Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Na sukces HGTV w Polsce składa się kilka czynników. Po pierwsze wszedł do oferty platform cyfrowych i operatorów kablowych w miejsce
TVN Meteo Active, kanału dostępnego w Polsce jako
TVN Meteo od prawie 14 lat, często oferowanego w najtańszych pakietach. Kanał o podobnym profilu, czyli
Domo+ może pomarzyć o takim zasięgu technicznym. Po drugie w ofercie mamy nie tylko amerykańskie programy o remontach, urządzaniu domów czy ogrodów. Także oglądane przez miliony widzów
TVN „hity ramówkowe” typu „Perfekcyjna pani domu” czy „Bitwa o dom”. Mimo zmiany nazwy i profilu stacji, magazyn „Maja w ogrodzie” dalej jest emitowany i to on w badanym okresie dał stacji największy udział w rynku. Poza tym „Dorota was urządzi” czy „Polowanie na mieszkanie”. Zdecydowana większość pozostałych „topowych” produkcji to już pozycje amerykańskie, takie jak „Domowe rewolucje”, „Poszukiwacze domów” czy „Nowe życie na Hawajach”.
Polacy cenią amerykańskie marki kanałów tematycznych, ale nie wszystkie. Pokazują to rankingi oglądalności, w których takie marki zajmują miejsca tuż za kanałami informacyjnymi czy dostępnymi naziemnie. Dostępny w Stanach Zjednoczonych od 1979 roku dziecięcy
Nickelodeon miał w 2016 roku 0,76 proc. udziału w rynku, obecny za oceanem od 31 lat dokumentalny
Discovery 0,55 proc., a
Disney Junior (
Disney Channel w Stanach Zjednoczonych działa od 1983 roku) 0,48 proc. Strzałem w dziesiątkę okazała się też niedawno inwestycja
Discovery w naziemny kanał
Metro. Choć nie pokazuje serwisów informacyjnych, to w pierwszych tygodniach pokonał wszystkie pozostałe stacje dostępne na ósmym multipleksie. Kultowych marek zza oceanu mamy jednak więcej. To także
MTV,
Comedy Central,
History Channel,
National Geographic Channel,
E!,
Hustler TV czy
Food Network. Amerykańskim markom udaje się, kiedy pokazują świeże formaty. Ostatnie zamknięcie
CBS Drama pokazało, że te starsze w słabszej jakości niekoniecznie się oglądają. Podobny los spotkał kiedyś
Hallmark Channel, wciąż dostępny w USA czy
ESPN Classic Sports z archiwalnymi rozgrywkami sportowymi.
Pytanie, czy sukcesy amerykańskich marek nie skłonią kolejnych graczy do wejścia na polski rynek. Mimo wielu zapowiedzi i przymiarek nie mamy nadal kanałów
FOX Sports. Z powodu dużej konkurencji na rynku kanałów premium (
CANAL+ i również amerykańskiego
HBO) wciąż nie zawitały do nas np. stacje
Showtime czy
Starz. Trudno sobie wyobrazić, żeby po zamknięciu nad Wisłą
TVN Meteo pojawił się w Polsce
The Weather Channel. Nadal brakuje też nam wielu wersji obecnych w Polsce stacji. W Stanach Zjednoczonych obejrzymy na przykład
Discovery Family Channel,
TeenNick,
NickToons,
MTV2,
HBO Signature czy związany z
Foksem kanał
FX. Nie mamy nadal
Cooking Channel, również związanego z właścicielem
TVN, czyli Scripps Networks Interactive. Pojawi się pewnie niezbyt szybko, skoro Scripps postawił teraz na odświeżenie wizerunku
Food Network.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.