reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Operatorzy telekomunikacyjni bez satelity sobie nie poradzą

dodano: 2024-02-12 12:26
autor: Jerzy Kruczek | źródło: NSR/Analysys Mason

Analysys manson logo 360px Raport działu NSR Analysys Mason stwierdza bez ogródek, że „firmy telekomunikacyjne opierające się wyłącznie na sieciach naziemnych stracą możliwości uzyskania przychodów i pozostaną w tyle za swoimi rywalami”. Prawda jest taka, że operatorzy telekomunikacyjni powinni zdecydować się na wykorzystanie satelitów, aby wejść na nowe rynki i ulepszyć usługi. Strategie satelitarne operatorów telekomunikacyjnych muszą pasować do ich ogólnego planu działania, a niestety wiele z nich całkowicie pozbywa się dosyłu pewnych kanałów z satelity czy nie nastawia się na Internet z satelity, licząc wyłącznie na zasięg komórkowy 5G lub światłowodowy, a to czasami może zawodzić.

NSR
Przychody operatorów NSR 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Operatorzy telekomunikacyjne bez strategii satelitarnej w przyszłości stracą przychody

Telekomy powinny nadać priorytet swoim docelowym branżom i wykorzystać istniejące możliwości.

W raporcie NSR można przeczytać:

- Zdolność operatorów telefonii komórkowej do generowania wartości gospodarczej i społecznej jest ograniczona zasięgiem ich sieci. Jednak lepiej działające satelity, niższe koszty satelitów i łatwiejsze przyjęcie otwierają przed operatorami telekomunikacyjnymi ogromne możliwości w zakresie integracji usług satelitarnych ze swoimi portfelami.

Firmy telekomunikacyjne powinny wykorzystać satelity jako nowe źródło zróżnicowania i wzrostu.

- Firmy telekomunikacyjne muszą znaleźć rozwiązania, aby zaradzić spadkowi swoich tradycyjnych źródeł przychodów. Rynek satelitarny to niemal w całości teren zielony dla firm telekomunikacyjnych i oferuje obiecujące możliwości wzrostu. W rzeczywistości NSR (firma Analysys Mason) prognozuje, że rozwiązania satelitarne będą odpowiadać za 40% wzrostu przychodów z łączności dla przedsiębiorstw telekomunikacyjnych od chwili obecnej do 2027 r.

- Być może operatorzy telekomunikacyjni będą musieli zmienić swoje przestarzałe postrzeganie satelitów. Najnowsze osiągnięcia technologiczne zmieniły rynek satelitarny. Rozwój taki jak konstelacje na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) (na przykład Starlink) i satelity definiowane programowo poprawiły przepustowość i wydajność usług satelitarnych. W ciągu ostatnich kilku lat znacznie poprawiła się także ekonomika łączności satelitarnej. Na przykład całkowity koszt posiadania (TCO) satelitarnego łącza dosyłowego jest taki, że łączenie wiejskich mobilnych stacji bazowych za pośrednictwem satelity może być bardziej opłacalne niż rozwiązania alternatywne. Co więcej, pojawienie się wspólnych standardów na rynkach satelitarnych i telekomunikacyjnych oraz rozwój rozwiązań typu „satelita jako usługa” obniżają bariery w ich przyjęciu i pomagają głównym firmom telekomunikacyjnym w integracji usług satelitarnych.

Integracja usług satelitarnych przyniesie korzyści operatorom telekomunikacyjnym w następujący sposób.

  • Mobilny Internet szerokopasmowy. Operatorzy telekomunikacyjni mogą rozszerzyć zasięg swoich sieci na odległe obszary, przesyłając ruch stacji bazowych za pośrednictwem satelity.

  • Łączność na wsi. Operatorzy telekomunikacyjni mogą wdrażać terminale satelitarne do obsługi gospodarstw domowych na obszarach, które wcześniej były nieobsługiwane.

  • Bezpośrednio do urządzenia. Opracowywanych jest wiele systemów zapewniających bezpośrednią łączność satelitarną z urządzeniami przenośnymi. Uzupełnią one technologie naziemne i wszędzie poszerzą zasięg sieci komórkowej.

  • Dostęp do nowych segmentów i firm. Przypadki użycia, takie jak łączność podczas lotu, wymagają rozwiązań satelitarnych, podobnie jak niektóre przypadki użycia w sektorze morskim, rządowym i wojskowym.

  • Udoskonalone usługi. Satelity można wykorzystać do zapewnienia prywatnej łączności, zapewnienia własności danych i zwiększenia odporności sieci.

Operatorzy telekomunikacyjni mają do wyboru szereg strategii.
 

  • Organiczny rozwój firm telekomunikacyjnych przy istniejących możliwościach. Przykładowo Orange rozszerza swoją ofertę szerokopasmową o satelitę, ale w niektórych krajach, np. w Polsce ogranicza lub rezygnuje z odbioru kanałów z satelitów Hot Bird
  • Działalność w zakresie fuzji i przejęć, taka jak transakcja pomiędzy Dish i EchoStar, która umożliwi połączonej organizacji oferowanie nowych usług, takich jak SD-WAN, odporność sieci lub własność danych, a także wejście do nowych segmentów, takich jak rząd i wojsko, mobilność i ostatecznie bezpośrednie usługi usługi urządzenia
  • Przyjęcie ofert „satelita jako usługa” ("satellite-as-a-service’​​​​​​"), takich jak te oferowane przez Africa Mobile Networks w celu wdrażania kompleksowego zasięgu sieci komórkowej na obszarach wiejskich i zarządzania nim
  • Niektórzy mogliby woleć wydzielenie oddziałów satelitarnych, aby sprzyjać wzrostowi, jak na przykład niedawne przejęcie Telenor Satellite przez Space Norge 


Firmy telekomunikacyjne muszą dokładnie określić swoją strategię, ponieważ niektóre posunięcia mogą okazać się nieskuteczne.
Przykładowo umowa Qualcomma z Iridium. Ponadto niektóre branże, takie jak ropa i gaz, lub szczególne przypadki użycia, takie jak łączność podczas lotu, są obecnie obsługiwane przez niszowych integratorów i mogą być trudne do penetracji dla głównych operatorów telekomunikacyjnych ze względu na wymaganą specjalistyczną wiedzę.

Firmy telekomunikacy5G
satelita
jne powinny wykorzystywać standardy 5G, aby przyspieszyć wdrażanie usług satelitarnych

Firmy telekomunikacyjne mogłyby szybko generować przychody z rozmieszczenia satelitów, ponieważ istnieją już odpowiednie przypadki ich użycia. Wielu operatorów satelitarnych oferuje lub planuje oferować rozwiązania zgodne ze standardami Metro Ethernet Forum (MEF) lub kompatybilne z SD-WAN i docelowo rdzeniem 5G. Zmiany te ułatwią przyjęcie rozwiązań satelitarnych przez główne przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. Standaryzacja naziemnych sieci 5G przełamie bariery w adaptacji satelitów i umożliwi wbudowanie rozwiązań satelitarnych w niezmodyfikowane telefony.

Firmy telekomunikacyjne powinny nadać priorytet tym rozwiązaniom opartym na standardach, aby przyspieszyć integrację i generowanie przychodów.


Źródło: analysysmason.com  analysysmason.com 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

339 zł Więcej...

SAT Kurier - 11-12/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2023

12 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...