dodano: 2017-10-17 16:41
autor: Mr. Orbita |
źródło: SAT Kurier
17 października 2017 roku, po ponad 17 latach emisji, przekaz zakończył muzyczny kanał VIVA Polska. Właściciel marki Viacom International Media Networks zadecydował o rebrandingu stacji i teraz jest to MTV Music. VIVA Polska była jedną z pierwszych stacji tego typu w Polsce, wcześniej pojawiły się nieistniejąca już stacja Tylko Muzyka od TVP oraz Atomic TV (przejęty w 2000 przez MTV, na jego bazie zbudowano MTV Polska, ale polskie MTV ruszyło po VIVIE).
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
VIVA Polska ruszyła 10 czerwca 2000, nie od razu była to emisja całodobowa, a najpierw lokalne okna uzupełniano emisją niemieckiej wersji. Ale dość szybko przekaz rozszerzono.
Testy emisji pojawiły się wcześniej, najpierw jako serwis SCPC na części transpondera używanego na 13°E do emisji analogowej niemieckiej VIVY (11,130 GHz, pol. H, SR: 4340, FEC: 3/4; DVB-S/QPSK, PID V: 4194, PID A: 4195; analogowa niemiecka VIVA była na 11,148 GHz, pol. H), nieco później stacja pokazała się także na transponderze CYFRY+ (obecnie nadal używany przez nc+ - tp. 110 - 10,719 GHz, pol. V) i Deutsche Telekom (obecnie Media Broadcast - tp. 155 - 11,604 GHz, pol. H).
Redakcja odszukała archiwalne ZAP, pierwszy pojawił się w magazynie SAT Kurier w wydaniu 2/2000 i była to plansza zapowiadająca start kanału. ZAP pochodzi najpewniej z 4 kwietnia 2000, czyli został wykonany na nieco ponad 2 miesiące przed startem. Menu pochodzi z odbiornika Humax.
Kolejny ZAP z archiwum redakcji pochodzi z 7 lipca 2000 roku, niecały miesiąc po starcie, pochodzi z terminala platformy CYFRA+.
Następny ZAP z 10 lipca 2000, był to czas, gdy na antenie emitowano znaną z RMF FM listę Hop Bęc.
W lutym 2001 redakcja wykonała ZAP z kanału TVN - był czas, kiedy na antenie TVN pojawiał się blok kanału VIVA Polska w ramach współpracy między nadawcami.
Kolejny ZAP w redakcyjnym archiwum pochodzi z 13 września 2001 roku. Było to zaraz po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001, kanał przerwał wtedy emisję, na pewno przez jakiś czas kopiowano też emisję wersji niemieckiej i taką sytuację przedstawia grafika.
Kolejne cztery ZAP-y pochodzą z marca 2002 roku, to już było po lekkiej zmianie w logotypie - trójkąty w logo zostały wypełnione. Dwie z tych grafik są już w lepszej jakości - tu musimy wyjaśnić, że jeszcze w okresie 2000-2002 odbiorniki cyfrowe z możliwością nagrywania nie były tak powszechne, a urządzenia do przechwytywania nie tak popularne i z mniejszymi możliwościami, w efekcie starsze ZAP są zachowane w gorszej jakości, ale zarazem najlepszej w jakiej dało się w tamtym czasie.
Kanał miał bogatą historię, a w pierwszych latach działalności cieszył się dużą popularnością. VIVA Polska przyczyniła się m.in. do fali popularności muzyki hip-hopowej w latach 2002-2003 (odniesienie do tego pojawiło się w raporcie Weroniki Kuśnierz opublikowanym na portalu satkurier.pl 14 lat temu). Świetna ekipa prezenterska i ciekawe formaty programów, częściowo przeniesione z rynku niemieckiego, a częściowo wymyślone i opracowane na miejscu dały stacji dużą świeżość i autentyczność.
Niestety kanał nie uniknął problemów, gdy na rynku niemieckim borykała się z nimi stacja-matka, niemiecka VIVA. Ostatecznie Viacom przejął kanał w 2004 roku i od tego czasu VIVA stopniowo traciła na znaczeniu na rynku. W Polsce kanał kilkakrotnie przechodził przeobrażenia, 17 lipca 2012 kanał z muzycznego zmieniono w rozrywkowy, w 2015 roku - gdy okazało się, że pomysł się nie sprawdził - stopniowo wracano do muzyki, by ostatecznie od lipca 2015 wrócić do całodobowej emisji teledysków.
Mimo różnych prób ostatecznie po ponad 17 latach przyszedł kres marki VIVA w Polsce, zapewne wynikający z decyzji podjętych na wyższym szczeblu, bo podobnie stało się na Węgrzech, a i nie wiadomo jak długo utrzyma się już mocno okrojona niemiecka VIVA. Szkoda, że mimo takiej historii nie udało się zagospodarować marki, zamiast ją wzmocnić - stopniowo roztrwoniono jej potencjał. W efekcie tak zakończyła się 17-letnia obecność VIVY w Polsce.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.