reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Spadek piractwa cyfrowego w Europie i Polsce

dodano: 2021-12-13 11:22
autor: Karolina Dobrowolska | źródło: EUIPO

EUIPO logo observatory logo 360px Badanie przeprowadzone przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) opisujące konsumpcję treści naruszających prawa autorskie w państwach członkowskich UE i Wielkiej Brytanii w odniesieniu do programów telewizyjnych, muzyki i filmu stwierdza, że ​​piractwo cyfrowe maleje w przypadku wszystkich trzech rodzajów treści i że różnice między państwa członkowskie można wytłumaczyć czynnikami społeczno-gospodarczymi, takimi jak nierówność dochodów i świadomością legalnych ofert wśród konsumentów. Przeciętny internauta w Polsce odwiedzał treści pirackie 3,8 razy w miesiącu w 2020 r. - dużo poniżej średniej w UE.

EUIPO/satkurier.pl
spadek piractwa cyfrowego Polska EUIPO 2020 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Raport EUIPO „Online Copyright Infringement in the European Union” analizuje takie zużycie przy użyciu różnych metod dostępu do komputerów stacjonarnych i laptopów, w tym streamingu, pobierania z torrentów i oprogramowania do zgrywania pirackich plików.

Analiza opiera się na bogatym zestawie danych dotyczących dostępu do stron internetowych oferujących piracką muzykę, filmy i programy telewizyjne we wszystkich 28 państwach członkowskich UE w okresie od stycznia 2017 r. do grudnia 2020 r. Zbiór danych obejmuje ponad 240 000 zbiorczych danych obejmujących łącznie 133 miliardy dostępów.

Główny wniosek raportu jest taki, że piractwo cyfrowe spada w przypadku wszystkich rodzajów treści.
Z wyjątkiem tymczasowego wzrostu piractwa filmowego wiosną 2020 r., spadek trwał nadal podczas pandemii COVID: piractwo zmniejszyło się o 20 proc. w 2018 r., o 6 proc. w 2019 r. i o 34 proc. w 2020 r.

Między państwami członkowskimi występowały znaczne różnice.
Przeciętny internauta w UE odwiedzał treści naruszające prawa autorskie 5,9 razy w miesiącu w 2020 r. Użytkownicy na Łotwie odwiedzali te strony około 2 razy częściej, podczas gdy użytkownicy w Polsce tylko 3,8 razy w miesiącu. Ogólnie rzecz biorąc, Austria, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rumunia, Hiszpania i Wielka Brytania znalazły się poniżej średniej UE.

Na podstawie przeglądu istniejącej literatury i dostępnych źródeł danych zbadano szereg czynników, które mogą wpływać na konsumpcję pirackich treści w danym kraju.

Spośród czynników społeczno-ekonomicznych, rozmiar nierówności i poziom dochodów na mieszkańca wydają się mieć największy wpływ na konsumpcję pirackich treści: wysoki dochód na mieszkańca i niski stopień nierówności dochodów są powiązane z niższym poziomem nielegalnej konsumpcji, utrzymywanie innych czynników na stałym poziomie.

Wyższa akceptacja piractwa cyfrowego, o czym świadczą odpowiedzi na odpowiednie pytania w badaniu IP Perception, wiąże się również z wyższym poziomem konsumpcji pirackich treści. W krajach o podobnym poziomie dochodów i nierówności, piractwo jest wyższe w krajach, w których wysoki odsetek obywateli uważa piractwo za akceptowalną opcję, gdy nie ma oferty prawnej (jak wykazano w badaniu IP Perception), zwłaszcza w przypadku piractwa muzycznego .

Świadomość legalnych ofert wydaje się ograniczać konsumpcję pirackich treści.
Ponadto liczba legalnych platform dla filmów i kanałów telewizyjnych ogranicza konsumpcję pirackich treści (w przypadku muzyki tego efektu nie można przetestować, ponieważ liczba platform w tym okresie utrzymywała się na stałym poziomie w prawie wszystkich krajach).

Ponadto istnieje pozytywny związek między odsetkiem młodych ludzi (w wieku od 15 do 24 lat) w populacji danego kraju a zasięgiem piractwa filmowego.

Najczęściej piracką treścią jest telewizja, która w 2020 roku stanowiła 70 proc. wejść na naruszające strony internetowe.

Film stanowił 20 proc., a muzyka pozostałe 10 proc.
Najpopularniejszym typem urządzenia wykorzystywanego do uzyskiwania dostępu do pirackiego filmu i telewizji jest komputer stacjonarny, natomiast w przypadku muzyki znacznie częściej wykorzystywane są urządzenia mobilne. W przypadku wszystkich rodzajów treści przesyłanie strumieniowe staje się coraz ważniejsze i odpowiada za większość piractwa filmowego i telewizyjnego. W przypadku muzyki zgrywanie strumieniowe stanowi około połowy wszystkich dostępów do pirackich treści.

Szczególnie interesujący w analizie był rok 2020, ponieważ pandemia COVID-19 spowodowała różnego stopnia blokady w wielu państwach członkowskich, a wielu obywateli zdecydowało się pozostać w domu nawet w krajach, w których nie obowiązywała formalna blokada. Inne badania, na przykład przeprowadzone przez Hadopi we Francji, wykazały, że w tym okresie wzrosła zarówno legalna, jak i nielegalna konsumpcja treści cyfrowych. Jednak w niniejszym opracowaniu efekt ten jest widoczny tylko w przypadku filmu. 

Piractwo filmowe znacząco wzrosło w marcu i kwietniu 2020 r., po czym powróciło do tendencji spadkowej.

Źródło: europa.eu 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Urzędy i samorządy


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

nc+ telewizja na kartę + moduł CI+

CAM CI+ 4K (bez ECP) z kanałami TVP 4K, Museum...

189 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 Wiwa H.265 HEVC

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki Wiwa dla Naziemnej Telewizji...

109 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

129 zł Więcej...