reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Sejm przyjął nowelizację ustawy o RTV

dodano: 2015-12-29 13:46 | aktualizacja: 2015-12-31 17:09
autor: Anita Kaźmierska | źródło: satkurier.pl/Sejm

Media nardowe TVP Polskie Radio Polska Agencja Prasowa PAP W poniedziałek, 28 grudnia br. do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Projekt nowelizacji wprowadza kilka istotnych zmian w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1531 i 1830). Zgodnie z tym projektem, znacznie zmniejszone mają być kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a także wygasnąć mają mandaty dotychczasowych członków zarządów i rad nadzorczych TVP i Polskiego Radia. Jest to pierwszy etap zmian.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jakie zmiany wprowadza poselski projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji złożony w Sejmie w dniu 28 grudnia 2015 roku?

- do zadań KRRiT nie będzie już należeć przeprowadzanie konkursów na stanowiska członków rad nadzorczych w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji;

- uchylony zostanie punkt dotyczący tego, że kadencja zarządów spółek publicznej radiofonii i telewizji trwa 4 lata;

- członków zarządu, w tym prezesa zarządu, powoływać i odwoływać ma minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, a nie KRRiT jak do tej pory - która powołuje obecnie członków zarządu w drodze uchwały na wniosek rady nadzorczej oraz odwołuje w drodze uchwały na wniosek rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia;

- członków zarządu będzie się powoływać spośród osób posiadających obywatelstwo polskie, mających kompetencje w dziedzinie radiofonii i telewizji oraz niekaranych za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Do tej pory członkowie zarządu byli wybierani spośród kandydatów wyłonionych w konkursie przeprowadzonym przez radę nadzorczą;

- KRRiT nie będzie już określać regulaminu konkursu na kandydatów na członków zarządu. Wykreślono też punkt o przypadkach, w których odwołany może być członek zarządu;

- rady nadzorcze spółek publicznej radiofonii i telewizji mają liczyć po 3 członków (a nie 5 jak do tej pory - czterech wyłaniała do tej pory KRRiT a jednego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego);

- członków rad nadzorczych powoływać i odwoływać będzie minister właściwy do spraw Skarbu Państwa;

- członkowie rady nadzorczej mają być powoływani spośród osób, które złożyły egzamin, o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji;

- zmiana statutu spółek nie będzie wymagała uprzedniej zgody KRRiT;

- terenowym oddziałem spółki kierować ma dyrektor powoływany przez zarząd spółki, a nie jak do tej pory przez radę nadzorczą na wniosek zarządu spółki.


Warto dodać, że nowelizacja złożona w Sejmie 28 grudnia br. nie mówi nic o przekształceniu TVP i Polskiego Radia ze spółek skarbu państwa w narodowe instytucje kultury, co zapowiadane było wcześniej przez ministra kultury profesora Piotra Glińskiego (więcej tutaj). Nie ma też mowy nic o zmianie modelu finansowania polegającej o zastąpieniu abonamentu RTV powszechną opłatą audiowizualną.

Ale jak poinformował na Twitterze Krzysztof Czabański, pełnomocnik rządu ds. reformy mediów publicznych, zmiany zostaną przeprowadzone w dwóch etapach, z tego pierwszy właśnie trwa:
- zmiana sposobu wyboru władz TVP i Polskiego Radia (projekt nowelizacji już w Sejmie);
- zmiana ustroju mediów publicznych i sposobu ich finansowania (powstaną media narodowe: TVP, Polskie Radio i PAP).


Zmiana władz mediów publicznych

Co istotne, z dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy wygasną mandaty dotychczasowych członków zarządów i rad nadzorczych TVP i Polskiego Radia, z zastrzeżeniem, że zarząd będzie działać w dotychczasowym składzie do czasu powołania zarządu spółki na podstawie przepisów zmienionych niniejszą nowelizacją ustawy, nie będzie jednak mógł bez zgody ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani czynności z zakresu prawa pracy, z których wynikałyby dla spółki nowe zobowiązania. Zarządy i rady nadzorcze spółek radiofonii regionalnej mają działać w dotychczasowych składach do czasu dokonania zmian na podstawie przepisów zmienionych niniejszą ustawą.

1. Z dniem powołania, na podstawie przepisów zmienionych niniejszą ustawą, nowego zarządu spółki wygaśnie stosunek prawny będący podstawą zatrudnienia dotychczasowego członka zarządu tej spółki.

2. W związku z wygaśnięciem stosunku prawnego dotychczasowemu członkowi zarządu przysługiwać będzie odprawa pieniężna, wynosząca 3-krotność jego wynagrodzenia za październik 2015 r.

3. W razie podjęcia przez osobę uprawnioną do odprawy pieniężnej zatrudnienia na stanowisku kierowniczym w jednostce publicznej radiofonii i telewizji przed dniem 31 marca 2016 r. kwota odprawy zostanie zmniejszona o wynagrodzenie z tytułu tego zatrudnienia za okres do dnia 31 marca 2016 r.

4. Spółka będzie mogła wypowiedzieć, z zachowaniem 14-dniowego terminu wypowiedzenia, umowę o zakazie konkurencji zawartą z dotychczasowym członkiem jej zarządu. W wypowiedzeniu określony zostanie dzień, z którego upływem umowa przestanie wiązać strony.

W sprawach unormowanych w powyższych punktach nie będzie stosować się postanowień umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.


Uzasadnienie zawarte w projekcie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji:

Projektowana ustawa stanowi pierwszy etap reformy polskich mediów publicznych, zmierzającej do ustanowienia systemu mediów narodowych. Jego filarami będą instytucje niemające charakteru spółek akcyjnych, którym zapewni się stabilne źródła finansowania. Stworzenie nowego systemu organizacji i finansowania mediów narodowych wymaga kilku miesięcy intensywnych prac i będzie następnym etapem reformy.

