Na koniec 2021 r. we Włoszech nadawanych było łącznie 412 stacji telewizyjnych, z których 354 należało do włoskich podmiotów. 354 kanały były obsługiwane przez 81 nadawców. Wynika to z rocznego raportu stowarzyszenia firm z sektora mediów audiowizualnych i radiofonicznych Confindustria Radio TV.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Po latach spadków na rynku telewizji linearnej we Włoszech, teraz startuje więcej stacji aniżeli działalność kończy. W ubiegłym roku uruchomiono 40 nowych kanałów, a zamknięto 35. Od kilku lat liczba kanałów w rozdzielczości SD stopniowo spada, jednak w ubiegłym roku zanotowano ich wzrost do 235. Z kolei liczba kanałów HD wzrosła do 117, a 4K pozostała na tym samym poziomie - 2.
Większość kanałów należących do włoskich firm jest dystrybuowanych drogą satelitarną (258), a mniej drogą naziemną (147). Choć tradycyjna telewizja naziemna wciąż poszerza ofertę z 95 kanałów w 2012 r. do wspomnianych 147 kanałów w zeszłym roku.
Ciekawy trend pokazuje sposób dystrybucji- nadawanie darmowe i płatne. Liczba tych drugich spada z roku na rok. W 2012 było ich 242 i prawie 100 mniej w zeszłym roku (143). Dystrybucja darmowa znacząco rośnie, zarówno w FTA, jak i FTV. Wzrost z 84 kanałów w 2012 r. do 211 kanałów.
Wielką ewolucję przeżywają stacje radiowe, które rozwijają się w formacie Visual Radio (wersji radia na wizji). W 2012 r. było ich tylko 4, a w 2021 było ich już 15 (w 2019 nawet 17).
Większość kanałów jest obsługiwanych przez platformę satelitarną Sky Italia (94), a następnie nadawcę publicznego Rai (50), grupę medialną Mediaset (36) oraz Discovery Italia i Gruppo Sciscione (po 21 kanałów).
W nadawaniu naziemnym najwięcej jest kanałów filmowych i rozrywkowych (w obu kategoriach po 12%).