W grudniowych reklamach przeważały motywy świąteczne, co było widoczne nie tylko w treści, lecz także w wydatkach w poszczególnych branżach oraz promowanych markach i produktach. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) zmonitorował reklamy z wybranych branż: handlowej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, telekomunikacyjnej i finansowej, w grudniu 2017 roku.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Święta Bożego Narodzenia i postanowienia noworoczne. Wydatki reklamowe w grudniu 2017 roku
Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w grudniu 2017 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, finansowej, handlowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. Ostatni miesiąc w roku upłynął pod znakiem kampanii skoncentrowanych na motywach związanych z okresem świątecznym oraz postanowieniami noworocznymi (więcej tutaj).
Wydatki reklamowe w podziale na branże
W grudniu 2017 roku największy budżet na reklamę przeznaczyła branża handlowa - jej wydatki reklamowe stanowiły 43 proc. wszystkich nakładów na reklamę w branżach zbadanych przez IMM i dzięki temu wyraźnie wysunęła się na prowadzenie w rankingu. Na drugim miejscu znalazła się branża farmaceutyczna, na trzecim - finansowa.
Branże: handlowa - wydatki 418,9 mln zł; farmaceutyczna - 328,4 mln zł; finansowa - 91,7 mln zł; telekomunikacyjna - 82,7 mln zł; motoryzacyjna - 65,6 mln zł.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Wciąż każda ze zbadanych branży inwestuje najwięcej środków w reklamę telewizyjną, w branżach finansowej i telekomunikacyjnej było to ponad 80 proc. budżetu reklamowego.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Łączne wydatki pięciu marek z branży handlowej o największych budżetach przeznaczonych na reklamę wzrosły w porównaniu z poprzednim miesiącem, co jest związane z okresem przedświątecznych zakupów. Najwięcej zainwestował Media Expert (54,5 mln zł) oraz Lidl, a także Media Markt.
Handel: typy reklamowanych sklepów
W branży handlowej największy budżet został wykorzystany na reklamę sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych. Na trzecim miejscu znalazła się reklama hipermarketów.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych widać wpływ okresu związanego z postanowieniami noworocznymi - na pierwszym miejscu znalazł się Desmoxan z budżetem wynoszącym niemal 8 mln zł. Kolejne miejsca należą do marek Vicks oraz Apap.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Wśród najczęściej reklamowanych kategorii produktowych z branży farmaceutycznej wciąż utrzymują się trendy związane z okresem przeziębień. W pierwszej piątce znalazły się m.in. preparaty przeciw przeziębieniu i grypie, przeciwkaszlowe oraz zwalczające katar.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W grudniu 2017 roku największym reklamodawcą w branży finansowej była Visa, która zainwestowała w promocję niemal 8 mln zł. W pierwszej trójce, w której różnice nie były zbyt znaczne, znalazły się także mBank oraz Provident. Visa zawdzięcza pierwsze miejsce inwestycji w reklamy konkursu, w którym nagrodą jest wyjazd na zimowe igrzyska olimpijskie.
Finanse: typy reklamowanych usług
W grudniu 2017 roku branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek gotówkowych (37 proc. wszystkich kategorii produktowych), ogólnych usług bankowych oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Orange to największy reklamodawca z branży telekomunikacyjnej w grudniu 2017 roku o z budżetem ponad 29 mln zł. Kolejne miejsca zajęły marki Plus i T-Mobile.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
Branża telekomunikacyjna w największym stopniu inwestowała w reklamy oferty na abonament, oferty na kartę, a także oferty dla firm.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Skoda utrzymuje pierwsze miejsce w zestawieniu marek o największych wydatkach na reklamę w mediach klasycznych. W grudniu 2017 roku na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen i Citroen.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W grudniu 2017 roku w branży motoryzacyjnej urosły wydatki na reklamę samochodów osobowych, które zajmują 79 proc. wszystkich reklamowanych kategorii produktowych.
O badaniu
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 grudnia 2017 roku. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.