Projektowana ustawa koncentruje się tymczasem na zmianie sposobu kreowania rad nadzorczych i zarządów istniejących spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz ograniczeniu liczebności rad nadzorczych do 3 osób. Wiąże się to z wyeliminowaniem udziału Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT), jako organu regulacji rynku mediów elektronicznych, w kreowaniu składów zarządów i rad nadzorczych działających na tym rynku spółek Skarbu Państwa. Do czasu wprowadzenia nowej organizacji mediów narodowych winna to być bowiem domena ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, który ponosi odpowiedzialność przed Sejmem.

Według Konstytucji KRRiT „stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji” (art. 213 ust. 1 Konstytucji RP). Zadania te odnoszą się w równym stopniu do mediów publicznych i prywatnych, a Konstytucja nie przewiduje żadnych szczególnych kompetencji Krajowej Rady wobec mediów publicznych. Konstytucja przewiduje natomiast wydawanie przez KRRiT aktów normatywnych i indywidualnych kierowanych do podmiotów niepodporządkowanych jej organizacyjnie (art. 213 ust. 2; por. art. 92 i art. 93 ust. 1). Według Konstytucji Krajowa Rada jest zatem niezależnym od rządu organem regulacyjnym, sprawującym władztwo publiczne (imperium) wobec niepodporządkowanych jej organizacyjnie nadawców.

Tymczasem w nowelizowanej ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji zawarte są także kompetencje KRRiT w odniesieniu do mediów publicznych, które są charakterystyczne dla uprawnień korporacyjnych i nadzoru właścicielskiego (dominium).

Z jednej więc strony KRRiT jest organem regulacyjnym dla wszystkich uczestników rynku i jako taki organ powinna być bezstronna oraz działać przejrzyście (zob. motyw 94 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych – Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych; dalej: DAUM). Z drugiej strony dotychczasowe przepisy dają Krajowej Radzie szerokie kompetencje z zakresu dominium w stosunku do jednostek publicznej radiofonii i telewizji działających w formie jednoosobowych spółek akcyjnych Skarbu Państwa, mimo że spółki te są także silnymi i znaczącymi uczestnikami rynku usług audiowizualnych.
Według dotychczasowych przepisów, które wymagają zmiany, KRRiT decyduje m.in. o składzie organów spółek Skarbu Państwa oraz o treści statutów tych spółek. Z punktu widzenia niezależności, bezstronności i przejrzystości działania organu regulacyjnego, wymaganej przez motyw 94 i art. 30 DAUM, takie unormowanie budzi daleko idące zastrzeżenia. Swoje konstytucyjne zadania – stanie na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji – Krajowa Rada może przy tym wykonywać w sposób bezstronny i przejrzysty jedynie jako organ regulacyjny.

Z tych względów konieczna jest zmiana niektórych przepisów Rozdziału 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.

Projektowane zmiany zbliżają, od strony nadzoru właścicielskiego i uprawnień korporacyjnych, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa będące jednostkami publicznej radiofonii i telewizji do standardu dotyczącego innych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa.

Wobec zmiany przepisów regulujących liczebność i sposób kreowania organów (zarządów i rad nadzorczych) spółek Skarbu Państwa uzasadnione jest wygaszenie mandatów dotychczasowych członków tych organów. W przypadku organów dwóch największych spółek, mających ogólnopolski zasięg, tj. Polskiego Radia SA i TVP SA, stanie się to z mocy samego prawa, z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy. W przypadku 17 spółek radiofonii regionalnej będzie to następować stopniowo, w miarę zmian dokonywanych w składach ich organów.

Projektowane zmiany przyczynią się nie tylko do racjonalizacji i obniżenia kosztów zarządzania spółkami publicznej radiofonii i telewizji, ale także do przywrócenia w nich standardów zawodowych i etycznych, jakich wymaga realizacja misji publicznej, określonej w art. 21 ust. 1 nowelizowanej ustawy o radiofonii i telewizji: „Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bez-stronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu”.

Projekt wywierać będzie pozytywne skutki społeczne i gospodarcze, związane z przyjęciem przedmiotowej regulacji. Skutkiem prawnym przedmiotowej regulacji będzie zmiana sposobu kreowania rad nadzorczych i zarządów istniejących spółek publicznej radiofonii i telewizji.

Zdaniem wnioskodawców proponowane rozwiązania nie powodują kosztów po stronie budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Nowelizacja ustawy weszłaby w życie z dniem ogłoszenia.

Aktualizacja:

We wtorek, 29 grudnia ok. godz. 22 Sejm poprzez głosowanie ma podjąć decyzję o tym, czy jeszcze tego samego dnia zajmie się projektem nowelizacji ustawy medialnej. Jeśli Sejm zgodzi się na pierwsze czytanie ustawy medialnej jeszcze we wtorek (a tego chce Prawo i Sprawiedliwość), to natychmiastowo zwołane zostanie posiedzenie sejmowej komisji kultury i środków przekazu. Następnego dnia mają się odbyć głosowania, tak by projekt ustawy został szybko przekazany do Senatu.

Aktualizacja:

Sejm zdecydował, że pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o RTV odbędzie się jeszcze podczas tego posiedzenia.

Aktualizacja:

30 grudnia ok. godz. 18:25 Sejm nie przyjął wniosku o odrzucenie projektu nowelizacji ustawy medialnej.

Aktualizacja:

Ok. godz. 19:20 Sejm przyjął nowelizację ustawy medialnej. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Aktualizacja:

31 grudnia Senat przyjął ustawę, teraz trafi ona do podpisu na biurko Prezydenta RP, Andrzeja Dudy.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym

Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

1 630 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Satlink ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

690 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...