dodano: 2015-02-26 14:30 | aktualizacja:
2015-02-26 15:46
autor: Janusz Sulisz |
źródło: ADB
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
4 na 5 widzów zna i używa zaledwie 7 przycisków na swoich pilotach. Pomimo coraz większej liczby niestandardowych opcji i nowych zastosowań tradycyjnych przycisków pilota, respondenci wykorzystują tylko 7 z nich:
kanał góra/dół, regulacja głośności góra/dół, źródło, OK do potwierdzenia wyboru i przycisk
POWER. Mogłoby się wydawać, że jeśli branża chce konkurować z innymi domowymi urządzeniami cyfrowymi, to developerzy powinni znaleźć sposób na sterowanie urządzeniem za pomocą właśnie tych 7 przycisków.
Tylko 15% widzów wykorzystuje także inne przyciski niż tylko te wymienione powyżej, a tylko 2% respondentów chwali się, że wie do czego służą wszystkie przyciski na pilocie.
Widzowie mają do czynienia z setkami aplikacji, zaawansowanych funkcji i spersonalizowanych ustawień, które przez dostawców treści są postrzegane jako ważne, ale dla przeciętnego widza są zbyt skomplikowane i niepraktyczne
- wyjaśnia Gerald Wood, dyrektor marketingu w ADB.
Badanie pokazuje również, jak przeciętny polski widz korzysta z telewizora. Okazało się, że 99% widzów ogląda kanały telewizyjne, 87% korzysta z EPG, 21% korzysta z YouTube, 15% z nagrywania, ale bankowość elektroniczna lub przeglądanie stron internetowych nadal są mało popularne - tylko 4% respondentów twierdzi, że z tego korzysta.
Pokolenie 60+ ma trudności z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Ci, którzy pamiętają stare telewizory bez pilotów czy nawet czarno-białe telewizory, niby zapoznali się z nową technologią, ale używają telewizorów wyłącznie do oglądania telewizji, nie korzystając z dodatkowych funkcji. Dla nich najważniejszą „funkcją” telewizora jest liczba kanałów i jakość wideo. Funkcje Smart TV, takie jak DVR, VOD czy multiroom/multiscreen nadal są dla nich abstrakcją. Z tego powodu operatorzy telewizji powinni prowadzić specjalne kampanie informacyjne.
Młodsi widzowie często korzystają z telewizora, aby połączyć się z usługami Xbox, PlayStation czy komputerem. Chodzi im bardziej o duży ekran, niż o zaawansowane funkcje telewizora. Dla nich najbardziej liczy się jakość obrazu, szybkość reakcji matrycy i jakość dźwięku.
Ergonomia nawigacji
Od lat elementarnym wyzwaniem dla konstruktorów, inżynierów i developerów technologii telewizyjnych, w szczególności tych odpowiedzialnych za interfejs użytkownika i doświadczenia użytkownika, pozostaje - oprócz estetyki - ergonomia nawigacji i łatwość korzystania z wielu funkcji telewizora oraz dekodera. Pilot nie jest urządzeniem wynalezionym głównie do przeglądania Internetu, wyszukiwania filmów po tytule, wyłączania reklam, które czasami stają się irytujące, lub wpisania słów w wyszukiwarkach. Telewizja nadal jest urządzeniem, które jest centralnym punktem salonu, gdzie ludzie się relaksują. Zatem wyzwaniem jest dostosowanie tego urządzenia tak, by było łatwe w obsłudze.
Prostota i ergonomia nawigacji są najważniejszymi i najbardziej poszukiwanymi cechami przy projektowaniu architektury nowoczesnego interfejsu - mówi Wojciech Doganowski, wiceprezes New Product Initiative w ADB. - To jest pierwsze wrażenie, które się liczy, a jeśli użytkownik nie znajdzie sposobu na poruszanie się po aplikacji, najprawdopodobniej porzuci ją na zawsze - wyjaśnia Doganowski.
Instrukcje obsługi są skomplikowane i rozległe. Większość ludzi używa ich tylko do podstawowych celów, takich jak montaż i proste procedury instalacyjne. Reszta jest kwestią intuicji i naturalnych poszukiwań. Typowa instrukcja telewizora czy dekodera ma nie dziesiątki, ale często setki stron. Czytanie takiej instrukcji jest zbyt kłopotliwe, więc użytkownicy pozostają przy tym, co już znają i co sami są w stanie odkryć.
Przez prawie 20 lat ADB poszukuje prostych, ale skutecznych rozwiązań, aby rozwijać rynek telewizyjny i zapewniać korzyści zarówno dla widzów jak i operatorów, czytamy w komunikacie ADB. Centra badawczo-rozwojowe, zatrudniające setki inżynierów, programistów i innych specjalistów, stale próbują rozszerzać zakres możliwości użytkownika przez opracowywanie prostej i przewidywalnej nawigacji, a GraphyneTV może być odpowiedzią na wiele pytań, uważa ADB. GraphyneTV ADB to ważny krok w kierunku intuicyjnej nawigacji. Zapewnia różnym interfejsom różnych aplikacji wspólny wygląd i jednolity sposób dostępu do różnych opcji.
GraphyneTV, wprowadzony na rynek w maju 2014 roku wspiera liniową telewizję, DVR, VOD, multiroom/multiscreen i OTT. Jako jeden z najnowszych produktów ADB, daje operatorom kompletne oprogramowanie dla świadczenia różnych usług na wielu urządzeniach. GraphyneTV umożliwia operatorom łatwo zapewnić dokładnie ten sam zestaw usług na wszystkich ekranach użytkowników, obniżając koszty rozwoju usług i ułatwiając widzom obsługę.
ADB jest w pełni świadome, że prostota i spójność napędzają nowoczesny interfejs użytkownika, niezależnie od używanego urządzenia - telewizora, tabletu, smartfona czy laptopa
- powiedziała Kasia Sawka, dyrektor komunikacji marketingowej w ADB.
Badania ADB potwierdzają, że wielkim wyzwaniem dla najbardziej zaawansowanych technologicznie firm, związanych z branżą telewizyjną, jest uproszczenie nawigacji, przy jednoczesnym wzbogaceniu funkcjonalności. Celem jest zaangażowanie użytkowników w odkrywanie nowych doświadczeń podczas korzystania z telewizora czy dekodera.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.