dodano: 2010-09-24 11:17 | aktualizacja:
2010-09-24 14:37
autor: Anita Dąbek |
źródło: Rzeczpospolita
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jeśli abonentowi nie będzie odpowiadać podwyżka cen, będzie mógł bez problemu rozwiązać umowę i to bez podania przyczyny. Skorzystają na tym ci, którzy uwiązali się długoterminowymi, niekorzystnymi dla siebie umowami z sieciami komórkowymi lub dostawcami Internetu. Obecnie wcześniejsze zrezygnowanie z umowy wiąże się nierzadko z dodatkowymi kosztami.
Prowadzone są zabiegi, by w ustawie zmieniającej VAT znalazł się przepis wyłączający standardową procedurę informowania abonentów o zmianach w cenniku usług.
Podobny kłopot mogą mieć
dostawcy energii elektrycznej, gazu, wody, telewizji kablowej, a nawet deweloperzy. Wszyscy ci usługodawcy mają bowiem obowiązek informowania klientów o nowych cenach.
Aktualizacja
Na stronie internetowej
Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikowano:
Zmiana cen usług telekomunikacyjnych związana z planowaną podwyżką stawki podatku VAT
nie daje abonentowi podstaw do rozwiązania umowy z operatorem bez konieczności zwrotu przyznanej ulgi.
W związku z dzisiejszym artykułem w
Rzeczpospolitej „Wyższy VAT ułatwi zmianę operatora?” Prezes UKE informuje, że planowana podwyżka stawek podatku od towarów i usług (VAT), która obejmie również usługi telekomunikacyjne, powodująca wzrost ich cen brutto, nie daje abonentowi podstaw do rozwiązania umowy z operatorem bez konieczności zwrotu przyznanej ulgi.
Zgodnie z przepisami ustawy
Prawo telekomunikacyjne, w przypadku zmian cen za usługi telekomunikacyjne, abonent musi zostać poinformowany przez swojego dostawcę usług:
-
o treści każdej zmiany cennika,
-
w przypadku podwyżki cen, o przysługującym mu prawie do wypowiedzenia umowy bez konieczności zwrotu przyznanej mu ulgi.
Jednakże
abonent nie może skorzystać z prawa do wypowiedzenia umowy bez konieczności zwrotu ulgi, jeżeli podwyżka cen wynika ze zmiany przepisów prawa, tak jak to by miało miejsce w przypadku podwyżki stawki podatku VAT na usługi telekomunikacyjne. Tym samym, abonent wypowiadając umowę przed terminem, w związku z podwyżką cen spowodowaną wzrostem stawek VAT, będzie musiał zwrócić swojemu dostawcy usług wartość wcześniej przyznanej mu ulgi w wysokości pomniejszonej o proporcjonalną jej część za okres od dnia zawarcia do dnia rozwiązania umowy.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.