reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wybory samorządowe - wyniki monitoringu KRRiT

dodano: 2015-03-20 10:20 | aktualizacja: 2015-03-20 12:24
autor: Łukasz Knapik | źródło: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji/satkurier.pl

wybory_samorzadowe.png Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) w związku z wyborami samorządowymi w 2014 roku, w dniach 1-14 listopada przeprowadziła szczegółową analizę kampanii wyborczej w mediach publicznych i komercyjnych. KRRiT analizowała kampanię wyborczą w głównych wydaniach serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN-u, Polsatu, TV Trwam. Monitoringiem objęto także audycje publicystyczne stacji: Polsat News, TVN24, TVP Info, TV Trwam i TVP1.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Analiza kampanii przed wyborami do samorządów została przeprowadzona zgodnie z art. 21 Ustawy o radiofonii i telewizji, który w pkt. 1 określa misję nadawcy publicznego. Zgodnie z założeniami KRRiT, podobnie jak w przypadku monitoringu kampanii do Parlamentu Europejskiego 2014 (więcej tutaj), audycje nadawców publicznych i komercyjnych były analizowane według tych samych kategorii ustawowych, czyli pluralizmu, bezstronności, wyważenia, niezależności, innowacyjności, jakości oraz integralności. Pozwoliło to na porównanie formy i treści audycji publicystycznych na antenach publicznych i prywatnych.

Nadawcy publiczni są ustawowo zobligowani do realizacji misji publicznej, natomiast w przypadku nadawców komercyjnych kategorie składające się na pojęcie misji można potraktować jako nieobowiązkowe, ale pożądane cechy przekazu informacyjnego i publicystycznego.

Celem monitoringu była ocena jakości debaty publicznej toczącej się wokół wyborów samorządowych, a w szczególności odpowiedź na pytania, na ile odnosi się ona do merytorycznych zagadnień związanych z kampanią wyborczą i w ogóle z funkcjonowaniem samorządu oraz na ile skutecznie potrafi angażować obywateli w proces wyborczy. Analizowano również ilość pojawiających się tematów wyborczych w programach informacyjnych oraz obecność poszczególnych partii politycznych. Badano wpływ, jaki na audycje ma fakt, że kampania wyborcza zbiegła się z obchodami święta 11 listopada oraz jak często w programach wyborczych gościły kobiety.

Kryteria misji publicznej i tematyka audycji publicystycznych:

Kryteria misji publicznej, czyli pluralizm, bezstronność, wyważenie, niezależność, innowacyjność oraz jakość najlepiej realizowały Polsat News, dobre wyniki uzyskały telewizja publiczna i TVN24, relatywnie w najmniejszym stopniu (choć w kilku obszarach znacznie lepiej niż w przypadku eurowyborów) TV Trwam.

Najbardziej bezstronnie prezentowano informacje w programach telewizji publicznej (dzięki mało nacechowanemu zachowaniu dziennikarzy i bardzo małemu wpływowi, jaki na zachowanie dziennikarza wywierała przynależność partyjna gościa) oraz w audycjach TV Trwam (dzięki niskiej skłonności dziennikarzy do przerywania gościom i relatywnie mało nacechowanemu zachowaniu dziennikarzy).

Udział procentowy poszczególnych partii w czasie ekspozycji został najbardziej równomiernie rozłożony w Polsat News oraz TVN.

W telewizyjnych audycjach publicystycznych zabrakło poważnej, merytorycznej i kompetentnej dyskusji poświęconej istocie wyborów samorządowych a także zadaniom i zasadom funkcjonowania rad gmin, miast, powiatów oraz sejmików wojewódzkich. Tylko w jednej audycji nastąpiło omówienie bilansu polskiej ustawy samorządowej. Zabrakło edukacji obywatelskiej. W żadnej audycji nie został wyjaśniony wyborcom system głosowania i podziału mandatów, zasad oddawania w wyborach ważnego głosu (poprawnego wypełniania kart wyborczych).

