reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Satelitarna wojna na Ukrainie

dodano: 2016-12-09 18:07
autor: RO | źródło: mediananny.com

Eutelsat SES Sporadycznie pojawiają się informacje o próbach zakłócania sygnału satelitarnego ukraińskich nadawców telewizyjnych. Nadawcy próbują bronić się przed tym zjawiskiem i najczęściej zmieniają operatora. Czy to jest prawdziwa przyczyna takich decyzji? Jak wiadomo, ukraińskim rynkiem telewizji satelitarnej rządzi dwóch graczy – izraelski Spacecom i szwedzki oddział SES. Wszystko wskazuje na to, że duopol rozcieńczy trzeci gracz – francuski Eutelsat Communications, który przyciągnął do siebie pierwszych klientów: grupę medialną Media Group Ukraine i kanały telewizyjne EU Music i Gumor/Babaj.

Amos Spacecom


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ukraina nie jest strategicznym krajem dla Spacecom, SES i Eutelsat, których światowe dochody przekraczają 100 mln dolarów, ale każdy ukraiński nadawca jest dla nich bardzo ważny. Kwestie przechodzenia na konkurencyjne satelity są tak drażliwe, że firmy walczą o prawo do transmisji kanałów nawet na drodze sądowej.

Temat dotyczący zmiany operatora satelitarnego wśród nadawców z Ukrainy nasilił się w ciągu ostatnich dwóch lat. Wszystko przez celowe zakłócanie sygnału. Cierpieli na tym różni nadawcy, zarówno ogólnokrajowi, jak i niszowi. Z problemem zmierzył się Inter Media Group, który od stycznia 2016r. ma zawartą umowę z SES (wcześniej ze Spacecom). W zeszłym roku o podobnych trudnościach mówiła też współpracująca z SES grupa 1+1 Media. W kwietniu oświadczyła o przejściu na pojemności Spacecom, ale ostatecznie do tego nie doszło – dzisiaj grupa rezygnuje z usług izraelskiej firmy i wybiera SES dla swoich podstawowych kanałów telewizyjnych.

W bieżącym roku o głuszeniu sygnału mówiła grupa Media Group Ukraine, co stało się powodem migracji z SES na pojemności dotychczas nieaktywnego na Ukrainie operatora Eutelsat (satelita Eutelsat 9A na pozycji 9°E).

Ponieważ zakłócanie ukraińskich kanałów miało miejsce w SES i Spacecom, to możliwość wewnętrznej ingerencji w tych firmach została wykluczona. Grupy medialne ustaliły, że sygnał zakłócany był z ziemi przez specjalne urządzenia mobilne na terenie obwodu kijowskiego. SES i Spacecom nigdy nie skomentowali publicznie tematu zagłuszania sygnału na swoich satelitach.

Ile kosztuje transmisja satelitarna na Ukrainie?

W zeszłym roku grupa medialna StarLightMedia (6 jej kanałów korzysta z infrastruktury Spacecom) oceniła nakłady na transmisję satelitarną wszystkich ukraińskich nadawców na kwotę 250 mln hrywien (około 40,5 mln zł). Po przeliczeniach miesiąc nadawania na satelicie kosztuje ukraińskiego nadawcę około 10 tys. dolarów. Ponieważ na satelicie, według danych Narodowej Rady Ukrainy ds. telewizji i radia, nadawanych jest około 120 ukraińskich kanałów, to roczne wpływy operatorów satelitarnych z tego tytułu były nieco większe – 12 mln dolarów bez zniżek (ok. 50 mln zł). Płatności nie zależą od wahań kursowych. Wszystkie ceny są podane wyłącznie w stosunku do dolara.

Który operator najlepszy?

Argumentem przemawiającym na korzyść SES jest najlepszy zasięg w krajach europejskich, a także prostszy sposób dostarczania sygnału na satelitę. SES posiada własną stację uplink na Ukrainie, którą zarządza firma SES Sirius Ukraina. Zasięg Spacecom nie obejmuje większości krajów UE. Poza tym okres eksploatacji jednego z satelitów tego operatora zbliża się ku końcowi. Żeby ustabilizować sytuację, firma stworzyła nowego satelitę Amos 6, ale po smutnej historii z rakietą Falcon 9, plan nie powiódł się. Spacecom nie posiada też własnego uplinku na Ukrainie i tutaj musi korzystać z innych (m.in. SatTelecom, Ukrkosmos, MMC STB i od niedawna 1+1 Production). Zresztą niedogodności te Spacecom kompensuje wartością swoich usług, które są o 10-15% tańsze w porównaniu z SES. Niższe ceny ma też Eutelsat, który chce podbić ukraiński rynek. Należy również zauważyć, że grupy medialne (mają średnio po kilka kanałów) dostają często solidne rabaty od operatorów – nawet od 25% do 40% za kontrakt długoterminowy, potencjalny wzrost liczby nadawców satelitarnych czy za możliwość transmisji kanału w jakości HD.

