Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Nie każdy wie, że mieszcząca się na ulicy Chełmskiej 21 w Warszawie
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych była nie tylko miejscem, gdzie rodziła się historia polskiej kinematografii, ale gdzie również powstawała muzyka – na potrzeby filmu, ale nie tylko. W studiach WFD i Polskiego Radia grały najlepsze zespoły jazzowe, bluesowe i swingowe swego czasu. Przez lata działalności archiwa Wytwórni zapełniły się materiałami fonograficznymi o niekwestionowanej wartości artystycznej. Dziś, dzięki obróbce technologicznej, utwory te zyskały nową jakość, a udostępnione na platformie streamingowej
35mm.online cieszą kolejne pokolenia melomanów.
Karnawałowe szaleństwo
Użytkownicy „Trzydziestki piątki” mogą korzystać z gotowych składanek, wyselekcjonowanych przez twórców platformy. Przygotowano m.in. pełną gorących rytmów
kolekcję karnawałową https://35mm.online/muzyka/kompilacje/gorace-rytmy-karnawalowe, w której zgromadzono
21 utworów w latynoskim klimacie – samby, cha-cha czy mambo - w wykonaniu m.in. Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, Bossa Nova Combo, zespołu perkusyjnego pod kierunkiem Jerzego Bartza czy Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia pod batutą Adama Wiernika.
Kolejną kolekcją idealną na karnawałowe imprezy jest
„Rozkołysana rumba” https://35mm.online/muzyka/kompilacje/rozkolysana-rumba, w której znalazły się swingujące rytmy, w tym instrumentalne wersje piosenek śpiewanych niegdyś przez zespół Filipinki czy Violettę Villas. Jak czytamy w opisie twórców,
„W swingu na prowadzenie wychodzą puzon i saksofon. Do tańca w karnawale grają: zespół dixielandowy Józefa Mizery, Bossa Nova Combo pod kierunkiem Krzysztofa Sadowskiego, Fascinatio Nugacitatis z kwartetem smyczkowym, swingtet Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, Warszawskie Smyczki, last but not least Orkiestra Taneczna Polskiego Radia pod batutą Adama Wiernika.”
„Mocne uderzenie, czyli polski beat-beat” https://35mm.online/muzyka/kompilacje/mocne-uderzenie-czyli-polski-big-beat to idealna propozycja na imprezę w stylu lat 60. W składance znalazły się twisty i boogie-woogie, a także instrumentalne wersje popularnych piosenek.
Kolekcja walentynkowa
„Z nutką sentymentu” https://35mm.online/muzyka/kompilacje/z-nutka-sentymentu to również big-beatowa składanka, ale w łagodniejszej i sentymentalnej odmianie. Doskonale zestraja się z miłosnym nastrojem. Współgrają z nim instrumentalne wersje popularnych piosenek w wykonaniu n.in. zespołu Andrzeja Korzyńskiego i Czerwono-Czarnych („Żółte kalendarze”, „Zanim zaśniesz”, „Pod papugami”, „Gdy pójdę w drogę wezmę z sobą księżyc”).
Mistrzowie polskiego jazzu
Muzyczna biblioteka 35mm.online to również niezwykła gratka dla miłośników polskiego jazzu i bluesa. Wśród udostępnionych na platformie utworów znalazły się nagrania takich legend tego gatunku, jak wymieniony już wcześniej
Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, a także
Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Karolak, Andrzej Dąbrowski, Tomasz Stańko i wielu, wielu innych. Wyjątkowe kompozycje w ich wykonaniu zebrano m.in. w kolekcjach
„Jazz na rozgrzewkę” https://35mm.online/muzyka/kompilacje/jazz-na-rozgrzewke,
„Warszawski blues” https://35mm.online/muzyka/kompilacje/warszawski-blues oraz
„Jazzowe ballady z Chełmskiej 21” https://35mm.online/muzyka/kompilacje/jazzowe-ballady-z-chelmskiej-21.
Przez style i epoki
Oferta muzyczna „Trzydziestki piątki” ma być sukcesywnie powiększana, a w zasobach platformy znajdują się nie tylko propozycje rozrywkowe i taneczne, ale również
arcydzieła muzyki poważnej (kompozycje m.in. Claude’a Debussy’ego, Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Antonio Vivaldiego czy Fryderyka Chopina) czy przykłady
muzyki ludowej, a także tej, która w archiwach Wytwórni na Chełmskiej ma specjalne miejsce: filmowej. Twórcy 35mm.online zaprosili swoich użytkowników w muzyczne światy Jana Krenza (muzyka do filmu „Błękitny krzyż”), Jerzego Maksymiuka (muzyka do filmu „Toast”) czy Zdzisława Szostaka (muzyka do filmu „Warszawa Główna”). Warto z tego zaproszenia skorzystać.
35mm.online to nowoczesna cyfrowa platforma do strumieniowego odtwarzania materiałów audiowizualnych, prezentująca twórczość i bogactwo polskiej kinematografii kilku dekad. W jej zasobach znajduje się ponad 4000 zdigitalizowanych materiałów filmowych z okresu od lat 50. do 90. ub.w., w tym klasyki fabularne wybitnych twórców polskiego kina, filmy polskiej szkoły dokumentalnej, ponad 3000 wydań Polskiej Kroniki Filmowej z lat 1945-1994, filmy autorów polskiej animacji oraz wielopokoleniowe produkcje dla dzieci. Celem twórców platformy jest popularyzacja i promocja polskiej kultury filmowej w kraju i za granicą.
Dostęp do platformy jest aktualnie
bezpłatny, a aby korzystać z oferty Premium wystarczy rejestracja i zalogowanie w systemie. Platforma 35mm.online jest dostępna w wersji aplikacji webowej, mobilnej oraz aplikacji smart TV.
Platforma 35mm.online powstała w ramach projektu „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego” realizowanego w latach 2017-2021 przez Polski Instytut Sztuki Filmowej wspólnie z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Studiem Filmów Rysunkowych z Bielska-Białej. Nowe funkcjonalności platformy 35mm.online rozwijane są w ramach projektu „Udostępnianie filmowych zasobów kultury przy zastosowaniu technologii nowej generacji – AI (artificial intelligence), digitalizacja fonoteki WFDiF oraz cyfrowa rekonstrukcja polskich filmów dokumentalnych”, realizowanego przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Projekty zostały sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej z „Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa” oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych to Państwowa Instytucja Kultury podlegająca Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego, właściciel i operator platformy streamingowej 35mm.online.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.