Kampania wyborcza została zdeterminowana przez pryzmat i w odniesieniu do wydarzeń, takich jak bieżące afery („afera madrycka” z udziałem posłów Prawa i Sprawiedliwości/PiS, pobicie Przemysława Wiplera) oraz rocznice i obchody - z dominacją wokół Marszu Niepodległości. Zagadnienia merytoryczne wychodzące poza zakres kampanii i dotyczące praktycznych problemów politycznych na poziomie lokalnym zostały zdominowane przez tematy ogólne, niezwiązane z bieżącymi decyzjami politycznymi na poziomie samorządu.

Pytania zadawane przez dziennikarzy w audycjach były w dużej mierze pytaniami o opinie oraz stany i reakcje emocjonalne, chociaż w porównaniu do kampanii do Parlamentu Europejskiego można mówić o niewielkiej przewadze pytań o informacje nad pytaniami o opinie. Należy jednak podkreślić, że wzrost liczby pytań o informacje był związany z wydarzeniami, które miały miejsce w trakcie kampanii wyborczej. Wiele programów było poświęconych analizowaniu kontrowersyjnych incydentów z udziałem posłów oraz Marszowi Niepodległości, gdzie większość pytań dotyczyła weryfikowaniu faktów związanych z tymi wydarzeniami i miała marginalne znaczenie dla samej kampanii wyborczej i zagadnień merytorycznych z nią związanych.

Ekspozycja tematyki wyborczej w programach informacyjnych:

Analiza tematyki wszystkich badanych stacji wykazała, że temat wyborów pojawia się z tendencja wzrostową w pierwszych dwóch dniach badania, następnie w kolejnych trzech dniach następował spadek zainteresowania stacji tym tematem. 11 listopada temat wyborów nie pojawiał się w ogóle. W kolejnych dniach następował stopniowy wzrost, aż do wysokiej, prawie czterdziestoprocentowej ekspozycji w ostatnim dniu kampanii wyborczej.

Temat kampanii wyborczej najbardziej był eksponowany w mediach publicznych (TVP1 i TVP2), najmniej w TV Trwam i Polsacie.

Wśród tematów pojawiających się w badanych audycjach, wiele z nich miało charakter anegdotyczny (kuriozalne i humorystyczne aspekty kampanii) a także takich, w których kampania była prezentowana przez pryzmat bieżących wydarzeń politycznych (m.in. „afery madryckiej”). Pojawiało się wiele materiałów informacyjnych (zwłaszcza w TVP2 i TVN), które mimo niskiej ekspozycji czasowej przekrojowo i szeroko relacjonowały poszczególne lokalne kampanie wyborcze. Zabrakło w programach informacyjnych (za wyjątkiem TV Trwam) materiałów edukacyjnych i poradnikowych związanych z metodą głosowania i organizacją procesu wyborczego.

Wpływ wydarzeń z 11 listopada na dyskurs wyborczy:

Wydarzenia w dniu 11 listopada w audycjach informacyjnych stanowiły istotny „destruktor” w okresie kampanii wyborczej, który mógł mieć wpływ na zmianę w normalnej ekspozycji partii politycznych związanych z przebiegiem kampanii wyborczej. Wydarzenia te generowały dodatkowy czas ekspozycji dla partii pojawiających się w kontekście Marszu Niepodległości. Byli to politycy Ruchu Narodowego (RN), Platformy Obywatelskiej/PO (głównie Hanna Gronkiewicz-Waltz) oraz w mniejszym stopniu PiS.

Ekspozycja poszczególnych partii oraz ekspertów w audycjach:

Monitoring audycji publicystycznych pokazał wyraźną preferencję stacji niepublicznych w zakresie eksponowania polityków PiS oraz ekspertów i polityków bezpartyjnych. Natomiast telewizje publiczne ponownie zaprezentowały bardziej wyważony model pluralizmu, który dawał relatywnie równiej rozłożoną między partie ekspozycję polityków.

