Instytut Monitorowania Mediów (IMM) zbadał wydatki reklamowe w listopadzie 2017 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, finansowej, handlowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. W sezonie grypowym i przedświątecznym to branże farmaceutyczna i handlowa najwięcej zainwestowały w reklamę, ale sezon zakupowy widać także w kategoriach reklamowanych usług w branży finansowej.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wydatki reklamowe w listopadzie br. W branży finansowej czuć święta
Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w listopadzie 2017 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, finansowej, handlowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. W sezonie grypowym i przedświątecznym to branże farmaceutyczna i handlowa najwięcej zainwestowały w reklamę (więcej tutaj).
Wydatki reklamowe w podziale na branże
W listopadzie br. największy budżet na reklamę przeznaczyła branża farmaceutyczna - jej wydatki reklamowe stanowiły 38 proc. wszystkich nakładów na reklamę w branżach zbadanych przez IMM. Na drugim miejscu znalazła się branża handlowa (która zwiększyła nieco udziały w porównaniu z poprzednim miesiącem), na trzecim - finansowa.
Branże: farmaceutyczna - wydatki 473,4 mln zł; handlowa - 395,1 mln zł; finansowa - 148,2 mln zł; motoryzacyjna - 116,4 mln zł; telekomunikacyjna - 118,6 mln zł.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Każda ze zbadanych branży zainwestowała najwięcej środków w reklamę telewizyjną, w branżach finansowej i telekomunikacyjnej było to ponad 80 proc. budżetu reklamowego. W porównaniu z poprzednim miesiącem znacznie zmalały wydatki przeznaczone na reklamę prasową.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych pierwsze miejsce zajmuje Ibuprom z budżetem wynoszącym niemal 12 mln zł. Kolejne miejsca należą do marek Apap oraz Gripex.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Najczęściej reklamowaną kategorią produktową z branży farmaceutycznej są preparaty przeciw przeziębieniu i grypie oraz przeciw kaszlowi. Trzecie miejsce zajmują suplementy diety.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W listopadzie br. największym reklamodawcą w branży finansowej był BGŻ BNP Paribas, który zainwestował w promocję 10,5 mln zł. W pierwszej trójce znalazły się także Alior Bank oraz ING. Na kolejnych miejscach różnice w wydanych kwotach nie były znaczne.
Finanse: typy reklamowanych usług
Branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek gotówkowych, kont osobistych oraz kredytów gotówkowych. Porównując te dane z zestawienie z zeszłego miesiąca, można zauważyć duże zmiany w wyborze reklamowanych usług - zapewne związane z okresem przedświątecznym.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Najwięcej w promocję w branży handlowej zainwestował Lidl (53 mln zł) oraz Media Expert, a także Media Markt. Wydatki reklamowe największych marek wzrosły w listopadzie br. zauważalnie.
Handel: typy reklamowanych sklepów
W branży handlowej największy budżet został wykorzystany na reklamę sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych. Na trzecim miejscu znalazła się reklama hipermarketów.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Według danych z monitoringu reklam IMM największy budżet reklamowy w branży motoryzacyjnej ulokowała w mediach klasycznych Skoda. W listopadzie br. na kolejnych miejscach znalazły się Hyundai i Mercedes-Benz.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W zestawieniu najczęściej reklamowanych produktów z branży motoryzacyjnej nie ma niespodzianek - 77 proc. wydatków reklamowych przeznaczono na promocję samochodów osobowych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Plus i Orange to najwięksi reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej w listopadzie br. - z budżetami ponad 23 mln zł każdy. Trzecie miejsce należy do T-Mobile, a to oznacza, że podium nie zmieniło się w porównaniu z październikowymi wynikami.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
Branża telekomunikacyjna w największym stopniu inwestowała w reklamy oferty na abonament, oferty łączonej (TV, internet, telefon), a także oferty dla firm.
O badaniu
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-30 listopada 2017 roku. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów. Dane za Instytutem Monitorowania Mediów.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.