dodano: 2011-03-28 10:59 | aktualizacja:
2011-03-28 12:07
autor: Paulina Nietrzpiel |
źródło: presserwis
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji nadal podtrzymuje
zakaz lokowania produktów (product placement). Przewiduje jednak wyjątki - będzie on dozwolony w filmach, serialach, audycjach sportowych, rozrywkowych, jako nieodpłatne udostępnienie towaru, usługi w charakterze rekwizytu lub nagrody w audycji (nie dotyczy to programów dla dzieci). Audycje z product placement mają być wyraźnie oznaczone - w telewizji graficznie, a w radiu dźwiękowo. Z kolei zlecający lokowanie produktu nie może wpływać na treść programu.
Nowelizacja wprowadza również m.in.
procentowe gwarancje emisji w radiu utworów w języku polskim: mają zajmować 33% miesięcznego czasu nadawania, z czego 60% w godz. od 5 rano do 24.
Zobowiązuje także telewizje, które mają wyłączne prawa do transmisji wydarzeń
"budzących istotne zainteresowanie społeczne", by umożliwiły innym wykonanie z tych imprez relacji – do 90 sekund.
Poszczególne zapisy nowelizacji ustawy o RTV spotkały się z krytyką zarówno z nadawcami telewizyjnymi, radiowymi jak i producentami żywności (według nich ustawa wprowadza zbyt restrykcyjne zapisy dotyczące reklam). Bowiem
przy programach dla dzieci nie będzie wolno reklamować artykułów spożywczych lub napojów "zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana". Jak twierdzą producenci w praktyce taki zapis oznacza
całkowity zakaz promowania żywności przy audycjach dziecięcych.
Pamiętajmy, że nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji wynikła z konieczności dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.