dodano: 2011-05-24 08:44 | aktualizacja:
2011-05-24 12:21
autor: Paulina Nietrzpiel |
źródło: Gazeta.pl/krrit
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Według dotychczasowej ustawy stacje na promowanie swoich programów mogły przeznaczyć dowolną ilość czasu, gdyż ograniczenie dotyczyło tylko
reklam - do 12 minut na godzinę. Zapowiedzi były zazwyczaj umieszczane właśnie w blokach reklamowych lub w postaci ruchomych pasków czy obrazków, które pojawiały się nagle w trakcie programu. Znowelizowana ustawa tego zabrania.
Od teraz zapowiedzi programowe zostaną podzielone na:
spoty autopromocyjne i
ogłoszenia nadawcy. Pierwsze mają się zmieścić w
12 minutach przeznaczonych na reklamy. Dodatkowe
2 minuty nadawcy mogą przeznaczyć na ogłoszenia własne (takie które nie zachęcają do oglądania programów). Przykładowo. "
Ojciec chrzestny o godz. 23:00" - to ogłoszenie, a "Zapraszamy na
Ojca chrzestnego o godz. 23:00" - to autopromocja.
W związku z wyżej opisanymi zmianami,
nadawcy szykują się do promowania ramówek w specjalnych programach, które nie będą czerpać z limitów reklamowych czy autopromocyjnych. Własne programy w taki sposób zapowiada już
TVP2, w ramach programu
"Dwójkomania". Jego odpowiednik
"Po pierwsze Jedynka" zamierza uruchomić też
TVP1. Niewykluczone, że stacje komercyjne pójdą ich śladem .
Ponadto nowelizacja ustawy l
egalizuje product placement (lokowanie produktów w programach), jednak stacje są zobowiązane go
wyraźnie zaznaczyć. Oznaczenie
LP (lokowanie produktu) musi pojawić się na początku, na końcu oraz po każdym wznowieniu programu po przerwie na reklamę lub telesprzedaż. Znaczek ma być widoczny na ekranie przez co najmniej
osiem sekund i zajmować nie mniej niż
5 proc. całości ekranu.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie wydała jeszcze rozporządzeń wykonawczych do nowych przepisów. Jak poinformowała Katarzyna Twardowska, rzeczniczki KRRiT, mogą być one gotowe
do połowy czerwca tego roku. Nadawcy czekają na nowe rozporządzenia i na razie działają na mocy poprzednich z 6 lipca 2000 r.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.