Czas ekspozycji polityków według partii - audycje publicystyczne, foto: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji


W wyborach samorządowych w badanych audycjach informacyjnych dominowało PO, na drugim miejscu znalazły się PiS i grupa kandydatów oraz polityków bezpartyjnych, na dalszych miejscach eksponowane były Sojusz Lewicy Demokratycznej (SLD) i Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL). Pozostałe partie były eksponowane w małym stopniu.

Ekspozycja według partii w materiałach wyborczych - serwisy informacyjne, foto: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji


Najliczniej reprezentowanymi ekspertami komentującymi przebieg kampanii byli: naukowcy, nie uczestniczący w kampanii politycy, działacze społeczni, urzędnicy i funkcjonariusze służb oraz dziennikarze. W przeciwieństwie do wyborów europejskich, w badanych materiałach praktycznie nieobecna była kategoria ekspertów - aktorów czy muzyków, poza tymi, którzy byli jednocześnie kandydatami w badanej kampanii.

Kobiety w kampanii wyborczej:

Monitoring serwisów informacyjnych oraz debat stał się także okazją do prześledzenia obecności kobiet w kampanii wyborczej. Analizowano czas wypowiedzi przedstawicielek poszczególnych komitetów wyborczych oraz role, w jakich występowały w kampanii.

Proporcja kobiet gości do mężczyzn zapraszanych do programów publicystycznych wynosi mniej więcej 14 do 16 proc., a więc jest bardzo odległa od wszelkich pojawiających się w debacie publicznej progów parytetowych.
Niska reprezentacja kobiet jako gości programów jest pochodną ich niskiej obecności na dobrych miejscach określonych list wyborczych. W przypadku kobiet gości dalej najsilniej eksponowaną kategorią są kandydatki w wyborach, najsłabiej ekspertki.

W monitorowanej kampanii wyborczej w mediach zachowany był niemal idealny parytet płci wśród prowadzących: 49 proc. audycji prowadziły dziennikarki, 51 proc. dziennikarze.

Ekspozycja kobiet w materiałach informacyjnych wynosiła około 25 proc. czasu ekspozycji wszystkich bohaterów. Dominowały polityczki PO - Ewa Kopacz oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz. Na drugim miejscu obecne były kobiety - goście z PiS, na trzecim kobiety należące do grupy kandydatek bezpartyjnych startujących z własnych komitetów wyborczych.

Praktycznie wszystkie stacje przyjęły model pluralizmu wyważonego, dość szeroko reprezentującego różne stronnictwa polityczne. Wyjątkiem była TV Trwam, w której reprezentowani byli wyłącznie politycy wybranych partii prawicowych (PiS, Solidarna Polska/SP, RN).

Materiały dodatkowe:
Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych - raport - zobacz dokument.
Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych - raport - zobacz dokument.

Wybory w mediach regionalnych

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w związku z wyborami samorządowymi w 2014 roku przeprowadziła szczegółową analizę relacjonowania kampanii wyborczej do samorządu terytorialnego w oddziałach regionalnych TVP, regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia oraz w lokalnych telewizjach kablowych.

Realizując obowiązek ustawowy wynikający z art. 6 ust. 2 pkt. 4 ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie kontroli działalności nadawców radiowych i telewizyjnych, KRRiT objęła monitoringiem audycje poświęcone wyborom, tj. informacyjne (dzienniki), publicystyczne oraz edukacyjno-instruktażowe wyemitowane w dniach 8-14 listopada w oddziałach regionalnych Telewizji Polskiej, regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia. Monitoringiem objęto również lokalne telewizje kablowe.

Celem monitoringu była ocena sposobu relacjonowania kampanii wyborczej do samorządu terytorialnego, tj.: sprawdzenie, czy dostarczono słuchaczom możliwie szerokiej i rzetelnej wiedzy o kandydatach, komitetach i programach wyborczych oraz procedurze wyborczej i przebiegu kampanii.

