dodano: 2010-04-02 02:25 | aktualizacja:
2010-04-02 12:52
autor: Paulina Nietrzpiel |
źródło: uke/media2.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ustalono również harmonogram rozpoczęcia rozpowszechnienia tych programów w sposób cyfrowy i zakończenia ich nadawania w sposób analogowy na określonych obszarach Polski. Ponadto Prezes
UKE w decyzji z 30 września 2009 r. odnośnie rezerwacji częstotliwości przeznaczonych dla pierwszego multipleksu (MUX1) zawarł szereg warunków odnośnie ich wykorzystania. W jednym z takich warunków zdecydowano, iż w okresie obowiązywania omawianej rezerwacji częstotliwości podmiot lub podmioty upoważnione wspólnie przez wszystkich współwłaścicieli MUX1 może żądać wydania pozwoleń radiowych na używanie urządzeń wykorzystujących zasoby częstotliwości objęte rezerwacją.
Problem w tym, że do dnia dzisiejszego takie wspólne upoważnienie podmiotu będącego de facto technicznym operatorem MUX1 nie nastąpiło. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż Telewizja Publiczna nie może zaakceptować wyboru owego operatora technicznego dokonanego już przez nadawców komercyjnych, tłumacząc swoje stanowisko tym, iż jako spółka Skarbu Państwa zobowiązana jest przy wyborze tego rodzaju usługodawcy stosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, a więc wyłonić wspomniany podmiot w wyniku przetargu. Jednakże do dnia dzisiejszego
TVP nie rozpoczęła procedury przetargowej w tym zakresie z powodu odmowy udziału w tym przedsięwzięciu nadawców komercyjnych. Nadawcy koncesjonowani będący współwłaścicielami częstotliwości z MUX1 twierdzą z kolei, iż nie obowiązuje ich ustawa prawo zamówień publicznych, a ponadto dokonali oni już stosownego wyboru. Mamy zatem do czynienia z sytuacją patową w kwestii wyboru operatora technicznego MUX1.
W związku z powyższym regularne emisje NTC w ramach MUX1 do dnia dzisiejszego nie zostały rozpoczęte. Co prawda na większości obszarów wykorzystania częstotliwości z MUX1 wymienionych w pierwszym etapie rozpoczęcia nadawania programów w sposób cyfrowy (Warszawa, Poznań, Zielona Góra, Żagań) trwają emisje, lecz mają one charakter testowy, a nie regularny/komercyjny. W tej sytuacji nie udało się również dotrzymać terminu realizacji drugiego etapu cyfryzacji (31 marca 2010 r.), który de facto ze względu na obszar wdrażania NTC w Polsce jaki w tym etapem miał się rozpocząć, byłby początkiem realnej cyfryzacji telewizji naziemnej. Etap pierwszy cyfryzacji to jedynie kontynuacja testów prowadzonych od kilku lat.
Prezes
UKE (odpowiedzialny za gospodarowanie częstotliwościami),
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (odpowiedzialna za kwestie programowe) i Minister Infrastruktury (odpowiedzialny za strategię cyfryzacji telewizji naziemnej)
intensywnie poszukują rozwiązania omawianego problemu. Istnieją dwie propozycje wyjścia z zaistniałego impasu we wdrażaniu NTC. Pierwsza dotyczy ustanowienia przepisów odnośnie procedury wyłaniania operatora technicznego pierwszego multipleksu NTC w ramach nowej ustawy o wdrażaniu naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce. W drugiej propozycji rozważa się rozdzielenie nadawcy publicznego i nadawców komercyjnych zgrupowanych obecnie w MUX1 na dwa osobne multipleksy. Nadawcy komercyjni złożyli w tym zakresie stosowne wnioski do KRRiT oraz Prezesa
UKE. Wnioski te zostaną pilnie rozpatrzone.
Jeśli chodzi o nowy termin rozpoczęcia drugiego etapu cyfryzacji to nadawcy komercyjni w swoich wnioskach skierowanych do
KRRiT i Prezesa
UKE o przydzielenie im częstotliwości z MUX2 zamiast z MUX1 wskazali, iż etap ten mógłby rozpocząć się od 30 września 2010 r.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.