Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Orange TV - IPTV nadal w górę, DTH nadal w dół
Orange Polska opublikował raport finansowy i operacyjny za pierwszy kwartał 2023 roku. Na koniec marca Orange miał w Polsce
943 tys. klientów usług telewizyjnych, w tym 827 tys. klientów konwergentnych, czyli posiadających oprócz telewizji co najmniej jedną inną usługę, np. Internet i/lub telefonię.
W ciągu trzech miesięcy liczba klientów Orange TV spadła o 12 tys., na co złożyło się uszczuplenie bazy klientów telewizji satelitarnej DTH o 31 tys. do ponad
103 tys. oraz wzrost liczby klientów IPTV o 19 tys. do ponad
839 tys. Usługa telewizji satelitarnej Orange jest efektem współpracy z CANAL+ Polska (Orange Polska nie dzierżawi na satelicie transponderów).
Orange Światłowód, Orange Love, telefonia komórkowa
W zasięgu
Orange Światłowodu jest już 7,252 mln gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 179 tys. w pierwszym kwartale 2023 roku. Z tego klientami Orange jest
1,218 mln gospodarstw domowych (wzrost o 47 tys. w pierwszym kwartale).
Orange miało na koniec marca br. 1,625 mln klientów konwergentnych, czyli korzystających z całego pakietu usług dla domu
Orange Love (wzrost o 14 tys.).
Na koniec marca br. 69 proc. indywidualnych klientów dostępu szerokopasmowego było abonentami ofert konwergentnych. Wskaźnik ARPO z ofert konwergentnych wzrósł o 2,4 proc. rok do roku, osiągając poziom 116,4 zł.
Wzrosła też liczba klientów będących abonamentami mobilnych usług głosowych Orange - o 40 tys. do 8,763 mln.
Wyniki finansowe za I kwartał 2023 roku
Na łączny wzrost przychodów firmy o 7,1 proc. rok do roku do
3,139 mld zł pozytywnie wpłynęły: przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych (wzrost o 6 proc. rok do roku), przychody z usług ICT dla biznesu (+12 proc. rok do roku), przychody z usług hurtowych (odliczając tradycyjne obszary, wzrost sięgnął 15 proc.), a także wyjątkowo duży wzrost przychodów ze sprzedaży urządzeń – aż o 40 proc. rok do roku. Wynika to głównie z popytu klientów na smartfony. Operator oferuje możliwość ich zakupu na raty 0 proc., a pod koniec 2022 udostępnił możliwość rozłożenia płatności nawet na 36 miesięcy. W marcu tego roku wprowadził kolejne, korzystne dla klientów zmiany w systemie ratalnym.
Wzrost EBITDAaL o 5,5 proc. do
762 mln zł ma zdrowe fundamenty – został wypracowany w całości dzięki solidnemu wzrostowi przychodów z głównych linii biznesowych. Zgodnie z przewidywaniami, inflacja spowodowała wzrost kosztów, niemniej firma częściowo zdołała je skompensować, m.in. poprzez niższe koszty utrzymania nieruchomości. Pierwszy kwartał był bardzo udany jeśli chodzi o sprzedaż nieużywanych przez firmę nieruchomości, a przychody z ich sprzedaży, wraz z rosnącą EBITDAaL, mocno przyczyniły się do osiągniecia ponad dwukrotnie wyższego zysku netto w porównaniu z I kwartałem 2022 roku. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 392 mln zł (wzrost o 61 proc.), a skonsolidowany zysk netto 270 mln zł (wzrost o 116 proc.).
Otoczenie makroekonomiczne w kolejnej części roku pozostanie wymagające - firma spodziewa się dalszego wpływu inflacji na biznes.
– Za nami bardzo udany początek roku, zwłaszcza w wymiarze finansowym. Dobrze radzimy sobie z niełatwą sytuacją makroekonomiczną, skutecznie ograniczamy wpływ inflacji na biznes. Nasze kluczowe usługi rozwijają się stabilnie, przybywa ich użytkowników pomimo dużej konkurencji na rynku. Jesteśmy gotowi by walczyć o klientów najlepszymi ofertami – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
– Przed nami kolejne, istotne dla przyszłości działania: jeszcze w tym roku rozpoczniemy stopniowe wyłączanie technologii 3G*. Dzięki temu zrobimy więcej miejsca w naszej sieci dla nowocześniejszych technologii oferujących wyższą jakość usług. Zrealizowaliśmy z wyprzedzeniem nasze cele dotyczące emisji własnych, pierwotnie zakładane na 2025 rok. Ważne są teraz wyzwania związane z emisjami w całym łańcuchu wartości: pracujemy nad parametrami energetycznymi urządzeń stacjonarnych udostępnianych klientom, zachęcamy ich też do przekazywania nam używanych telefonów czy do korzystania z odnowionych urządzeń – dodaje.
Dodajmy, że jeszcze przed publikacją wyników finansowych zarząd Orange Polska poinformował o powołaniu osób zarządzających na kolejne kadencje.
Julien Ducarroz, Jacek Kunicki, Maciej Nowohoński oraz
Jacek Kowalski zostali powołani na kolejne kadencje do zarządu Orange Polska.
*Realizacja planu stopniowego wygaszania technologii 3G rozpocznie się w 2023 roku i ma potrwać do końca 2025 roku.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.