dodano: 2011-05-12 16:09 | aktualizacja:
2011-05-12 16:28
autor: Paulina Nietrzpiel |
źródło: MP
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
-
I kwartał roku możemy uznać za udany biorąc pod uwagę, że nasze wysiłki skoncentrowane były na wdrożeniu nowej strategii cenowej, budowie atrakcyjnej oferty programowej dla abonentów, a także refinansowaniu zadłużenia. To wszystko znalazło odzwierciedlenie w wynikach I kwartału 2011 r. Zakładamy, że koszty poniesione w tym kwartale, spowodują wzrost dynamiki osiąganych wyników w kolejnych kwartałach tego roku - mówi Andrzej Rogowski, Prezes Zarządu Multimedia Polska.
EBITDA i zysk netto
W I kwartale 2011 r.
skorygowany zysk EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja pomniejszony o jednorazowe zdarzenia)
wyniósł 77,8 mln zł, co oznacza
wzrost o 6,7% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Kwartalna marża EBITDA utrzymywała się na poziomie powyżej 50%. Szybki wzrost EBITDA to efekt restrykcyjnej polityki kosztowej prowadzonej konsekwentnie w poprzednich kwartałach.
W efekcie prowadzonych działań, w I kwartale 2011 r. w ujęciu miesięcznym koszty operacyjne w przeliczeniu na sprzedaną usługę (RGU) wyniosły 17,0 zł, co oznacza spadek o blisko 3% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Spółka odnotowała nieznaczny spadek zysku netto w I kwartale 2011 r. tj. o 4,9% do 20,4 mln zł. Jest to związane w głównej mierze z refinansowaniem zadłużenia i emisją obligacji, a także wzrostem wartości odsetek z tytułu zadłużenia. Koszty finansowe wzrosły rok do roku o ponad 70%, do 13,7 mln zł.
Optymalna struktura przychodów utrzymana
Spółka
Multimedia Polska osiągnęła w I kwartale 2011 r.
148,7 mln zł przychodów (wzrost o 7,6% rok do roku). Wzrost przychodów, to w głównej mierze zasługa dynamiki wzrostów w segmencie telewizji cyfrowej (DTV), szerokopasmowego dostępu do internetu oraz w telefonii usług hurtowych i WLR.
Struktura przychodów utrzymuje się niezmiennie w optymalnych proporcjach. Około połowy stanowią wpływy ze sprzedaży usług telewizyjnych. Pozostała część pochodzi ze sprzedaży internetu i usług głosowych, przy czym rośnie znaczenie internetu w strukturze sprzedaży. Jednocześnie Multimedia Polska systematycznie zwiększyły przychody na abonenta (ARPU). Miesięczny ARPU wyniósł w I kwartale 2011 r. 68,26 zł, co oznacza wzrost o ponad 3% w porównaniu do I kwartału 2010 r.
100 tys. abonentów Triple Play
Łączna liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec I kwartału 2010 r. wynosiła niemal
1,38 mln, co oznacza
wzrost o ponad 130 tys. w stosunku do stanu na koniec I kwartału 2010 r.
Z pakietu
Triple Play (wszystkie trzy usługi) w I kwartale 2011 r. korzystało prawie
100 tys. abonentów –10% więcej niż przed rokiem. W przypadku Double Play było to blisko 236 tys. klientów tj. o ponad 9% więcej niż w analogicznym okresie 2010 r. Dzięki rosnącej popularności pakietów liczba usług przypadająca na jednego abonenta zwiększyła się z poziomu 1,86 w I kwartale 2010 r. do 1,98 w I kwartale 2011 r. Tradycyjnie wskaźnik ten odnotował kolejny rekordowy poziom. Zakładając utrzymanie dotychczasowego trendu, można założyć, że już w II kwartale przeciętny abonent
Multimedia Polska korzystał będzie średnio z 2 usług.
Telewizja
Segment telewizji pozostaje wciąż kluczowym elementem struktury przychodów
Multimedia Polska. Coraz większe znaczenie odgrywa jednak telewizja cyfrowa (DTV i IPTV), która zapewniła niemal
12,6 mln zł przychodów w I kwartale 2011 r. tj.
o 42% więcej niż przed rokiem. Wartość łącznych przychodów z telewizji (analogowej i cyfrowej) w pierwszym kwartale wyniosła 71,3 mln zł. Rok wcześniej było to 69 mln zł. Rosła także liczba RGU. Na koniec I kwartału 2011 r. spółka miała 754 tys. RGU telewizji, w tym już niemal 154,5 tys. RGU telewizji cyfrowej w technologii DTV oraz IPTV. Baza użytkowników telewizji cyfrowej wzrosła o blisko 45% w ciągu roku.
-
Dalszy dynamiczny wzrost przychodów i liczby użytkowników telewizji cyfrowej z pewnością potwierdza słuszność naszej strategii. Usługi dodane takiej wideo na żądanie (VoD) czy interaktywna telewizja aMazing, a także coraz atrakcyjniejsze pakiety programowe powodują, że telewizja cyfrowa zapewniła nam już ponad 18% przychodów z telewizji podczas gdy rok temu było to niecałe 13% – mówi Andrzej Rogowski.
Dzięki rosnącemu zainteresowaniu telewizją cyfrową rośnie także miesięczne ARPU na usługę. W I kwartale 2011 r. było to 28 zł miesięcznie. Rok wcześniej 0,9 zł mniej.
Inwestycje Multimedia Polska
Grupa
Multimedia Polska zainwestowała w I kwartale 2011 r. 31,4 mln zł, z czego w tzw. inwestycje rozwojowe (zwiększenie zasięgu usług oraz aktywacja nowych abonentów) około 85% tej kwoty. W efekcie liczba nowych gospodarstw, które znalazły się w zasięgu sieci
Multimedia Polska zwiększyła się o 2,5 tys. Nowe HP (gospodarstwa domowe w zasięgu sieci) zostały włączone przede wszystkim w Warszawie, Toruniu, Lublinie i Gorzowie Wielkopolskim.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.