dodano: 2008-09-01 10:05 | aktualizacja:
2008-09-01 22:35
autor: Michał Fura dla Gazety Prawnej |
źródło: Gazeta Prawna
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Na konferencji najmłodszej na rynku platformy cyfrowej, która odbędzie się 2 września, ujawnione zostaną szczegóły jesiennej oferty.
Ostatni kwartał 2008 roku to dla platform i kablówek najważniejszy okres w roku i zarazem szansa na pozyskanie większej liczby abonentów. Polacy kuszeni promocjami najchętniej decydują się na zakup dekoderów i ofert płatnej telewizji, Internetu czy usług telefonicznych.
W 2007 roku platformy i sieci kablowe przeznaczyły dziesiątki milionów złotych na nowe kanały sportowe i filmowe.
Teraz rozbudują oferty dla dzieci, młodzieży, programów rodzinnych oraz rozrywkowych. Ale przede wszystkim poszerzą ofertę kanałów HD. Bez nich nie ma co liczyć na szybki wzrost bazy abonentów - skomentował dla Gazety Prawnej Janusz Sulisz, redaktor naczelny portalu SATKurier.pl.
Obecnie na rynku w Polsce jest 15 polskojęzycznych i zagranicznych kanałów w jakości HD. Policzmy dla tych co nie wierzą, biorąc pod uwagę kanały w platformach satelitarnych, cyfrowych sieciach kablowych i IPTV:
nSport HD, Discovery HD, MGM HD, Canal+ Sport HD, Canal+ Film HD, National Geographic HD, Polsat Sport HD, HBO HD, Eurosport HD, TVN HD, TVP HD, Filmbox HD, History Channel HD (w Aster i UPC), TV Silesia HD (w IPTV Jambox HD, bo n-ka daje TVS w SD!) i Luxe.tv HD.
Dodać by można jeszcze obcojęzyczne Voom HD (jest w kablówkach!), bo nie będziemy wyliczać Arte HD z Astry czy węgierskiego M2 HD z Hot Birda w nboxach telewizji n. Zachęcamy do przeczytania interesującego raportu Daniela Gadomskiego pod tytułem " Lato należało do HDTV" we wrześniowym magazynie SAT Kurier 9/2008 (od 4 września na rynku)
To stawia nas na drugim miejscu w Europie za Wielką Brytanią, która takich kanałów ma na rynku 24. Moim zdaniem do końca roku ich liczba przekroczy u nas 20. Jednym z nich będzie MTVNHD - powiedział Gazecie Prawnej Janusz Sulisz.
Rozbudowa HD to jeden z priorytetów naszej oferty. Posiadanie dwóch czy trzech takich kanałów to za mało, aby przyciągnąć klientów - dodaje Janusz Arciszewski, prezes Grupy Aster, posiadającej 10 kanałów w HD.
Rynek się nasycił.
W zeszłym roku liczba abonentów rosła w bardzo szybkim tempie i to głównie dzięki HD, a także usłudze VoD (wideo na życzenie), cyfrowym nagrywarkom i skutecznemu marketingowi.
W ciągu 12 miesięcy trzy polskie platformy cyfrowe pozyskały ponad 1,5 mln abonentów.
W tym roku nie będzie już tak łatwo, ponieważ rynek się nasycił - w I półroczu 2008 Cyfrowy Polsat zwiększył liczbę abonentów o 220 tys., platforma n pozyskała 52,9 tys. nowych klientów.
Na powtórkę ubiegłorocznego wzrostu nie ma absolutnie szans. Cyfrowy Polsat zakończy rok z maksymalnie 2,5 mln abonentów, Cyfra+ dobije do około 1,2 mln, a platforma n nie przekroczy pół miliona. Teraz rynek powoli będzie zdobywał ten, kto zaoferuje najlepszą jakość - skomentował dla Gazety Prawnej Janusz Sulisz.
Nowy kanały wprowadzić zamierza nie tylko platforma n, ale również plan taki ma Cyfrowy Polsat i Cyfra+. Mówi się na przykład, że do oferty n-ki dołączy Disney Channel. Aby przyciągnąć nowych klientów najmłodsza na rynku platforma obniżyła nawet cenę opłaty abonamentowej do 38 zł. Cyfra+ zamierza poszerzyć ofertę o kanał wnętrzarski Domo. Natomiast Cyfrowy Polsat będzie promować usługę wirtualnej telefonii komórkowej Halo Polsat. W przyszłym roku z własną ofertą płatnej telewizji satelitarnej ruszą także Telekomunikacja Polska i TVP.
Z kolei operatorzy kablowi odzyskali impet dzięki telewizji cyfrowej. Ich plusem jest oferowanie poza usługami telewizyjnymi także Internetu i telefonii stacjonarnej. Z telewizji cyfrowej operatorów UPC Polska, Vectra, Multimedia i Aster korzysta obecnie 260 tys. abonentów. Do końca roku liczba ta może przekroczyć 300 tys., wzrosną także przychody.
Multimedia Polska podpisał ostatnio umowy z Disney i Universal Studios, których filmy wejdą do oferty wideo na życzenie (VoD). Planuje się kilkanaście pozycji miesięcznie, a niektóre już 45 dni po premierze DVD. Sieć ta jako jedyna w Polsce wśród operatorów kablowych oferuje usługę VoD, ale od przyszłego roku ma to ulec zmianie.
Wielkopolska INEA wprowadzi aż 5 nowych promocji cenowych w usłudze triple-play, czyli telewizji, Internetu i telefonu w jednym pakiecie.
Aster może wprowadzić jesienią jedenasty kanał w HD - prowadzi w tej sprawie negocjacje. Oferuje też telefonię komórkową MNVO, a do końca roku wprowadzi VoD.
Liczby nowych kanałów HD nie podała na razie Vectra. Mówi się o kilkunastu nowych kanałów już w październiku, a w przyszłym roku wprowadzona zostanie cyfrowa nagrywarka PVR i VoD. Jesienią PVR wprowadzi UPC Polska, który planuje rozszerzenie dostępności cyfrowej telewizji o Szczecin i kolejne miasta.
Według firmy badawczej Informa Telecoms & Media, Polska jest i pozostanie największym rynkiem płatnej telewizji w regionie. Przychody w 2007 roku oszacowano na 1,8 mld dol., a przychody w 2013 roku prognozowane są na 3,61 mld dol.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.