Monitoringiem objęto następujące stacje telewizyjne: TVP Gorzów Wielkopolski, TVP Wrocław, TVP Lublin, TVP Opole, TVP Warszawa, TVP Bydgoszcz, TVP Kielce, TVP Kraków, TVP Olsztyn, TVP Poznań, TVP Białystok, TVP Rzeszów, TVP Szczecin, TVP Gdańsk, TVP Katowice oraz TVP Łódź. Przedmiotem analiz było ponad 24 godzin materiału audiowizualnego, który obejmował łącznie 57 unikatowych audycji publicystycznych.

Zainteresowanie tematyką wyborczą w audycjach było wyraźnie zróżnicowane - od 6 do pojedynczych audycji publicystycznych. Wskazuje to wyraźnie na mocno zróżnicowany i mało jednolity sposób relacjonowania wyborów w audycjach publicystycznych oddziałów TVP.

W badanych materiałach wyraźnie dominowały tematy o charakterze informacyjnym, opisujące procesy polityczne w wymiarze lokalnym, a także tematy ważne dla poszczególnych  regionów. W porównaniu ze wszystkimi badanymi kampaniami wyborczymi relacje prezentowane w ośrodkach regionalnych TVP miały najbardziej merytoryczny charakter, najmocniej skupiano się na tematach o dużym ładunku informacyjnym (polityka lokalna, inwestycje, problemy lokalne), a w mniejszym stopniu na tematach mających charakter autoreferencyjny, odnoszący się do samej specyfiki przebiegu procesu wyborczego.

Badane audycje charakteryzują się zróżnicowanymi modelami prezentacji poszczególnych partii. Nie mają żadnego wspólnego schematu czy preferencji w ich ekspozycji. Świadczy to o kluczowym znaczeniu lokalnej specyfiki wyborczej dla konstrukcji ramówki stacji lokalnych oraz doboru gości.

Zestawienie wystąpień przedstawicieli różnych partii politycznych wskazuje na ilościową dominację gości bezpartyjnych. Drugą grupą powszechnie obecną i w mediach ogólnopolskich i lokalnych byli komentatorzy - badacze (socjolodzy, politolodzy, ekonomiści). Podobnie jak w przypadku wyborów ogólnopolskich widoczna była grupa komentatorów dziennikarzy i jednocześnie (analogicznie jak w TV ogólnokrajowej) natomiast mało widoczna była grupa urzędników i osób pracujących w instytucjach samorządowych. Nową grupą, która pojawiła się w tym zestawieniu, byli przedstawiciele komisji wyborczych - komisarze i sędziowie, którzy w części audycji prezentowali informacje o charakterze edukacyjnym, dotyczące specyfiki przebiegu procesu wyborczego, rodzajów kart do głosowania czy prognozowanych terminów publikacji wyników wyborów.

Monitoringiem objęto również audycje informacyjne, publicystyczne i edukacyjno-instruktażowe nadane w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej w regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia, w porze dziennej, w czasie wysokiej słuchalności. Przedmiotem analizy było 586 audycji: 430 wydania serwisów informacyjnych (w tym specjalne serwisy wyborcze), 107 wydań audycji publicystycznych (w tym debaty) oraz 49 wydań audycji edukacyjno-instruktażowych.

Analiza materiałów wskazuje, że czas trwania tematyki wyborczej w serwisach informacyjnych poszczególnych rozgłośni był bardzo zróżnicowany. Łączny czas trwania przekazów wyborczych w serwisach poszczególnych rozgłośni wahał się od kilku minut do ponad godziny, tj. od 7 proc. do 54 proc. całkowitego czasu emisji monitorowanych serwisów w danej rozgłośni. Dane te nie obejmują Radia Lublin, Radia Białystok oraz Radia Wrocław. Rozgłośnie te nadawały cyklicznie specjalne serwisy informacyjne poświęcone wyłącznie wyborom do samorządu terytorialnego, podkreślając w ten sposób rangę tematyki wyborczej. Tym samym udział tematyki wyborczej w tych serwisach wyniósł 100 proc.

