dodano: 2012-06-03 12:11 | aktualizacja:
2012-06-03 12:16
autor: Łukasz Knapik |
źródło: biuroprasowe.orange.pl/tygodnik Kronika Beskidzka
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
- Oszuści dotychczas podszywali się pod naszych handlowców lub informowali klientów, że Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) zlikwidował TP. Po zmianie marki TP na Orange, twierdzą, że Telekomunikacja Polska przestała istnieć i teraz oni przejmują wszystkich jej klientów. To oczywiście nieprawda i celowe działanie na szkodę klientów. W związku z rozszerzeniem marki Orange na usługi stacjonarne TP nie trzeba podpisywać żadnych nowych umów - powiedział Maciej Witucki, prezes Orange Polska.
Praktyki oszustów dotykają najczęściej osoby starsze. Wykorzystując ich łatwowierność podsuwają do podpisu rezygnację z usług TP oraz nową umowę. Często nie pozostawiają żadnego potwierdzenia podpisanych dokumentów. Zdarza się, ze po fakcie klient nie ma pojęcia z kim naprawdę podpisał umowę.
Dla klientów, którzy padli ofiarą oszustów bądź chcą się dowiedzieć o zasadach zmiany operatora,
Telekomunikacja Polska uruchomiła bezpłatną infolinię: 800-500-005 (czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, w sobotę 8-16). Każdy klient może zgłosić nadużycie i pisemnie upoważnić TP do reprezentowania go przy wyjaśnianiu konkretnych spraw z operatorami. Bez takiego upoważnienia Telekomunikacja Polska nie może podjąć żadnych kroków w imieniu klienta. TP składa również zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury.
Skala zjawiska jest znacząca. Pracownicy infolinii otrzymują tygodniowo setki telefonów z różnymi pytaniami i wątpliwościami na temat podszywania się innych operatorów pod sprzedawców TP. Większość klientów poprzestaje na rozmowie i wyjaśnieniach konsultanta. Jednak rośnie liczba klientów, którzy decydują się upoważnić TP do podjęcia kroków wyjaśniających u innych operatorów, jak również do podjęcia w ich imieniu kroków prawnych. Część z poszkodowanych kierowana jest do rzeczników konsumentów, delegatur UKE czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Każdy klient zawierający umowę poza siedzibą firmy ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bez podania przyczyny i bez żadnych konsekwencji. Musi jednak posiadać dokument umowy sprzedaży i może to zrobić wyłącznie u operatora, z którym podpisał umowę, nie w Telekomunikacji Polskiej. Sprawę można załatwić także pisemnie, wysyłając listem poleconym oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Do TP wpływają także wystąpienia bezpośrednio z ww. urzędów i instytucji, które proszą o pomoc w wyjaśnieniu sprawy.
Należy pamiętać aby zawsze czytać umowę, sprawdzić dokładnie nazwę firmy, która widnieje na umowie. Powinniśmy bezwzględnie żądać jednego egzemplarza umowy i pamiętać, że na każdej umowie znajduję się nazwa i logo Orange.
W związku z tym Orange Polska rozpoczął kampanię informacyjną. Obejmuje ona media lokalne i ogólnopolskie. W informacjach, które pojawią się w 117 regionalnych oraz 9 ogólnopolskich tytułach prasowych, Orange Polska ostrzega oraz daje wskazówki jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami.
Dla przykładu, w jednej z prasowych reklam widać przekreśloną postać Pinokia i podpis: "Uwaga, oszuści mają nosa... a nam zależy, aby nie wprowadzano naszych klientów w błąd. Dlatego prosimy, zwracaj uwagę na nieuczciwych handlowców niektórych operatorów, próbujących wykorzystać zmianę marki TP na Orange. Pamiętaj, że wszystkie usługi świadczone przez Telekomunikację Polską są teraz dostępne w Orange bez konieczności podpisywania nowych umów. Nie daj się wodzić za nos i nie podpisuj żadnych dokumentów, jeśli nie masz pewności. Pamiętaj, aby zgłosić oszustwo lub próbę oszustwa ze strony innego operatora pod numerem 800-500-005. Orange Polska"
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.