dodano: 2012-10-15 13:24 | aktualizacja:
2012-10-15 13:31
autor: Anita Dąbek |
źródło: UKE
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Usługa wiązana jest to sprzedaż dwóch lub więcej produktów w jednym pakiecie, w tzw. formie „czystej" lub „mieszanej". Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, gdy produkty sprzedawane są wyłącznie razem, konsument nie ma możliwości zakupu tylko jednego z nich. Przykładem tego są tematyczne pakiety telewizyjne, z których korzystać mogą jedynie abonenci podstawowej usługi TV.
Forma mieszana występuje wówczas, gdy dla poszczególnych elementów oferty istnieje oddzielny rynek i kupujący może nabyć każdy z produktów niezależnie. W tym modelu występuje, niekiedy równocześnie:
-
wiązanie ceny - cena pakietu kilku produktów jest niższa niż ich zakup oddzielnie
-
wiązanie produktów - integracja dwóch lub więcej produktów, dzięki której konsument osiąga dodatkowe korzyści, np. jeden rachunek, jedna linia obsługi klienta etc.
W Polsce na koniec 2011 r. z usług wiązanych korzystało ponad 2,6 mln osób, o 23,5% więcej niż w 2010 r. Najpopularniejszym wariantem wśród odbiorców był
double play łączący telewizję kablową oraz Internet, operatorzy zaś oferowali największy wybór zestawów w przypadku pakietu trzech usług.
Pozyskanie abonentów triple play stanowi element strategii sprzedażowej operatorów, sposób na radzenie sobie z malejącym popytem na usługi głosowe oraz pole do konkurowania z innymi dostawcami. Dlatego też zachęcają nowych klientów atrakcyjnymi cenowo warunkami, wysokimi przepływnościami łącza, rozbudowanymi pakietami telewizyjnymi oraz planami taryfowymi z darmowymi minutami lub niskimi opłatami za połączenia.
Prezentowany w załączeniu dokument zawiera analizę kosztów trzech rodzajów najpopularniejszych pakietów:
„Internet + TV”, „Internet + TV + telefon stacjonarny” oraz „Internet + telefon stacjonarny”. Została ona oparta na bazie cen stworzonej na potrzeby opracowania, na podstawie cenników aktualnych na dzień 16.08.2012 r.
W analizie uwzględniono oferty siedmiu operatorów z największymi udziałami w rynku usług wiązanych pod względem liczby klientów:
-
Multimedia Polska S.A.
-
Netia S.A.
-
Orange Polska (Telekomunikacja Polska S.A.)
-
Telefonia Dialog Sp. z o.o.
-
Toya Sp. z o.o.
-
UPC Polska Sp. z o.o.
-
Vectra S.A.
Większość dostępnych na rynku pakietów świadczona jest w wariancie na czas określony, najczęściej dwa lata. Zakup pakietu „Internet + telefon stacjonarny" wiąże się z kosztem ok. 105 zł miesięcznie, w przypadku opcji „Internet + TV" to ok. 120 zł, natomiast dla zestawu „Internet + TV + telefon stacjonarny" - 130 zł.
Według badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, około
60% respondentów zadeklarowało, że miesięcznie płaci za pakiet średnio ponad 100 zł.
Pełna treść analizy znajduje się z załączonym pliku.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.