reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: 10 największych sukcesów i porażek na rynku TV w 2019 roku

dodano: 2019-12-11 16:27 | aktualizacja: 2019-12-20 12:26
autor: Daniel Gadomski | źródło: SAT Kurier 11-12/2019

10 największych sukcesów i porażek 2019 roku Jak co roku prezentujemy subiektywne zestawienie 10 największych sukcesów i porażek na rynku telewizji cyfrowej. Uwzględniliśmy w nim zarówno projekty biznesowe, kondycję poszczególnych kanałów i usług, jak i trendy dominujące na rynku. Coraz większe znaczenie mają na nim usługi OTT w postaci platform z wideo na życzenie (VOD), coraz mniejsze – tradycyjne kanały tematyczne.

10 największych sukcesów i porażek 2019 roku


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
SUKCESY

Porozumienie Canal+ z Netflixem

16 września Canal+ porozumiał się w sprawie współpracy z Netflixem. Od połowy października we Francji ta platforma VOD z filmami i serialami jest dostępna za 15 euro miesięcznie wraz z pakietem Ciné Séries. W Polsce analogiczna oferta pojawiła się 3 grudnia br. Abonenci Canal+ mogą korzystać z platformy VOD w ramach jednej opłaty, także na swoich dekoderach.

Rywalizacja z Netflixem bolała Canal+ szczególnie na rodzimym rynku. Platforma VOD zadebiutowała tam 6 lat temu i pozyskała 6 mln użytkowników. Canal+ miał 4,7 mln abonentów, a w ciągu ostatniego roku stracił 228 tys. We wrześniu w Polsce Netflix zanotował 2,9 mln unikalnych użytkowników. Z kolei Platforma Canal+ miała na koniec I półrocza 2,16 mln abonentów.

Wielu użytkowników Netflixa dzieli się jednak dostępem do kont. Składają się na opłatę, co platforma VOD chce ukrócić. Sojusz z Canal+ będzie okazją do zwiększenia przychodów także na polskim rynku.

Cyfrowy Polsat stawia na sojusz z Discovery

Pod koniec października Cyfrowy Polsat i Discovery poinformowali o pracach nad stworzeniem własnej platformy streamingowej. To naturalna odpowiedź na współpracę Canal+ z Netflixem. Z tym, że plany największej platformy cyfrowej i koncernu Discovery, do którego należy TVN, są szersze. Myślą o międzynarodowej usłudze, która będzie dostępna nie tylko w Polsce. To o tyle zaskakujące, że do tej pory Discovery i TVN ściśle współpracowali z platformą nc+/Canal+. Współtworzyły stację Canal+ Discovery i usługę Player+. Co ciekawe usługi Player oraz Ipla mają funkcjonować dalej.

W nowej platformie OTT znajdą się treści od Discovery, TVN, Polsatu i zewnętrznych podmiotów. Mają też się pojawić produkcje własne tworzone przez nowy podmiot. Nazwa usługi i data jej startu nie jest jeszcze znana. Cyfrowy Polsat ma zainwestować w projekt do 30 mln zł. Podobna ma być wartość inwestycji Discovery, jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyrazi zgodę na przejęcie 50 proc. udziałów w nowej spółce.

Koniec pechowej marki nc+

Po 6 latach zniknęła z rynku marka nc+. Pojawiła się w marcu 2013 roku po fuzji platform Cyfra+ i n. Od początku borykała się z problemami wizerunkowymi. Analitycy i obserwatorzy rynku zwracali uwagę, że ceny za dostęp do kanałów i usług były 33-50 proc. wyższe niż wcześniej. Nowa oferta spotkała się z ogromną krytyką w mediach społecznościowych, z którą na początku kryzysu wizerunkowego platforma nie mogła sobie poradzić. Zabrakło elastyczności, a proces migracji do nc+ był powszechnie krytykowany, także przez celebrytów i znanych dziennikarzy, takich jak Tomasz Lis. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziła automatyczna migracja do nc+, która według wcześniejszych doniesień miała być dobrowolna. W końcu UOKiK nałożył na spółkę ITI Neovision 11 mln zł kary. Zmasowana krytyka, w tym na profilu AntyNc+, doprowadziła do przeprosin platformy i wycofania się z kontrowersyjnych rozwiązań. Niesmak po falstarcie na długo jednak pozostał.

