reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wyższy VAT ułatwi zmianę operatora? UKE zaprzecza

dodano: 2010-09-24 11:17 | aktualizacja: 2010-09-24 14:37
autor: Anita Dąbek | źródło: Rzeczpospolita

Polska Od 1 stycznia 2011 roku wchodzi nowa stawka VAT, wyższa o 1 proc. w stosunku do obecnej, co wpłynie na wzrost cen usług telekomunikacyjnych. Będzie to zarazem okazja dla wielu abonentów do zrezygnowania z usług danego operatora. Do tego operator ma obowiązek poinformować pisemnie swojego klienta o podwyżce cen. W praktyce oznacza to tony zużytego papieru (szacuje się, że będzie to 350 ton), miliony kopert, znaczków i pracy ludzkiej oraz niemałe koszty dla operatora. Z usług telefonicznych korzysta obecnie 35 mln abonentów.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jeśli abonentowi nie będzie odpowiadać podwyżka cen, będzie mógł bez problemu rozwiązać umowę i to bez podania przyczyny. Skorzystają na tym ci, którzy uwiązali się długoterminowymi, niekorzystnymi dla siebie umowami z sieciami komórkowymi lub dostawcami Internetu. Obecnie wcześniejsze zrezygnowanie z umowy wiąże się nierzadko z dodatkowymi kosztami.

Prowadzone są zabiegi, by w ustawie zmieniającej VAT znalazł się przepis wyłączający standardową procedurę informowania abonentów o zmianach w cenniku usług.

Podobny kłopot mogą mieć dostawcy energii elektrycznej, gazu, wody, telewizji kablowej, a nawet deweloperzy. Wszyscy ci usługodawcy mają bowiem obowiązek informowania klientów o nowych cenach.

Aktualizacja

Na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikowano:

Zmiana cen usług telekomunikacyjnych związana z planowaną podwyżką stawki podatku VAT nie daje abonentowi podstaw do rozwiązania umowy z operatorem bez konieczności zwrotu przyznanej ulgi.

W związku z dzisiejszym artykułem w Rzeczpospolitej „Wyższy VAT ułatwi zmianę operatora?” Prezes UKE informuje, że planowana podwyżka stawek podatku od towarów i usług (VAT), która obejmie również usługi telekomunikacyjne, powodująca wzrost ich cen brutto, nie daje abonentowi podstaw do rozwiązania umowy z operatorem bez konieczności zwrotu przyznanej ulgi.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne, w przypadku zmian cen za usługi telekomunikacyjne, abonent musi zostać poinformowany przez swojego dostawcę usług:
  • o treści każdej zmiany cennika,
  • w przypadku podwyżki cen, o przysługującym mu prawie do wypowiedzenia umowy bez konieczności zwrotu przyznanej mu ulgi.

Jednakże abonent nie może skorzystać z prawa do wypowiedzenia umowy bez konieczności zwrotu ulgi, jeżeli podwyżka cen wynika ze zmiany przepisów prawa, tak jak to by miało miejsce w przypadku podwyżki stawki podatku VAT na usługi telekomunikacyjne. Tym samym, abonent wypowiadając umowę przed terminem, w związku z podwyżką cen spowodowaną wzrostem stawek VAT, będzie musiał zwrócić swojemu dostawcy usług wartość wcześniej przyznanej mu ulgi w wysokości pomniejszonej o proporcjonalną jej część za okres od dnia zawarcia do dnia rozwiązania umowy. 


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC Multistream

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 230 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...