dodano: 2016-01-05 08:38 | aktualizacja:
2016-01-05 11:26
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: interia.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jakie będą zadania Rady Mediów Narodowych?
Zgodnie z projektem ustawy o mediach narodowych,
Telewizja Polska, Polskie Radio i Polska Agencja Prasowa zostaną przekształcone w państwowe osoby prawne, zarządzane przez dyrektora, który jednocześnie będzie redaktorem naczelnym. Do czasu powołania dyrektora, jego obowiązki pełnić będzie dotychczasowy prezes zarządu lub osoba wskazana przez przewodniczącego Rady Mediów Narodowych.
Wspominana
Rada Mediów Narodowych, licząca 5 członków, będzie pełnić nadzór nad mediami publicznymi. Dwóch członków będzie powoływanych przez Sejm, kolejnych dwóch przez prezydenta i jeden przez Senat. Ich kadencja będzie trwać 6 lat. Spośród 5 członków Marszałek Sejmu wyznaczy przewodniczącego. Jego zadaniem będzie m.in. powoływanie i odwoływanie dyrektorów mediów narodowych oraz kierowników oddziałów terenowych TVP.
W mediach narodowych będą działać także
społeczne rady programowe. Ich zadaniem będzie inspirowanie działań związanych z realizacją misji publicznej. Członkowie rad programowych, których będzie od 9 do 15, będą powoływani przez Radę Mediów Narodowych. Ich kadencja będzie trwać 3 lata.
Wygaśnięcie stosunku pracy dotychczasowych pracowników TVP, Polskiego Radia
Z dniem wejścia ustawy w życie, wygasną mandaty członków zarządów, rad nadzorczych i rad programowych byłych spółek. Kolejną zmianą będzie
wygaśnięcie stosunku pracy pracowników, nawiązanego przed dniem przekształcenia, z upływem 3 miesięcy po dniu ogłoszenia ustawy, chyba że do tego czasu strony zawrą umowę przewidującą dalsze trwanie stosunku pracy. W uzasadnieniu ustawy napisano, że „zasadność utrzymania dotychczasowych stanowisk pracy i przydatność osób je zajmujących” zostanie oceniona przez dyrektorów w pierwszym kwartale 2016 roku.
Finansowanie mediów narodowych
Według projektu ustawy, media narodowe będą finansowane ze wpływów z
Funduszu Mediów Narodowych, refundacji kosztów audycji tworzonych na podstawie umowy z ministrami, wpływów z obrotu prawami do audycji, opłat za serwis informacyjny i dotacji z budżetu państwa. Ponadto przychody mediów narodowych będą pochodzić z reklam, audycji sponsorowanych oraz z działalności gospodarczej. Fundusz Mediów Narodowych będzie zasilany przez środki z
abonamentu RTV, dobrowolne wpłaty osób fizycznych oraz „inne przychody”. Abonament RTV będzie na razie podstawowym przychodem Funduszu.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.