Zmiana nazwy na Platforma Canal+ wydaje się dobrą ucieczką do przodu. Teraz druga co do wielkości platforma może promować się jako międzynarodowy gracz. Nawet jej strona internetowa jest w domenie.com, a nie.pl. Canal+ może się też odwoływać do historii najstarszego kanału premium, który kojarzy się z hollywoodzkimi hitami i piłką nożną na żywo.

Disney, Apple i HBO idą na wojnę z Netflixem

Konkurencja nie śpi i Netflix po czterech latach obecności na polskim rynku będzie musiał się zmierzyć z międzynarodowymi rywalami. Najprawdopodobniej w marcu w Polsce zadebiutuje platforma Disney+. Działa już w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Holandii, Australii, Nowej Zelandii i Portoryko. Niebawem Disney+ zawita do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Irlandii i Włoszech. Disney+ to gigantyczna biblioteka filmów, seriali i programów wytwórni. Pozwala też na dostęp do najnowszych dzieł Marvela i Star Wars.

Od 1 listopada w Polsce można już korzystać z usługi Apple TV+. W ofercie można znaleźć m.in. „The Morning Show” z Reese Witherspoon, Jennifer Aniston i Stevem Carellem w rolach głównych, czy „See”, post-apokaliptyczny serial z Jasonem Momoą („Gra o tron”) w roli głównej. Miesięczny dostęp kosztuje 24,99 zł. Więcej szczęścia mają osoby, które do 10 września kupiły jakiś sprzęt Apple. Mogą bowiem korzystać z usługi za darmo i to przez rok.

Poza Disneyem i Apple widać coraz większe zaangażowanie HBO. Kanał promuje swoje seriale i aplikację HBO GO w kampanii billboardowej. Pod koniec 2020 roku może też wprowadzić do Polski usługę HBO Max. Znajdą się tam produkcje HBO, Adult Swim, Warner Bros., TNT, The CW, Cartoon Network i wielu innych dostawców. W Stanach Zjednoczonych dotychczasowi klienci otrzymają dostęp do serwisu na rok bez dodatkowych opłat. Nowi będą musieli płacić około 58 zł miesięcznie, czyli więcej niż za standardową subskrypcję HD Netflixa – 43 zł.

Canal+ Sport i Polsat Sport Premium w konkurencyjnych platformach

W drugiej połowie lipca Canal+ Sport 3 i Canal+ Sport 4 pojawiły się w ofercie Cyfrowego Polsatu. Stacje pokazują wszystkie mecze PKO Ekstraklasy, a dostęp do nich kosztuje 10 zł miesięcznie w przypadku klientów najdroższych pakietów. Posiadacze tańszych muszą dopłacić 20 zł, a umowy na czas nieokreślony 30 zł.

Można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia ze swego rodzaju wymianą, bo już od lutego Platforma Canal+ wprowadziła kanały Polsat Sport Premium 1-6. Na tych antenach można oglądać mecze Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA. Standardowa cena Polsat Sport Premium to 30 zł miesięcznie. Klienci przedłużający umowę mogą otrzymać dostęp do stacji za 20 zł miesięcznie. Z kanałów mogą skorzystać posiadacze pakietów z Canal+ lub Extra+.

Wymiana kanałami sportowymi premium to znak, że dobiega końca era kanałów na wyłączność. Platformy chcą zarabiać na klientach konkurencyjnych operatorów płatnej telewizji, którzy są gotowi zapłacić za ich produkt więcej niż w rodzimej platformie.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

679 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX Q

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

319 zł Więcej...

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...