Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Komisja przeanalizowała dane telemetryczne ze startu Protona M z Arabsatem 4A w lukach. Najprawdopodobniej przyczyną awarii była technologiczna usterka instalacji silnika C5.98 produkcji rosyjskich zakładów Chimmasz im. Isajewa z miast Korolew pod Moskwą. Ta usterka mogła spowodować uszkodzenie turbosprężarki silnika lub komory spalania silnika. Komisja musi teraz rozstrzygnąć, która z pierwotnych przyczyn zostanie uznana za oficjalną. Mogą pojawić się także inne przyczyny.
Z powodu awarii wstrzymano starty rakiet Proton M z blokiem Breeze M, aż do czasu ostatecznego ustalenia przyczyn i wdrożenia ew. poprawek konstrukcyjnych przy produkcji bloku Breeze M, a to może potrwać minimum 3-4 miesiące.
Z powodu awarii Protona M zakłady Khruniczewa, odpowiedzialne za produkcję rakiety stracą na braku dostaw kolejnych rakiet około 180 mln dol (sam blok Breeze M kosztuje 18 mln dol.).
Proton od 1999 roku miał tylko dwie awarie, ale z rosyjskimi satelitami, a nie z zagranicznymi. Awaria może źle wpłynąć na dotąd doskonałą opinię o rosyjskich silnikach rakiet Proton, a to oznacza utratę wielu zamówień na starty z satelitami spoza Rosji.
Na razie nie wiadomo, czy 17 maja z Bajkonuru poleci rakieta Proton z satelitą Hot Bird 8. Prawdopodobnie start zostanie przełożony na inny termin. Eutelsat nie może sobie pozwolić na utratę tego satelity, bo ma on zastąpić na pozycji 13E aż dwa satelity - Hot Bird 3 i 4.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.