W TVP prawdziwy dramat finansowy, bo wpływy z tytułu opłat abonamentowych w 2011 r. były najniższe w historii Telewizji Polskiej. Odnotowano tylko 205,4 mln zł z abonamentu RTV dla TVP, a to stanowczo za mało, aby utrzymać 16 ośrodków TVP i warszawską centralę, a tu zbliżają się EURO 2012 i IO w Londynie. Telewizja Polska opublikowała jak co roku, zgodnie z wymogami ustawy o radiofonii i telewizji, „Sprawozdanie z wykorzystania przez Telewizję Polską S.A. wpływów z opłat abonamentowych, przeznaczonych na realizację misji publicznej”.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba odbiorców, którzy przestrzegają obowiązku płacenia abonamentu RTV, od kilku lat systematycznie spada. O tym wszyscy wiedzą, począwszy od najwyższych władz po Kowalskiego i nikt z tym nie chce zrobić. W 2011 roku tylko 32,2% osób wypełniło obowiązek ustawowy płacenia abonamentu RTV. Dla porównania wskaźnik ściągalności opłat abonamentowych w krajach Unii Europejskiej wynosi średnio ok. 90%. Ze sprawozdania KRRiT z działalności w 2010 roku wynika, że już wtedy połowa gospodarstw domowych w Polsce wcale nie zarejestrowała swoich telewizorów, a w 2011 roku jeszcze więcej gospodarstw zapomniała o rejestracji i płaceniu abonamentu RTV. Stąd kłopoty publicznych mediów (TVP i PR).
Dane w tegorocznym sprawozdaniu TVP, mówią same za siebie – wpływy z tytułu opłat abonamentowych w 2011 r. były najniższe w historii Telewizji Polskiej. W 2011 roku na zadania związane z realizacją misji Telewizja Polska S.A. przeznaczyła 1 629,6 mln zł. W 2011 roku przychody TVP S.A. z reklamy oraz sponsoringu wyniosły 1 157 mln złotych. Wpływy z abonamentu wyniosły zaledwie 205,4 mln zł. Zatem tylko 12,6% kosztów związanych z realizowaną przez TVP S.A. misją pokryły środki abonamentowe. Przeważająca część kosztów działalności misyjnej pokrywana jest z innych źródeł finansowania, przede wszystkim z reklamy i sponsoringu.
Dla porównania w 2010 roku na zadania związane z realizacją programów Telewizja Polska S.A. wydała łącznie 1 626,7 mln złotych, podczas gdy wpływy osiągnięte z abonamentu RTV wyniosły 221,5 mln zł (16,1 mln zł więcej niż w 2011 roku). Dla porównania w najgorszym pod tym względem roku 2009 - wpływy abonamentowe wyniosły około 80 milionów więcej, a w latach 2002 – 2007 ok. 300 milionów złotych więcej.
Mimo wysiłków ze strony TVP sytuacja nie ulega poprawie.
- Utrudnia to wykonywanie naszych ustawowych zadań – powiedział Juliusz Braun, prezes Zarządu TVP. – Większość środków z abonamentu, czyli 159,4 mln zł przeznaczać musimy na utrzymanie 16 oddziałów terenowych wskazanych w ustawie o radiofonii i telewizji. Wszystkie programy tworzone na potrzeby pozostałych anten mogły więc otrzymać w całym minionym roku z abonamentu wsparcie w wysokości jedynie 46 mln zł.
Mimo trudności finansowych, Telewizja Polska stale pełni funkcję mecenasa kultury narodowej, patronuje festiwalom, konkursom, przeglądom artystycznym, w skali ogólnopolskiej i tym mniejszym, regionalnym. TVP wspiera akcje i kampanie społeczne, działania charytatywne, pokazuje ważne wydarzenia i cenne inicjatywy społeczne, w których stacje komercyjne, kierujące się głównie logiką rynkową, nie biorą udziału. To właśnie stanowi o sile i wyjątkowości telewizji publicznej.