dodano: 2014-02-25 23:36 | aktualizacja:
2014-02-26 00:24
autor: Łukasz Knapik/Mateusz Brzęczek |
źródło: TVP
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ta najbardziej popularna piosenka ostatnich kilku miesięcy, zgodnie z wymogami konkursu, zostanie skrócona z obecnych 3 minut i 10 sekund do maksymalnie 3 minut. TVP rozważa też przygotowanie jej polsko-angielskiej wersji językowej do prezentacji w konkursie.
„My, Słowianie” zadebiutowali 4 listopada 2013 roku, jako singiel elektorniczny nakładem wytwórni Urban Rec. W ciągu pierwszych trzech dni od premiery teledysk piosenki został wyświetlony na YouTube ponad 15 mln razy, a do 25 lutego br. - już ponad 38 milionów
(więcej tutaj, tutaj i tutaj). Popularność piosenki została doceniona przez międzynarodowe stacje telewizyjne: angielska BBC
(więcej tutaj) i niemiecki ZDF pokazywały wielokrotnie teledysk i informowały o nim, MTV i Viva we Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Skandynawii i we Włoszech emitują ją (w wersji angielskiej) bezustannie.
- To naprawdę inteligentna parodia - stwierdził w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” kulturoznawca dr
Krzysztof Moraczewski.
- A jeśli ktoś bierze ją na poważnie, to nawet lepiej, śmieszniej - dodał.
Telewizja Polska dokonała tego wyboru na podstawie werdyktu specjalnie powołanej komisji, w której znaleźli się uznani dziennikarze i eksperci muzyczni. Ważnym głosem doradczym byli także fani tego konkursu w Polsce, obficie korespondujący z TVP i przysyłający swoje analizy oraz propozycje, a także Stowarzyszenie OGAE Polska („Organisation Générale des Amateurs de l'Eurovision, zrzeszająca grupy miłośników Eurowizji, działa w 37 krajach).
Zdaniem ekspertów i większości fanów polski reprezentant powinien przedstawić piosenkę nowoczesną, świeżą, która odwołuje się do narodowości i muzycznych korzeni. Takie zasady przyświecały pierwszym konkursom Eurowizji.
Teledysk do piosenki Cleo i Donatana „My Słowianie”:
Teledysk do anglojęzycznej wersji piosenki Cleo i Donatana „My Słowianie” - „Slavic Girls”:
W poprzednich edycjach konkursu w latach: 1994-2001 i 2005 roku wyboru reprezentanta dokonywała komisja powołana przez TVP, w latach: 2003-2004 oraz 2006-2011 - TVP organizowała koncert polskich eliminacji, a reprezentant wyłaniany był w SMS-owym głosowaniu widzów.
Telewizja Polska tegoroczny Konkurs Piosenki Eurowizji - Kopenhaga 2014 zaprezentuje na swoich trzech antenach: TVP1 (TVP1 HD), TVP Polonia oraz TVP Rozrywka.
Przypomnijmy, że pierwszy półfinał konkursu odbędzie się 6 maja br., drugi (z udziałem polskiego reprezentanta) - 8 maja br., a finał - 10 maja br. TVP1 pokaże skrót pierwszego półfinału oraz w całości i na żywo drugi półfinał i finał. Wydarzenia te poprzedzi jeszcze w kwietniu też w Jedynce (oraz w TVP Rozrywka) pięcioodcinkowy cykl „Gwiazdy Eurowizji!”, promujący i przypominający konkurs. Na żywo oba półfinały i finał pokażą też TVP Polonia i TVP Rozrywka.
W tym roku mija 20 lat od debiutu polskiego reprezentanta w Konkursie Piosenki Eurowizji. Był to rok 1994, kiedy Edyta Górniak wyśpiewała drugie miejsce piosenką „To nie ja” z muzyką Stanisława Syrewicza do słów Jacka Cygana.
Ostatni raz TVP obecna była w konkursie piosenki Eurowizji, w roku 2011. Reprezentantem w konkursie w Duesseldorfie była wtedy Magdalena Tul, która została wybrana głosami widzów i zaprezentowała autorską piosenkę „Jestem”. O możliwości wystawienia w roli reprezentanta Polski Donatana i Cleo mówiło się już od kilku tygodni, a plotki nasiliły się po premierze anglojęzycznej wersji utworu pt. „Slavic Girls”.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.