Czasami zmiana operatora satelitarnego staje się bardzo bolesnym procesem.

Na początku 2016 roku doświadczyła tego grupa medialna Inter Media Group. Operator Spacecom wytoczył jej proces sądowy za przesunięcie 8 kanałów (Inter, NTN, Mega, K1, K2, Piksel, Enter Film, Zoom) na pojemności konkurencyjnego SES. W rezultacie Spacecom przez sąd stworzył ciekawy precedens, ustanawiając satelitarne "niewolnictwo". Grupie medialnej nie wolno było korzystać z innych satelitów prócz Amos. Później nadawca znalazł wspólny język z izraelskim operatorem. 20 maja br. obie strony podpisały porozumienie, które zobowiązało Inter do rozwiązania kwestii finansowych wobec Spacecom. Na satelitę Amos 3 (4°W) wróciły dwa czołowe kanały telewizyjne grupy – Inter i NTN.

Na wybór Spacecom negatywnie wpływa starzejąca się jego flota satelitarna. W kwietniu operator chciał zdobyć ekskluzywną umowę na transmisję kanałów 1+1 Media (do tej pory współpraca odbywała się tylko częściowo). Najpierw koncern zaczął dublować swoje kanały TET i 2+2 (na Amos 3 i Astra 4A), co pozwalało skuteczniej przeciwdziałać zakłócaniu sygnału satelitarnego, lecz później stacje zniknęły z Amos 3. Teraz koncern podpisał kontrakt z SES i wszystkie jego podstawowe kanały 1+1, Plus Plus, Bigudi, Unian TV i Kvartal TV opuszczą satelitę Amos 2 (4°W) i przejdą na Astra 4A (4,8°E).  

Trzeci – zbędny?

Decyzje Media Group Ukraine, EU Music i Gumor/Babaj o wyborze operatora Eutelsat podyktowane są bardziej komercyjnymi ofertami dla spółek. W przypadku ostatnich dwóch kanałów mówimy o nadawaniu w dość specyficznym paśmie KA, które wykorzystuje się do transmisji Internetu. Na ile koszt dystrybucji w takiej formie jest uzasadniony ekonomicznie, tego nie wiadomo.

Jeszcze kilka tygodni temu walka pomiędzy Spacecom i SES była wyrównana, ale teraz sytuacja diametralnie się zmienia. Paczka SatTelecom została nagle wyłączona z satelity Amos 3 (4°W) i przesunięta na konkurencyjnego Astra 4A (4,8°E). To już drugi sukces SES po ostatnim przejęciu kanałów 1+1 Media.

Warunkiem rozpowszechniania sygnału w sieciach kablowych na Ukrainie jest posiadanie licencji satelitarnej.

Kryterium te w erze telewizji cyfrowej uważane jest za przeżytek. Według ukraińskiego prawa, nawet płatne kanały, które chcą dostać się do sieci kablowych, powinny ubiegać się o licencje satelitarne, podczas gdy w UE mogą otrzymać licencję uniwersalną. Taki dokument zezwala nadawcom dostarczać sygnał dla operatorów za pomocą alternatywnych źródeł, w szczególności po IP, co oczywiście obniża nakłady na transmisję sygnału. Być może szczegół ten uwzględniony zostanie w nowej ukraińskiej ustawie o usługach audiowizualnych – wtedy liczba ukraińskich kanałów na satelicie wyraźnie zmaleje. To nie będzie ani na rękę dla Spacecom, ani dla SES, ani dla Eutelsat.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik VU+ SOLO 4K + dysk 1TB

Vu+ SOLO 4K - najnowszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

1850 zł Więcej...

Antena Televes Yagi Edge Mix Combo

Znakomita, hiszpańska antena kierunkowa VHF/UHF, zalecana do odbioru HDTV z...

89 zł Więcej...

Odbiornik AX 4KBOX HD51

AX 4K HD51 - najnowszy odbiornik Ultra HD marki AX....

799 zł Więcej...
reklama