reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Biuro KRRiT opracowało kompendium standardów w mediach

dodano: 2024-03-03 11:45
autor: Jerzy Kruczek | źródło: KRRiT

KRRiT Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Z dużym zdumieniem na stronie internetowej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeczytałem tzw. „Kompendium standardów w mediach". Trzeba przyznać, że wygląda to jakby biuro KRRiT nie miało się czym zajmować, tylko pouczaniem dziennikarzy, zwłaszcza w kontekście steków kłamstw i fake newsów generowanych przez różne polskie media i to przez długie 8 lat...

KRRiT Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Nie odnosząc się do powodów tego typu publikacji przez KRRiT przekazujemy treść „Kompendium standardów w mediach" do oceny czytelników:

Poszukiwanie prawdy
Dziennikarz powinien w swojej pracy stawiać sobie pytanie dotyczące prawdy. Nie może pytania o prawdę pominąć w konstruowaniu swojego dzieła prasowego. Prawdę należy rozumieć jako hipotezę, której się dowodzi lub falsyfikuje w procesie sprawdzania.

Chodzi zatem o podjęcie próby dojścia do jakiegoś rozstrzygnięcia przeprowadzając analizę, sprawdzenie, weryfikację, konfrontację itd. Przeciwieństwem tego działania jest budowanie materiału prasowego pod tezę przyjętą z góry i dopasowywanie elementów składowych materiału do zarysowanego scenariusza.

Zawód zaufania publicznego
Dziennikarstwo aspiruje do miana zawodu zaufania publicznego.

Należy wymagać, żeby dziennikarze wykonywali swoją pracę rzetelnie, czyli z dochowaniem staranności i profesjonalnie, a więc:
  • sprawdzali fakty,
  • starali się dotrzeć do źródeł informacji,
  • przepytali świadków,
  • wykonali research,
  • skonfrontowali ze sobą różne opinie,
  • wpletli background,
  • zweryfikowali pogłoski, pominęli fake newsy itd.
Zawód dziennikarza, jak każdy inny, opiera się na znajomości warsztatu.

Zakres wykonywanego zawodu
Nie jest zadaniem dziennikarza zajmowanie strony w sporach społecznych, ani bycie rzecznikiem jakichkolwiek ruchów masowych, ani tym bardziej organizacji, czy partii politycznych.

Wychodzenie poza ramy zakresu zawodu można uznać za brak profesjonalizmu. 

Informacje a emocje
Zadaniem dziennikarzy jest przekazywanie informacji, ale także opinii i stanów emocji społecznych.

Należy jednak rozdzielać od siebie te sfery, a więc unikać mieszania informacji z opiniami, czy emocjami. Brak dbałości o precyzję w tym względzie może powodować powstawanie mylnego opisu wydarzeń.

Mylenie różnych form dziennikarskich
W celu uzyskania poprawnego obrazu medialnego należy dbać o formę przekazu dziennikarskiego.

Powinno się precyzyjnie oddzielać prezentowaną informację od indywidualnego i redakcyjnego komentarza. Prezentacja poglądów dziennikarza lub redakcji może być publikowana jedynie jako felieton lub jako redakcyjny komentarz.

Należy używać nazw form dziennikarskich stosownie do prezentowanych treści. Przykładowo, felieton lub interwencja dziennikarska to są inne formy materiału dziennikarskiego i różną się od reportażu, którego odmienne znaczenie jest utrwalone w odbiorze społecznym.
Niedozwolone jest ukrywanie materiału sponsorowanego i publikowanie go pod płaszczykiem jakiejś formy dziennikarskiej, np. rozmowy redakcyjnej.

Intencje
Od dziennikarza można oczekiwać, że swoją pracę będzie podejmował w dobrej intencji na rzecz i dla dobra ogółu. Za złe intencje można uznać m.in.: sztuczne podgrzewanie emocji oraz bezpodstawne podważanie autorytetów.

Opinia społeczna
Dziennikarze przedstawiają się jako ci, którzy – w imieniu i na rzecz odbiorców – zbierają informacje i przekazują fakty, ale także opinie i emocje społeczne. Można więc oczekiwać, że oddzielają swój prywatny i redakcyjny ogląd sytuacji od oceny rzeczywistości, którą da się zaobserwować u odbiorców..

Społeczeństwo wytwarza jakąś zbiorową ocenę rzeczywistości i właśnie to – w interesie ogólnym – powinni pokazywać dziennikarze.

Aspiracyjność
Dziennikarze publikują oceny wydarzeń i nierzadko zajmują stanowiska w wielu istotnych społecznie sprawach. Muszą się więc liczyć z tym, że z tego powodu mogą być wzorcem do naśladowania przez publiczność.

Media wytwarzają tak zwaną aspiracyjność o odbiorców, którą należy rozumieć jako pragnienie realizacji ambitnych planów wyznaczonych przez autorytety. Należy oczekiwać, że dziennikarze będą brali pod uwagę swoją rolę liderów społecznych i mają świadomość odpowiedzialności za treści publikowane przez siebie.

Wolność słowa
W rzeczywistości społecznej zderzają się, jak płyty tektoniczne, takie wartości jak wolność słowa i ochrona dóbr osobistych. Obowiązkiem dziennikarza jest każdorazowe branie pod uwagę obu tych wartości.

Fake newsy
Dziennikarze nie mogą być w żadnym przypadku przekaźnikami nieprawdziwych informacji.

Rynek mediów
Media w istotnym stopniu tworzą świadomość społeczną, dlatego organizacja rynku mediów powinna uwzględniać wpływ mediów na życie polityczne i gospodarcze kraju.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...

SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022

12 zł Więcej...

Stojak ścienny regulowany 60-100cm

stojak ścienny boczny, ocynkowany

129 zł Więcej...