reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Viaplay Group wycofuje się z Polski. Co z prawami do transmisji? [akt.]

dodano: 2023-07-20 08:44 | aktualizacja: 2023-07-20 20:07
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Viaplay Group/satkurier.pl

Viaplay Viaplay Group poinformowała 20 lipca br. podczas ogłoszenia wyników za drugi kwartał 2023 roku, że wycofuje się z Polski, krajów bałtyckich (Estonii, Litwy i Łotwy), Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Bierze pod uwagę sprzedaż, zawarcie partnerstwa lub likwidację biznesu, jeszcze przed końcem 2023 roku. Celem Grupy jest ponowna koncentracja na krajach nordyckich - Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji (VOD i transmisje sportowe) i Holandii (tylko transmisje sportowe). Aktualizacja: Tego samego dnia Grupa CANAL+ poinformowała o nabyciu 12 proc. Viaplay Group.

Viaplay
Viaplay


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Viaplay stracił milion subskrybentów w 3 miesiące

Z raportu finansowego Viaplay Group wynika, że na koniec czerwca br. platforma streamingowa Viaplay miała na wszystkich obsługiwanych rynkach 6,631 mln subskrybentów, czyli aż o 1,012 mln mniej niż trzy miesiące wcześniej.

W krajach nordyckich miała 4,070 mln subskrybentów, a na rynkach międzynarodowych 2,561 mln. Oznacza to spadki odpowiednio o 668 tys. i 344 tys. Jak wyjaśnia Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Viaplay Group, baza subskrybentów Viaplay spadła na rynkach międzynarodowych, ponieważ wycofano kampanie partnerskie negatywnie wpływające na ARPU. Zaznaczył jednak, że w drugim kwartale 2023 roku liczba subskrybentów Viaplay w Polsce wzrosła, a w Holandii spadła.

Przychody Viaplay Group za drugi kwartał 2023 roku na rynkach międzynarodowych wyniosły 771 mln SEK, a koszty 1,252 mld SEK, przez co strata operacyjna wyniosła 481 mln SEK. Na rynkach nordyckich było to 3,82 mld SEK przychodów, 3,612 mld SEK kosztów, co dało zysk w wysokości 208 mln SEK.

Wzrost kosztów i strat na rynkach międzynarodowych stanowi odzwierciedlenie inwestycji Grupy w prawa do transmisji sportowych, uruchomienie działalności w Wielkiej Brytanii, rozszerzenie operacji w Ameryce Północnej oraz ekspansję Viaplay Select.
 
Wraz z publikacją wyników operacyjnych i finansowych Viaplay Group przedstawiła nową strategię i plan, który obejmuje między innymi:
  • skupienie się na rynkach nordyckich (Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji), Holandii i usłudze Viaplay Select (dziś obecnej na 21 rynkach),
  • wdrożenie nowego modelu operacyjnego,
  • zmniejszanie rozmiarów biznesu, nawiązywanie współpracy lub wycofywanie się z pozostałych rynków międzynarodowych: Polski, krajów bałtyckich (Estonii, Litwy i Łotwy), Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady,
  • odpowiednie dobranie rozmiaru i wyceny oferty produktów w krajach nordyckich,
  • podjęcie szeroko zakrojonego programu redukcji kosztów,
  • przeprowadzenie natychmiastowego strategicznego przeglądu całej działalności w celu rozważenia wszystkich opcji, w tym sublicencji na treści, sprzedaży aktywów, zastrzyków kapitałowych lub sprzedaży całej Grupy.
 

- Nie wszystkie poczynione inwestycje w treści się opłacają i są realizowane w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Ponadto dążenie do wzrostu liczby subskrybentów odbywało się kosztem wartości, zwłaszcza jeśli chodzi o nasze umowy partnerskie. Słabość rynków reklamowych i kursów walut to dodatkowe czynniki, z którymi musimy się pogodzić. Założenia ekspansji międzynarodowej, w tym terminy osiągnięcia rentowności, również zostały znacząco przesunięte w przyszłość od czasu rozpoczęcia ekspansji. Działamy szybko, aby sprostać wszystkim tym wyzwaniom - powiedział Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Viaplay Group.

 
Źródło: Viaplay Group

Viaplay Group zamierza skoncentrować się na rynkach nordyckich, z nowym modelem operacyjnym, na właściwym miksie treści, na rozwoju działalności, która wkrótce ma osiągnąć rentowność w Holandii, oraz na sprzedaży treści na arenie międzynarodowej za pośrednictwem Viaplay Select.
 

- Skupiamy naszą uwagę i zasoby na tych rynkach, na których możemy konkurować w dłuższej perspektywie, i dbamy o to, aby nasze produkty były odpowiednie, popularne i generowały wysokie zyski - podkreślił Jørgen Madsen Lindemann.