Większość czasu przekazów wyborczych w serwisach zajęły informacje dotyczące przede wszystkim komitetów wyborczych pięciu partii parlamentarnych: PO, PiS, SLD, PSL, Twój Ruch (TR) oraz będącej poza parlamentem Nowej Prawicy - Janusza Korwin-Mikke. Informacje o kampanii i programach tych partii zajęły średnio 47 proc. czasu wszystkich przekazów wyborczych w serwisach.

Udziały przekazów o komitetach partii pozaparlamentarnych w monitorowanym czasie trwania przekazów wyborczych były śladowe - średnio dla rozgłośni 0,2 proc.

Lokalne komitety wyborcze wyborców zajmowały bardzo niewiele czasu na antenie, nieporównywalnie mniej niż komitety partii parlamentarnych.

Monitoring nie wykazał natomiast naruszeń nadawców związanych ze sposobem prezentowania komitetów czy kandydatów.

W audycjach poświęconych wyborom uwagę koncentrowano na tych szczeblach samorządu, które mają najsilniejszą społeczną legitymację (pochodzący z wyborów bezpośrednich prezydenci, burmistrzowie i wójtowie) lub/i największe znaczenie polityczne dla danego regionu (wybory do sejmików wojewódzkich, które mogą odzwierciedlać preferencje polityczne wyborców i poparcie dla partii parlamentarnych). Ponadto, co wydaje się naturalne, przekazy najczęściej dotyczyły najważniejszych miast w regionie, w których z reguły skupia się życie polityczno-społeczno-gospodarcze województwa.

Relacjonowanie przebiegu kampanii w rozgłośniach miało charakter wielowymiarowy. Oferta informacyjna nie tylko ułatwiała słuchaczom wybór w zakresie programów wyborczych poszczególnych komitetów, ale była swego rodzaju przewodnikiem po skomplikowanej procedurze wyborczej. Przekazy wyborcze zawierały także opinie eksperckie na temat wagi i znaczenia wyborów.

Nadawcy w zdecydowanej większości, systematycznie przekazywali wyborcom informacje merytoryczne dotyczące programów kandydatów i komitetów, spotkań wyborczych z kandydatami, w tym także informacje o debatach na antenie danego radia oraz sprawozdania z ich przebiegu.

Audycje publicystyczne dostarczyły słuchaczom wiedzy o kandydatach, ich poglądach i stopniu znajomości spraw miasta, województwa, gminy, czy kompetencji zarządzania. Wątpliwości nie budzi także ważna edukacyjna i poradniczo-instruktażowa rola audycji, najczęściej realizowanych z udziałem ekspertów.

W audycjach publicystycznych rozgłośnie zachowały równowagę w czasie wypowiedzi kandydatów partyjnych i kandydatów komitetów obywatelskich na prezydentów miast. Podobna prawidłowość dotyczyła innego szczebla wyborczego, tj. wyborów do sejmiku wojewódzkiego. Nie odnotowano przypadków naruszenia neutralności w sposobie przedstawiania kandydatów.

Programy rozgłośni, za sprawą audycji kontaktowych poświęconych wyborom, pełniły rolę forum wymiany opinii między mieszkańcami regionu na temat znaczenia wyborów samorządowych, taktyki wyborczej kandydatów i ich programów, co miało sprzyjać aktywizacji obywatelskiej słuchaczy.

Analiza monitorowanych materiałów wykazała, że w regionalnych rozgłośniach radiowych realizowano dwa modele polityki informacyjnej:

Tematyka wyborcza realizowana w wymiarze społeczno-politycznym przez:

•          Radio Gdańsk,
•          Radio Kraków,
•          Radio Zachód,
•          Radio Opole,
•          Radio Kielce,
•          Radio Olsztyn,
•          Radio PiK (Pomorza i Kujaw),
•          Radio Wrocław,
•          Radio Łódź,
•          Radio Szczecin.


