Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Samochody elektryczne
Na koniec 2023 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 56 934 szt. Park osobowych BEV składał się z
51 125 szt. (+68% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu w grudniu 2023 r. wyniosła
1707 szt. (+39% r/r).
Wzrost odnotowano również w segmencie
całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Na koniec 2023 r. ich flota zwiększyła się do
5809 szt. (+89% r/r).
Park osobowych, wodorowych FCEV liczył tylko
201 szt. (+73% r/r).
Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w grudniu 2023 r. były:
- Tesla Model Y (288 sprzedanych szt.),
- Tesla Model 3 (131 szt.)
- Mazda MX-30 (68 szt.).
Na podium wśród marek znalazły się
Tesla, Mercedes-Benz oraz
BMW.
Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w 2023 r. 3,6%.
Infrastruktura ładowania
Wyraźny przyrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano również w sektorze infrastruktury.
W 2023 r. liczba punktów ładowania zwiększyła się o 1513. Łącznie w Polsce na koniec 2023 r. funkcjonowało 5933 (+37% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4390 AC (+29% r/r) oraz 1543 DC (+52% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (66%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec 2023 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 575 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (590 punktów w grudniu 2023 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (220), Poznań (199) i Kraków (194). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec 2023 r. 609, co oznacza wzrost o 14% r/r.
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w naszym kraju. Pod koniec 2023 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 3579. To wzrost o 150% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,0%. Takie oferty odpowiadały za 0,7% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (328 ogłoszenia w grudniu 2023 r. ze średnią ceną 70 740 PLN), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 96 624 PLN) oraz Tesla Model S (186 ogłoszeń ze średnią ceną 170 119 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce.
PSPA od 5 lat, na ponad 320 stronach prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny.
„PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja
„Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Więcej informacji o pełnej wersji raportu
„Polish EV Outlook” dostępnych jest na stronie:
https://polishevoutlook.pl/
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.