dodano: 2014-06-10 16:23 | aktualizacja:
2014-06-10 17:00
autor: Łukasz Knapik |
źródło: Newseria
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
- Możemy mówić o dwóch zwycięzcach w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze media dekady”. Są nimi „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” - te dwa tytuły miały ponad 100 tys. cytowań w ciągu ostatnich 10 lat i zdecydowanie przodują w rankingu - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes
Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań
Instytutu Monitorowania Mediów (
IMM).
Zwraca uwagę na duży dystans w zestawieniu IMM między tymi dwoma dziennikami a pozostałymi mediami. Trzecia w rankingu redakcja „Dziennika Gazety Prawnej” ma niecałe 40 tys. cytowań. Dopiero na czwartym miejscu w ogólnym zestawieniu znalazła się stacja telewizyjna, a na szóstym - radio.
Główny ranking telewizyjny zdominowany jest przez dwóch wydawców -
TVN i Telewizję Polską. Na informację TVN24 powoływano się 31,5 tys. razy. Następna w kolejności jest główna stacja TVN (15,2 tys.), później dwa kanały telewizji publicznej - TVP1 i TVP Info (odpowiednio 5,3 tys. oraz 4,1 tys.), kolejne miejsce zajmuje TVN24 Biznes i Świat (wcześniej TVN CNBC - 2,5 tys.).
Radio również ma swoich przedstawicieli w rankingu głównym.
- W tej kategorii na przestrzeni lat można było zaobserwować silną rywalizację między RMF FM a Radiem Zet. Palmą pierwszeństwa wymieniały się przez 10 lat, ale zdecydowanie prowadzi RMF FM (24,2 tys. cytatów), tuż za nim Radio Zet (18,3 tys.), następnie Tok FM (9,4 tys.) i dwie rozgłośnie publiczne - Program 1 i Program 3 Polskiego Radia (odpowiednio 7,4 tys. oraz 6,4 tys.) - wylicza
Magdalena Grabarczyk-Tokaj.
W ogólnym zestawieniu dziesięciu najczęściej cytowanych mediów nie pojawił się żaden portal internetowy. Wśród mediów elektronicznych liderem jest onet.pl (11,9 tys. cytowań). W czołówce znalazły się również portale wp.pl i interia.pl (5 tys. i 4,7 tys.)
- Interesująca jest różnorodność tematyczna mediów w tej kategorii. W rankingu znalazły się bowiem serwisy ekonomiczne typu money.pl, portal sportowy sportowefakty.pl czy branżowe wirtualnemedia.pl - zwraca uwagę
Grabarczyk-Tokaj.
Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce IMM przygotowuje nieprzerwanie od ponad dekady. Co miesiąc analizie poddawanych jest prawie tysiąc źródeł, materiałów prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, w których wyszukiwane są cytowania, które pierwotnie pojawiały się na łamach innych mediów - prasy, radia, telewizji i portali internetowych.
- Wyniki naszych badań są wykorzystywane w programach motywacyjnych dla pracowników mediów. Z naszych informacji wynika, że niejednokrotnie premie były otrzymywane za dostanie się na odpowiednie miejsce w rankingu - przyznaje w rozmowie z Newserią
Paweł Sanowski, prezes
Instytutu Monitorowania Mediów.
Jego zdaniem badanie ma także bardzo duże znaczenie dla branży public relations.
- Raport jasno pokazuje, z którymi mediami należy współpracować, żeby osiągnąć odpowiedni efekt. Inaczej współpracujemy z mediami, które nie są opiniotwórcze, a inaczej pracujemy z tymi opiniotwórczymi. Ranking prowadzony na bieżąco, miesiąc po miesiącu, rok po roku, który daje bardzo rzetelne wyniki, zawiera bardzo istotne informacje zarówno dla specjalistów z dziedziny public relations, jak i dla drugiej strony, czyli dla wydawców - podkreśla
Sanowski.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.