Organy ścigania z 18 państw członkowskich UE we wspólnym dochodzeniu z Europolem i amerykańskim Krajowym Centrum Koordynacji Praw Własności Intelektualnej i Interpolem, przejęły podczas operacji IOS X ponad 30 506 nazw domen internetowych. Rozpowszechniały on podrobione i pirackie produkty przez Internet. Były wśród nich podrabiane farmaceutyki i pirackie filmy, nielegalne strumieniowanie telewizji, muzyka, oprogramowanie, elektronika i różne podrobione produkty.
Europol
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
3 aresztowanych - przejęto 36 tys. luksusowych produktów
Podczas dochodzenia aresztowano 3 podejrzanych, zatrzymano 26 tys. produktów luksusowych (głównie ubrania, perfumy), 363 l napojów alkoholowych i wiele urządzeń. Zidentyfikowano i zamrożono ponad 150 tys. euro na kilku rachunkach bankowych i platformach płatności internetowych.
Skoordynowana koalicja na rzecz przestępczości własności intelektualnej (IPC3) Europolu wspierała dochodzenie w terenie, oddelegowując ekspertów do biura mobilnego. Funkcjonariusze Europolu przeprowadzili wymianę informacji w czasie rzeczywistym i kontrole krzyżowe danych zgromadzonych podczas działań przeciwko bazom danych Europolu. Ponadto eksperci IPC3 zorganizowali w 2019 r. kilka szkoleń z zakresu technik dochodzeń online w sprawie naruszeń praw własności intelektualnej z organami ścigania w całej Europie.
Internet ma w UE być bezpieczny dla konsumentów
„In Our Sites” (IOS), zapoczątkowany w 2014 r., jest kontynuacją powtarzającej się wspólnej globalnej operacji, która znacznie wzrosła z roku na rok. Operacja ta jest wynikiem kompleksowego podejścia przyjętego przez Europol w celu uczynienia Internetu bezpieczniejszym miejscem dla konsumentów, poprzez zachęcenie jeszcze większej liczby krajów i partnerów z sektora prywatnego do udziału w tej operacji i przekazanie poleceń.
Europol kontynuował te wysiłki w 2019 r., skutecznie wspierając wiele dochodzeń o wysokim priorytecie związanych z przestępstwami online, zapewniając szkolenia w zakresie dochodzeń online i organizując konferencję na temat inicjatyw w zakresie adaptacyjnego egzekwowania przepisów przeciwko nowym IP trendy przestępczości w Maladze w dniach 18 - 19 czerwca 2019 r.
Aby zwiększyć świadomość tego rosnącego zagrożenia, IPC3 Europolu uruchomił kampanię„Don't F ***”.
Kampania ma na celu poinformowanie obywateli o ryzyku zakupu fałszywych produktów online i udzielenie porad, które pomogą zidentyfikować nielegalne strony internetowe sprzedające podrobione towary, a także inne środki wykorzystywane przez fałszerzy, takie jak fałszywe konta w mediach społecznościowych i fałszywe aplikacje.