Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Raport Media Nations z 2023 r. pokazał, że widzowie i słuchacze w Wielkiej Brytanii wydają się być bardziej zróżnicowani i rozdrobnieni niż dawniej. Nadawcy publiczni wciąż dominują na liście najchętniej oglądanych programów telewizyjnych, mimo, że liczba programów z ponad 4 milionami widzów zmniejszyła się o połowę od 2014 roku. Jeszcze większy spadek (82%) dotknął liczbę programów generujących ponad 6 mln widzów - z 1172 w 2014 r. do 213 w 2022 roku.
Zauważalny jest również spadek oglądalności najpopularniejszych seriali: „Coronation Street”, „EastEnders” i „Emmerdale”.
Tradycyjni nadawcy obserwują gwałtowne spadki oglądalności swoich popularnych programów, nawet wśród lojalnej starszej widowni. Natomiast seriale i programy informacyjne nie mają takiej siły przebicia, jak kiedyś. Mimo to nadawcy publiczni wciąż nie mają sobie równych w jednoczeniu narodu podczas istotnych wydarzeń kulturalnych i sportowych.
Największe odejścia od telewizji linearnej odnotowano wśród osób z przedziału 16-24 lat (z 82% w 2017 do 54% w 2022) oraz dzieci 4-15 lat (spadek z 87% w 2017 do 60% w 2022).
Ofcom zauważył, że po raz pierwszy pojawiły się dowody na spadek średniej, dziennej oglądalności wśród widzów 65+. To aż 8% rok do roku i 6% w stosunku do poziomu sprzed pandemii, kiedy oglądalność w grupie wiekowej powyżej 64 lat była na ogół stabilna.
BBC One pozostaje jedynym kanałem, który dociera do ponad połowy populacji.
Choć ma najwyższą tygodniową oglądalność (58%), to i tak jest niższa o 12 punktów procentowych niż 2017 roku.
Pomimo ciągłego spadku oglądalności tradycyjnej telewizji, to głównym powodem włączenia telewizora są
BBC One (20%) i
ITV1 (13%). Trzecie miejsce zajął
Netflix (6%). Ponadto oglądanie treści nadawców - na żywo, w nagraniu lub przesyłanych strumieniowo - nadal stanowi największą część całego czasu spędzanego na oglądaniu telewizji i wideo (60%, czyli 2 godziny i 41 minut na osobę dziennie).
Ofcom stwierdził również, że starsi widzowie coraz częściej korzystają z usług przesyłania strumieniowego, chociaż ogólne wykorzystanie tych usług w gospodarstwach domowych wydaje się utrzymywać na stałym poziomie. Nawet dwie trzecie (66%) domów w Wielkiej Brytanii zgłosiło subskrypcję wideo na żądanie w pierwszym kwartale 2023 r. i jest to spadek ze szczytowego poziomu 68% w analogicznym okresie 2022 roku. Z kolei liczba osób w wieku powyżej 64 lat subskrybujących
Disney+ wzrosła z 7% w 2022 do 12% w 2023.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.