Tematyka wyborcza realizowana głównie poprzez edukację obywatelską w:

•          Radiu Katowice,
•          Radiu RDC,
•          Radiu Koszalin,
•          Radiu Merkury,
•          Radiu Lublin,
•          Radiu Rzeszów,
•          Radiu Białystok.
 
Krajowa Rada Radiofonii przeprowadziła również monitoring materiałów nadesłanych przez sześciu lokalnych nadawców kablowych, którzy w badanym okresie emitowali audycje publicystyczne: Biłgorajska Telewizja Kablowa, Telewizja Kraśnik (KTV), Pro-MOK (telewizja miejskiego ośrodka kultury w Pabianicach), Telewizja Kablowa Słupsk - Kanał 6, Telewizja Wąbrzeźno oraz CW24TV z Włocławka. Kryterium wyboru stanowiły udziały samorządów terytorialnych lub ich jednostek w strukturze właścicielskiej Koncesjonariusza. Analizie poddano także materiały pochodzące od tych nadawców, na których wcześniej do KRRiT wpływały skargi dotyczące np. braku obiektywizmu czy stronniczości.

Do analizy zakwalifikowano około 8,5 godziny materiału publicystycznego. W badanych stacjach występowało duże zróżnicowanie liczby materiałów: od pojedynczych aż po liczne i zróżnicowane materiały.
 
Audycje, podobnie jak w przypadku regionalnych ośrodków TVP, były poświęcone głównie problematyce lokalnej, skupiającej się na najważniejszych sprawach mieszkańców. Zabrakło w nich jednak edukacji obywatelskiej,  tylko w jednej audycji  poruszony był temat związany z procedurą głosowania.

Głównymi gośćmi audycji nadawców kablowych byli kandydaci startujący w wyborach (37 na 39 osób). Nieobecni byli niekandydujący politycy czy eksperci. Modele doboru gości były silnie uwarunkowane lokalnie i zależne od możliwości organizacji spotkania z politykami określonych stronnictw w telewizji. Taki dobór gości może wskazywać na świadomy zabieg właścicieli stacji związanych z promowaniem konkretnych kandydatów.

Dziennikarze prezentowali zróżnicowane style zachowania i prowadzenia dyskusji, od bardzo spokojnych i neutralnych po mocno faworyzujące gości jednej opcji politycznej. Analiza pokazała bardzo dużą rozpiętość w jakości warsztatu dziennikarskiego.

Pod względem tematyki audycji badane programy wypadły wyraźnie lepiej niż media ogólnopolskie i podobnie jak programy regionalnych ośrodków TVP. W badanej publicystyce widać było wyraźnie wysokie zainteresowanie tematyką lokalną i równie silną konkretyzację tematyki związanej na przykład z inwestycjami, problemami lokalnymi czy polityką na szczeblu lokalnym, w małym zaś stopniu programy te były nasycone samą kampanią samorządową (niemal brak tematów, takich jak sondaże, prognozy wyników wyborów, konkretne wydarzenia w kampanii wyborczej, np. konferencje prasowe, briefingi, debaty itd.).

Materiały dodatkowe:
Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych oddziałów regionalnych TVP S.A. - raport - zobacz dokument.
Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych w lokalnych telewizjach kablowych - raport - zobacz dokument.
Kampania wyborcza do samorządu terytorialnego 2014 w rozgłośniach regionalnych radia publicznego - raport - zobacz dokument.
Kampania wyborcza do samorządu terytorialnego 2014 w rozgłośniach regionalnych radia publicznego - prezentacja - zobacz dokument.

10 milionów na wyborczą reklamę

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na podstawie sprawozdań nadesłanych przez nadawców telewizyjnych i radiowych opracowała „Informację o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych audycji wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie kampanii wyborczej do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w 2014 roku”.

