reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Ile anten naziemnych można sprzedać?

dodano: 2019-02-20 18:04 | aktualizacja: 2019-02-23 19:35
autor: Janusz Sulisz | źródło: MarketResearch.biz

antena telewizyjna zbiorcza naziemna Rynek naziemnych anten telewizyjnych to kwestia bardziej niż istotna, w związku z postępującą globalną transformacją nadawców do telewizji cyfrowej. Choć w Polsce oraz większości europejskich krajów proces migracji z analogu do NTC już dawno się zakończył, to nadal są takie terytoria, gdzie transformacja trwa. Ponadto w części z krajów spodziewany jest proces migracji do DVB-T2 i HEVC. W każdym z tych przypadków wzrasta zapotrzebowanie na naziemne anteny telewizyjne. Ile jest wart rynek tych anten? Ile anten TV można sprzedać?

antena naziemna


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przeglądając statystyki i analizy dotyczące rynku NTC na świecie, dotarłem do analizy z końca 2018 roku dotyczącej rozwoju tego segmentu rynku przez następne 5-7 lat. Analizę opracowała amerykańska firma analityczna Prudour Pvt. Ltd, z siedzibą w Nowym Jorku (firma znana jest jako MarketResearch.biz).

Analitycy Prudour Pvt. Ltd wskazują, że:

Do 2021 r. światowy rynek anten telewizyjnych osiągnie 0,2 mld dol., a według prognoz do 2026 r. średnia roczna stopa wzrostu wyniesie 4,4%.

Obliczyłem, że jeśli by uznać, że średnio antena TV kosztuje 20 dol. (do 80 zł) to za 200 mln dol. można by kupić blisko 10 mln anten naziemnych. To ogromna liczba anten, choć w skali świata (liczby ludności w Chinach i Indiach) to już nie robi takiego wrażenia!

Raport mówi również o komercyjnych zaletach i wadach telewizyjnych anten naziemnych jako towaru:

Odbiór programów telewizyjnych za pomocą naziemnych anten telewizyjnych ma wiele zalet w porównaniu z usługami telewizji płatnej, niektóre z tych zalet to: nieskompresowane sygnały wysokiej rozdzielczości, brak przerw w usługach, odporność na złe warunki atmosferyczne i szeroki zakres lokalnych kanałów telewizyjnych.

Jest to kluczowy czynnik, który ma stymulować wzrost globalnego rynku anten telewizyjnych w okresie prognozy. Ponadto, w porównaniu z ofertą na rynku usług telewizji płatnej, będzie to również kolejna przewaga konkurencyjna w zakresie odbierania kanałów za pomocą telewizyjnych anten naziemnych.

Jednocześnie liczba dostępnych kanałów telewizyjnych, które mogą być odbierane przez użytkownika za pomocą anteny telewizyjnej, jest mniejsza w porównaniu z płatnymi platformami telewizyjnymi, co prawdopodobnie spowolni do pewnego stopnia wzrost globalnego rynku anten telewizyjnych.

Różne pasma - nowe kanały na VHF - nowa antena?
Naziemne anteny telewizyjne z uwagi na fakt, że odbierają różne zakresy częstotliwości, składają się zwykle z wielu dipoli o różnych długościach, w zależności od długości fali, która ma zostać odebrana. Elementami większości anten są dipole półfalowe - metalowe pręty o połowie długości fali sygnału. Zakres częstotliwości jest zwykle tak różny, że trudno to zrealizować jedną konwencjonalną anteną. Dlatego często stosuje się oddzielne anteny dla różnych pasm lub połączoną antenę, w której elementy do odbioru różnych pasm są połączone (anteny szerokopasmowe: UHF + VHF). To też powoduje, że użytkownik w końcu decyduje się kupić nową antenę.

Wymiana kabla i anteny TV daje lepszy sygnał!
Po migracji do cyfrówki z reguły te same częstotliwości nadawania z analogu są nadal używane, więc teoretycznie te same anteny naziemne, które były używane do odbioru starej telewizji analogowej, mogą również odbierać transmisje w nowym formacie cyfrowym (DVB-T). Ale nie zawsze tak jest, a po drugie wchodzą nowe technologie (BOSS, nowe wydajniejsze wzmacniacze), które pozwalają na wyrównanie sygnału z nadajników o różnej mocy. To od razu wymusza też zakup nowej anteny naziemnej. Wystarczy, że w Polsce załączono nadajniki MUX 8, to od razu wymusiło w zakup dodatkowej anteny lub wymianę na nowszą, szerokopasmową antenę szczególnie, gdy użytkownik miał starą antenę. Czasami wymiana kabla koncentrycznego też daje dużo lepsze efekty, bo straty sygnału na kablu są istotne.

Jest jeszcze kilka ciekawych faktów:
  • 3/4 anten RTV to będą anteny zewnętrzne, a nie pokojowe, bo te np. w polskich warunkach się nie sprawdzają
  • największy rynek anten naziemnych wg wartości będzie w Ameryce Północnej, Europie i Chinach
  • w Polsce z pozoru rynek anten TV się ustabilizował, bo nie ma w zasadzie nowych impulsów - ostatnio TVP Sport HD w MUX 8
  • impulsem może być tylko jakaś zmiana w emisji: nowy kanał TVP, przejście do innego MUX lub lepsza jakość - HD zamiast SD?
  • dopiero wprowadzenie DVB-T2 w Polsce może coś zmienić z tendencją do rosnącego zapotrzebowania na anteny naziemne
  • największy rynek anten ma dotyczyć nowych mieszkań i domów indywidualnych, a nie zastosowań komercyjnych czy anten zbiorczych

Wniosek:

Rynek anten RTV jest uzależniony od potrzeb widzów i zewnętrznych impulsów, w innym przypadku jest to tylko rynek odtworzeniowy, uśredniony w czasie - zawsze sprzedają się anteny RTV.

Źródło: marketresearch.biz 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Janusz Sulisz


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X

Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X - odbiornik UHD...

569 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...