Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych– Trzeci kwartał oceniamy jako bardzo dobry dla całej naszej Grupy, głównie dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym oraz wysokiej oglądalności kanałów Grupy Polsat. Pozytywne efekty naszych działań widać w rosnących wynikach operacyjnych obu segmentów oraz stabilnych wynikach finansowych całej Grupy – mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
– Po raz kolejny istotnie, bo o ponad pół miliona, wzrosła liczba świadczonych przez nas usług kontraktowych, które są fundamentem naszej działalności i strategii multiplay. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami miało to pozytywny wpływ na średni przychód od klienta kontraktowego – choć w tym kwartale przejściowo pozostawał on także pod niekorzystnym wpływem regulacji „Roam Like at Home” – i utrzymanie niskiego wskaźnika rezygnacji z naszych usług – podsumowuje Tobias Solorz. – Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się nasza oferta usług łączonych – w samym trzecim kwartale przybyło niemal 70 tys. klientów naszych usług zintegrowanych, przez co aktualnie już co czwarty klient kontraktowy korzysta z pakietów multiplay.
|
III kwartał |
||
|
2017 |
2016 |
Zmiana %/p.p. |
Łączna liczba RGU |
16.410.325 |
16.545.653 |
-0,8% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
13.530.164 |
13.017.749 |
3,9% |
Płatna telewizja, w tym: |
4.882.505 |
4.679.114 |
4,3% |
Multiroom |
1.072.513 |
982.068 |
9,2% |
Telefonia komórkowa |
6.864.787 |
6.616.579 |
3,8% |
Internet |
1.782.872 |
1.722.056 |
3,5% |
Liczba klientów kontraktowych, w tym: |
5.791.841 |
5.860.884 |
-1,2% |
Pakietów multiplay |
1.443.581 |
1.233.768 |
17% |
|
|
|
|
ARPU na klienta [PLN] |
88,4 |
88,6 |
-0,2% |
Churn na klienta |
8,8% |
8,5% |
0,3 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,34 |
2,22 |
5,4% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE (1) |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: (1) |
2.880.161 |
3.527.904 |
-18,4% |
Płatna telewizja |
63.627 |
44.913 |
41,7% |
Telefonia komórkowa |
2.623.950 |
3.223.224 |
-18,6% |
Internet |
192.584 |
259.767 |
-25,9% |
ARPU na RGU prepaid [PLN] |
20,2 |
18,7 |
8,0% |
– Pomimo niekorzystnego wpływu regulacji „Roam Like at Home”, całkowite przychody tego segmentu stale rosną, m.in. dzięki wyższym przychodom ze sprzedaży sprzętu i rosnącym przychodom hurtowym. Natomiast wzrost ruchu w roamingu międzynarodowym przekłada się na wyższe koszty zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Jednocześnie segment wypracował wysoką na tle rynku marżę EBITDA – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
mln PLN |
III kwartał 2017 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 140 |
+1% |
Koszty operacyjne* |
1 387 |
+8% |
EBITDA |
760 |
-8% |
Marża EBITDA |
35,5% |
-3,6 p.p. |
– To kolejny bardzo udany kwartał dla naszego segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej, zarówno pod względem oglądalności, jak i przychodów reklamowych. Z wynikami 24,4% i 12% byliśmy liderem oglądalności w grupie komercyjnej zarówno jako cała Grupa, jak i kanał główny Polsat. Ponownie byliśmy bardzo skuteczni w sprzedaży czasu reklamowego – nasze przychody rosły z 4-procentową dynamiką na płaskim rynku reklamy TV i sponsoringu – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
|
III kwartał |
||
|
2017 |
2016 |
Zmiana p.p./% |
Udział w oglądalności1, w tym: |
24,43% |
24,50% |
-0,07 p.p. |
POLSAT (kanał główny) |
11,96% |
12,91% |
-0,95 p.p. |
Kanały tematyczne |
12,47% |
11,59% |
+0,88 p.p. |
Przychody z reklamy i sponsoringu2 (mln PLN) |
231 |
222 |
+4% |
Udział w rynku reklamy3 |
28,6% |
27,3% |
+1,3 p.p. |
Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4 (mln PLN) |
809 |
815 |
-0,7% |
– Analizując wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w trzecim kwartale, należy pamiętać o wysokim zeszłorocznym punkcie odniesienia – w czerwcu i lipcu 2016 r. nasze kanały transmitowały rozgrywki UEFA EURO 2016, które korzystnie wpłynęły na oglądalność, poziom przychodów reklamowych oraz poziom przychodów całkowitych i wynik EBITDA całego segmentu. W tym roku nie mieliśmy w okresie letnim na naszych antenach wydarzenia sportowego o takiej skali oddziaływania – mówi Katarzyna Ostap-Tomann. – Bardziej miarodajne jest zatem porównywanie tegorocznych wyników z danymi za analogiczny kwartał 2015 roku. Zaobserwujemy wówczas zakładany stabilny rozwój tego segmentu oraz wierność kluczowym zasadom – zrównoważonej polityki programowej oraz dyscypliny w obszarze kosztów.
mln PLN |
3Q’15 |
3Q’16 |
3Q’17 |
zmiana r/r |
3Q’17 vs 3Q’15 |
Przychody ze sprzedaży |
283 |
321 |
306 |
-5% |
8% |
Koszty operacyjne(1) |
198 |
195 |
215 |
10% |
9% |
EBITDA |
86 |
128 |
91 |
-29% |
6% |
Marża EBITDA |
30,4% |
39,9% |
29,9% |
-10,0 p.p. |
-0,5 p.p. |
mln PLN |
III kwartał 2017 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 391 |
+0,1% |
Koszty operacyjne* |
1 547 |
+8,1% |
EBITDA |
851 |
-11,1% |
Marża EBITDA |
36% |
-4 p.p. |
– To kolejny bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych całej Grupy, które są odzwierciedleniem konsekwentnie realizowanej strategii, bardzo dobrych wyników operacyjnych obydwu segmentów oraz efektywnego zarządzania bazą kosztową. Uwagę po raz kolejny zwracają stabilne, wysokie wolne przepływy pieniężne, osiągnięte przy jednoczesnym wyraźnym zwiększeniu inwestycji strategicznych Grupy. Nie mam wątpliwości, że miało to wpływ na podwyższenie perspektywy naszego ratingu korporacyjnego przez agencję Moody’s, która doceniła konsekwentną realizację strategii operacyjnej przy zachowaniu zdrowych wyników finansowych pozwalających na szybkie oddłużanie naszej Grupy – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.
Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX
Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...
219 zł Więcej...Mini PC Homatics BOX Q
Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...
319 zł Więcej...Mini PC Homatics Dongle G Google TV
Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...
269 zł Więcej...