Płatne audycje wyborcze wyemitowało 117 nadawców telewizyjnych i 151 radiowych.

W 2014 roku płatne audycje wyborcze w wyborach samorządowych wyemitowało 268 nadawców telewizyjnych i radiowych, czyli o 37 mniej niż w poprzednich wyborach samorządowych w 2010 roku (305).

Reklamy wyborcze pojawiły się w 21 programach telewizji publicznej: TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Regionalna, TVP Polonia oraz w 16 regionalnych oddziałach TVP.

Płatne materiały wyborcze były obecne również w 12 programach koncesjonowanych: TVN, TVN24, TVN7, Polsat, Polsat News, TV Puls, Superstacja, NTL Radomsko, Telewizja Łużyce, Telewizja TVT, TV Republika, TVS oraz 84 nadawców koncesjonowanych.

Spoty wyborcze wyemitowało 20 nadawców radiofonii publicznej (w tym trzy radia miejskie regionalnych rozgłośni radiowych) oraz 131 nadawców radiowych koncesjonowanych.

Płatnych spotów wyborczych nie emitowały m.in. 4 programy Polskiego Radia oraz Radio Olsztyn.

Komitety Wyborcze na ogłoszenia wyborcze wydały:

- Platforma Obywatelska RP - 52,53 proc. - 5 203 767,70 zł,
- Prawo i Sprawiedliwość - 15,84 proc. - 1 569 338,61 zł,
- Polskie Stronnictwo Ludowe - 6,60 proc. - 653 906 zł,
- Sojusz Lewica Razem - 6,39 proc. - 633 194,46 zł,
- Nowa Prawica Janusza Korwin-Mikkego - 0,49 proc. - 48 519,60 zł,
- pozostałe lokalne komitety wyborcze - 18,14 proc. - 1 796 958,13 zł.
 
W sumie w roku 2014 komitety wydały na ogłoszenia wyborcze 9 905 685 zł, czyli o 6,51 proc. mniej niż w kampanii 2010 roku. Wówczas była to kwota 10 595 291 zł, a w wyborach samorządowych w 2006 roku ponad 14,5 mln zł (wszystkie powyższe analizy za KRRiT).

Materiały dodatkowe:
Informacja o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych audycji wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie kampanii wyborczej do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w 2014 roku - zobacz dokument..

Oglądalność wieczorów wyborczych:

Przypomnijmy także, iż stacje telewizyjne organizowały wieczory wyborcze. Specjalne pasma podczas pierwszej tury emitowały m.in. TVP1, TVP Polonia, TVP Info (więcej tutaj), TVN24, TVN24 Biznes i Świat (więcej tutaj), Polsat News, Polsat News 2 (więcej tutaj), TV Republika (więcej tutaj), poszczególne ośrodki TVP (TVP Regionalna) (więcej tutaj) i telewizja WTK (więcej tutaj). Jak wyglądała oglądalność tych pasm podczas pierwszej tury można przeczytać tutaj.

Druga tura odbyła się już w wybranych miejscach w kraju. Poprzedziła ją m.in. debata Hanny Gronkiewicz-Waltz (PO) i Jacka Sasina (PiS), którzy walczyli o urząd prezydenta Warszawy. Debatę pokazały TVP Info, TVP Warszawa, TVN24 i Polsat News 2 (więcej tutaj). Jak wyglądała oglądalność tej debaty można przeczytać tutaj.

Podczas drugiej tury wieczory wyborcze można było oglądać m.in. w takich stacjach jak: TVP Info, TVP Regionalna (więcej tutaj), TV Republika (więcej tutaj), Polsat News (więcej tutaj) i TVN24 (więcej tutaj).


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Kanały TV w Polsce


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX R 4K + Tuner DVB-T2 na USB

Homatics BOX R z adapterem DVB-T2 na USB-C to dobry...

399 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X

Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X - odbiornik UHD...

569 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...