- Musieliśmy podjąć szereg natychmiastowych decyzji w trosce o przyszłość naszego biznesu. Niestety oznacza to zwolnienie ponad 25% naszych ludzi. [...] Zamykamy również naszą ofertę pozasportową niskiego poziomu na każdym z naszych rynków międzynarodowych, aby skupić się na naszej ofercie sportowej i sprzedaży treści niezwiązanych ze sportem za pośrednictwem naszej dochodowej działalności Viaplay Select - dodał.

Co z prawami do transmisji sportowych?

Viaplay Group poinformowała, że zamierza udzielić sublicencji na ważne prawa do transmisji oraz nie przedłużać praw do transmisji o mniejszym znaczeniu. Nie wiadomo, jakie ma plany wobec topowych w Polsce praw do transmisji - Formuły 1, Premier League, Bundesligi czy KSW. Skoro - jak poinformowała - bierze pod uwagę sprzedaż, zawarcie partnerstwa lub likwidację biznesu i to jeszcze przed końcem 2023 roku, to raczej nie będzie chciała się rozdrabniać, tylko znaleźć dużego partnera/inwestora w Polsce, a dopiero w dalszej perspektywie weźmie pod uwagę likwidację biznesu i odsprzedaż praw. Zobacz, jakie prawa w Polsce ma Viaplay.
 
Źródło: Viaplay (kliknij, aby powiększyć)
 

- Jako Viaplay Group ogłosiliśmy dziś nową strategię biznesową i zapowiedzieliśmy wprowadzenie nowego planu strategicznego, w ramach którego planujemy skoncentrować się na rynkach skandynawskich, Holandii oraz działalności Viaplay Select. Zainicjowaliśmy również strategiczny audyt pozostałych rynków międzynarodowych, w tym Polski, gdzie będziemy dążyć do wypracowania optymalnych rozwiązań, obejmujących również obszar współpracy partnerskiej. Do tego czasu będziemy kontynuować naszą działalność, a nasi klienci będą mogli korzystać z pełnej oferty platformy Viaplay. O wszelkich zmianach i aktualizacjach będziemy informować na bieżąco - poinformowało satkurier.pl Biuro Prasowe Viaplay.

Nowe cele Grupy

Viaplay Group wcześniej przedstawiła długoterminowe cele operacyjne i finansowe, które ostatecznie wycofała 5 czerwca 2023 roku oraz krótkoterminowe cele operacyjne i finansowe na 2023 rok, które wycofała 13 lipca 2023 roku. Przedstawiamy nowe cele Grupy.

2023 rok:
  • Przychody: 18,5-18,8 mld SEK
  • Przychody na rynkach nordyckich: 15,2-15,5 mld SEK
  • Przychody na rynkach międzynarodowych: 3,1-3,4 mld SEK
  • Liczba subskrybentów Viaplay: 7,0-7,2 mln
  • EBIT (z wyłączeniem ACI & IAC): strata 0,85-1,05 mld SEK, w tym 450-600 mld SEK na rynkach nordyckich i strata 1,4-1,5 mld SEK na rynkach międzynarodowych
  • Free cash flow: negatywny 2,5-3,0 mld SEK

2024 rok
(przy założeniu kontynuacji działalności tylko w krajach nordyckich, Holandii oraz kontynuacji Viaplay Select)
  • Przychody: 18,2-18,8 mld SEK
  • EBIT (z wyłączeniem ACI & IAC): wynik między stratą 150 mln SEK a zyskiem 150 mln SEK
  • Free cash flow: negatywny 1,5-2,0 mld SEK

Cele EBIT na lata 2023 i 2024 są pomniejszone o niższe koszty sprzedaży wynoszące odpowiednio około 600 mln SEK i 700 mln SEK.
 

- Patrząc w przyszłość na drugą połowę roku, będziemy nadal odczuwać presję otoczenia makroekonomicznego i rosnących kosztów treści ze względu na wyższe koszty oryginalnych treści, inflację cen praw sportowych i niekorzystne zmiany kursów walut. Obecnie spodziewamy się, że całoroczne straty operacyjne Grupy przed ACI i IAC wyniosą około 0,85-1,05 mln SEK w 2023 roku. [...] Nasze wytyczne na rok 2024 opierają się na kontynuacji działalności w krajach nordyckich, Holandii i kontynuacji działalności Viaplay Select [...] Oczekujemy, że w 2024 roku osiągniemy wynik między stratą w wysokości 150 mln SEK a zyskiem w wysokości 150 mln SEK - podsumował Jørgen Madsen Lindemann.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii VOD/OTT


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...

Antena TELE System PF85 grafit

Włoska, stalowa antena podświetlana PF85 znanej firmy TELE System, z...

159 zł Więcej...

Antena Inverto 120 grafit

Antena stalowa, cynkowana 120cm z zawieszeniem sztywnym w kolorze grafitowym....

399 zł Więcej...