CANAL+, CANAL+ Film, HBO, HBO2, HBO Comedy, Cinemax, Cinemax 2, nFilm, nFilm 2 i Filmbox Extra - taką ofertę mają do dyspozycji polscy widzowie, nie licząc mutacji poszczególnych stacji w wysokiej rozdzielczości. Kanałów filmowych jest więcej, ale przyjęło się, że jako premium można określić te, które są dodatkowo płatne. Liczących się wytwórni hollywoodzkich jest niewiele, dlatego filmy z tych najważniejszych dzielą się na trzech graczy: CANAL+ (20th Century Fox, Universal Studios i wybrane pozycje DreamWorks SKG do końca 2010 roku) HBO (Warner Bros, Buena Vista International Television, Sony Pictures Entertainment) i nFilm (Paramount Pictures, DreamWorks SKG, Metro-Goldwyn-Mayer Studios). Aby oglądać wszystkie nowości w telewizji, trzeba więc być abonentem trzech platform cyfrowych. Perspektywa mało pocieszająca. Gdy jeszcze spojrzymy na spadające stale wyniki oglądalności kanałów premium, widać pewne osłabienie Według danych TNS OBOP udział w rynku CANAL+ oscyluje obecnie w granicach 0,15-0,21 proc. W 2002 roku stacja przekraczała 0,3-0,4 proc. Zmiana jest o tyle istotna, że od tego czasu Canal+ podwoił, jeśli nie potroił liczbę abonentów, choć można ją tłumaczyć większą fragmentaryzacją rynku. Dzisiaj filmy to nie tylko kanały premium, ale też kanały tematyczne serialowo-filmowe, takie jak Kino Polska, Sci-Fi Channel i kanały przygotowane przez konkretne wytwórnie, np. Disney Channel, Universal Channel.
Kiedy na satelicie trzeba czekać rok na emisję filmu i to tylko w jednym z kanałów premium, to w serwisach typu Rapidshare, Chomikuj itp. filmy pojawiają się nawet przed premierą. Większość z nich nie spełnia podstawowych wymagań jakościowych, ale w dobie mniejszych możliwości piractwa satelitarnego serwisy takie cieszą się sporym powodzeniem. Zwłaszcza, że wystarczy wymieniać się plikami (za co są już punkty uprawniające do pobierania) lub wysłać SMS-a za 2-7 zł, co daje zazwyczaj kilka GB transferu. Przy średniej klasy łączu 2-3 mbit/s to 15-20 minut czekania na film, a pamiętajmy, że coraz większą popularnością (za sprawą spadających cen) cieszą się łącza przekraczające 100 Mbit/s. Dzięki takiej przepustowości jeszcze szybciej niż w 15 minut można pobrać film w HD. Ale zanim to się upowszechni możliwe, że luki prawne zostaną przezwyciężone i ten rodzaj piractwa zostanie ograniczony. Różnego rodzaju służby już walczą z właścicielami serwisów internetowych podobnych do powyższych.
Kanały filmowe premium powinny znaleźć sposób na zachęcenie do siebie odbiorców, którzy mogą szybko uciec do Internetu. Powinny postawić na jakość treści - oferować więcej filmów jednocześnie z napisami, oryginalną wersją językową i z dubbingiem. Inna metoda walki z Internetem, z której korzystają już praktycznie najbardziej znaczący wszyscy gracze to biblioteki wideo na żądanie. Podobnie jak w Internecie, abonent może o dowolnej porze dnia i nocy obejrzeć ulubiony film, nawet w wysokiej rozdzielczości. Emisja w HD jeszcze przez dłuższy czas powinna być zachętą do wykupywania abonamentu za kanał premium. “Bękarty wojny”, nawet za rok w HD i Dolby Digital 5.1 to nie to samo, co nędzna kopia z kamery umieszczonej w kinie. Za 3-4 lata do tych udogodnień powinna dołączyć jeszcze emisja 3D. CANAL+, HBO i nFilm mogą też bronić pozycji oferowaniem innych rodzajów treści niż tylko filmy.
Najwięcej argumentów ma tutaj CANAL+, który posiada silną ofertę sportową. Meczów na żywo ciężko szukać w p2p lub serwisach typów chomikuj. Konkurenci CANAL+ mogliby pomyśleć o emisji np. koncertów na żywo w HD, dobrym dokumencie, którego wciąż mało w sieci, czy autorskich serialach. Szkoda, że CANAL+ nie produkuje jak na początku działalności. Gdyby na antenie tej stacji pojawiło się coś w rodzaju “13 Posterunku”, jak kiedyś … Pamiętajmy, że w USA sieć HBO słynie z wielu produkcji serialowych (“Sześć stóp pod ziemią“, “Anioły w Ameryce“, “Seks w wielkim mieście“). W Polsce utarło się, że seriale lepiej dać od razu na duże anteny i zarobić na reklamach. W końcu, jeśli sieć okaże się za mocnym przeciwnikiem, można w nią wejść i zacząć oferować VoD i wybrane produkcje w Internecie. Częściowo czyni już to France Telecom/Orange we Francji, a usługa ma być rozwijana także w Polsce.
Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC
Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...
399 zł Więcej...Odbiornik PULSe 4K Mini
PULSe 4K Mini - najnowszy odbiornik Ultra HD od słowackiej...
449 zł Więcej...Mini PC Homatics Dongle Q
Homatics Dongle Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...
239 zł Więcej...