowuje Tobias Solorz.
mln PLN |
IV kwartał 2015 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 274 |
3% |
Koszty operacyjne* |
1 514 |
2% |
EBITDA |
756 |
4% |
Marża EBITDA |
33,2% |
0,5 p.p. |
– Wzrost przychodów ze sprzedaży w czwartym kwartale spowodowany był głównie wzrostem przychodów hurtowych i ze sprzedaży sprzętu. Jak zawsze mieliśmy pod kontrolą koszty, w wyniku czego wynik EBITDA wzrósł rok do roku o 32 mln zł. W ciągu całego roku obserwowaliśmy stabilny poziom przychodów i kosztów tego segmentu naszej działalności, a wzrost głównych pozycji rachunku wyników spowodowany był głównie konsolidacją wyników Grupy Metelem, do której należy Polkomtel – komentuje Tomasz Szeląg, członek zarządu ds. finansowych, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
– Zarówno czwarty kwartał, jak i cały 2015 rok był bardzo udany dla Telewizji Polsat. W obydwu tych okresach i kanał główny Polsat, i cała Grupa Polsat były liderami oglądalności w tak istotnej z punktu widzenia biznesowego grupie komercyjnej. Miało to bezpośrednie przełożenie na dynamiczny wzrost naszych przychodów reklamowych, które rosły blisko dwa razy szybciej niż rynek – w tempie 10,9% w ostatnim kwartale roku i 8,6% w całym 2015 roku. W 2016 roku oczekujemy wzrostu całego rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu w średnim jednocyfrowym tempie – mówi Maciej Stec, członek zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
|
IV kwartał 2015 |
|
||
|
2015 |
2014 |
Zmiana % |
|
Udział w oglądalności1, w tym: |
24,8% |
24,5% |
1,2% |
|
POLSAT (kanał główny) |
13,2% |
13,7% |
-3,4% |
|
Kanały tematyczne |
11,6% |
10,9% |
6,7% |
|
Udział w rynku reklamy2 |
26,1% |
24,9% |
5,2% |
|
Wydatki na reklamę telewizyjną3 (mln PLN) |
1.208 |
1.145 |
5,5% |
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej za IV kwartał 2015 r.– Wyważone planowanie oferty programowej naszych stacji oraz umiejętność efektywnego wykorzystania rosnących wyników oglądalności przyniosły 10-procentowy wzrost przychodów i EBITDA segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w czwartym kwartale poprzedniego roku. Obserwowaliśmy bardzo pozytywny efekt poczynionych inwestycji programowych w kanały TV4 i TV6 oraz dodatkowe licencje sportowe i filmowe. Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost wyniku i marży EBITDA także w całym 2015 roku, co niezmiennie jest zasługą prowadzenia zrównoważonej polityki programowej i inwestycyjnej – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu i dyrektor finansowy, Telewizja Polsat Sp. z o.o.
mln PLN |
IV kwartał 2015 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
387 |
10% |
Koszty operacyjne* |
260 |
10% |
EBITDA |
125 |
10% |
Marża EBITDA |
32,3% |
-0,1 p.p. |
mln PLN |
IV kwartał 2015 |
zmiana r/r |
2015 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 610 |
4% |
9 823 |
33% |
Koszty operacyjne* |
1 723 |
2% |
6 169 |
32% |
EBITDA |
881 |
5% |
3 685 |
35% |
Marża EBITDA |
33,8% |
0,6 p.p. |
37,5% |
0,5 p.p. |
Zysk netto |
186 |
1227% |
1 163 |
298% |
– Wyniki finansowe naszej Grupy zarówno za czwarty kwartał, jak i cały 2015 r. przewyższają konsensus rynkowy. Stabilny wzrost przychodów oraz kontrola kosztów operacyjnych skutkowały poprawą wyniku EBITDA oraz wzrostem marży EBITDA. Bardzo ważnym z punktu widzenia finansów wydarzeniem było zakończenie procesu refinansowania zadłużenia Grupy, dzięki któremu nie tylko zyskaliśmy oszczędności odsetkowe w wysokości ok. 400 mln zł rocznie, ale także większą elastyczność i bezpieczeństwo działania, co bez wątpienia będzie miało pozytywny wpływ na kolejne podejmowane przez nas inicjatywy. Nadal silną pozycję w naszym bilansie stanowią wolne przepływy pieniężne – ich całoroczna, skorygowana wartość wyniosła ponad 1,3 mld zł, rosnąc rok do roku o ponad 100 mln zł – podsumowuje Tomasz Szeląg.
Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H
Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...
120 zł Więcej...Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X
Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X - odbiornik UHD...
569 zł Więcej...Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym
Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...
1 630 zł Więcej...