reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Będzie więcej niekodowanych kanałów informacyjnych?

dodano: 2018-02-07 19:47
autor: Daniel Gadomski | źródło: satkurier.pl

TVN24 TVN 24 Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie właściciela TVN-u przez Discovery pod warunkiem, że przez 7 najbliższych lat TVN24 i TVN24 BiS będą oferowane operatorom za „rozsądną cenę”. Czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby odkodowanie kanałów informacyjnych?

TVN24 BiS


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Bruksela uznała, że TVN24 jest stacją o kluczowym znaczeniu dla sieci kablowych i platform cyfrowych.
Dziś trudno sobie wyobrazić operatora bez pierwszego w historii kanału informacyjnego w ofercie. Discovery mógłby wykorzystać ten fakt do wywindowania cen za pozostałe kanały. Umowy na wiele stacji operatorzy zawierają bowiem pakietowo. Na rynku dochodzi do sytuacji, że platforma albo kablówka nie chce jakiegoś kanału, ale zostaje „uszczęśliwiona” na siłę, jeśli chce przedłużyć umowę na pozostałe bardziej wartościowe stacje. Po przejęciu Scrippsa koncern Discovery mógłby podnieść ceny za pozostałe składniki oferty albo obniżyć jakość oferowanych kanałów. Część mniejszych operatorów mogłaby się nawet zbuntować i wycofać płatne stacje Discovery/TVN z oferty. Tego rodzaju ostre negocjacje odczuli na własnej skórze abonenci sieci Multimedia Polska, która w 2008 roku na jakiś czas wycofała kanały Eurosport, żeby potem się dogadać z nadawcą. Zniknięcie TVN24 mogłoby mieć znaczenie polityczne. Komisja Europejska, która spiera się z Polską w wielu sprawach, wie, że to medium najbardziej krytyczne wobec obecnego rządu.

Polski rynek jest inny od większości krajów europejskich.
Kanały informacyjne z reguły są niekodowane i tak powinno być również u nas. Chociażby na 19,2°E znajdziemy brytyjski Sky News, niemieckie N-TV (właścicielem jest prywatna RTL Group), Tagesschau24, francuskie BFM, CNews (należy do Canal+ Group), France 24, hiszpański Canal 24 Horas. Z kolei na 13°E niekodowane są np. włoskie TGCom24, Rai News 24, rosyjskie Rossija 24, RT, izraelski I24 News czy turecki TRT World. Spośród polskich kanałów informacyjnych niekodowany jest tylko TVP Info. Choć mamy najwięcej kanałów informacyjnych w Europie, to TVN24, TVN24 BiS, Polsat News, Polsat News 2, Superstacja, TV Republika i wPolsce.pl kodują sygnał. Na odkodowanie emisji nie decydują się nawet nowi gracze, tacy jak wPolsce.pl czy też kanały z mniejszą widownią, np. Polsat News 2, TV Republika. Ten ostatni ogłosił na łamach „Wirtualnych Mediów” prace nad serwisem anglojęzycznym. W „Today in Poland” prezentowane będą najważniejsze wydarzenia z Polski i ze świata. Gospodarzem ma być Stefan Tompson. Pytanie, kto obejrzy ów serwisy, skoro stacja jest oferowana przez polskich operatorów, którzy kodują sygnał? Być może użytkownicy YouTube. W ten sposób można oglądać program dla Ukraińców przygotowywany w Superstacji.

Przykład Europy Zachodniej pokazuje, że niekodowane kanały informacyjne mogą mieć nawet nadawcy prywatni.
W Polsce choć należący do nadawcy publicznego TVP Info nie jest kodowany, to regionalny TVP3 Warszawa już tak. Po ostatnim sporze z Izraelem i Stanami Zjednoczonymi o historię, zarząd TVP podjął uchwałę o powołaniu Zespołu ds. promocji dobrego imienia i historii Polski.
 

Telewizja Polska wprowadza to jako stały element swojej działalności. Wpisujemy na stałe do swojego rozumienia misji kwestie obrony dobrego imienia Państwa Polskiego oraz dbałość o prawdę historyczną o II wojnie światowej. Tym samym TVP włącza się w szerszą powinność wszystkich instytucji publicznych do obrony dobrego imienia Polski w kraju i na świecie

- powiedział prezes TVP, Jacek Kurski.

Do zadań nowego ciała będzie należało m.in. wyszukiwanie, kreowanie i rozpowszechnianie unikatowych treści promujących Polskę, np. filmów fabularnych, dokumentalnych, reportaży; inicjatywa w zakresie własnej produkcji fabularnej i dokumentalnej promującej historię Polski; koordynowanie programów informacyjnych pod kątem promocji historii Polski, a także współpraca międzynarodowa w obszarze tworzenia treści promujących historię państwa polskiego i kształtowania jego pozytywnego wizerunku. Nie wiadomo jednak, co dalej z anglojęzycznym kanałem, który miał pokazywać polski punkt widzenia. Przez kilka miesięcy prezes Kurski obiecywał wspólną stację V4 TV z Czechami, Słowacją i Węgrami. Później pojawiły się informacje, że Czechy i Słowacja wycofały się z pomysłu. Być może TVP po ostatnim kryzysie wizerunkowym do niego powróci i doczekamy się kolejnego polskiego kanału FTA.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Inteligentny kabel 1,8m iHDMI plus CEC

Inteligentny kabel połączeniowy HDMI-HDMI długości 1,8m plus CEC z funkcją...

229 zł Więcej...

Multiswitch Johansson 9733PL Unicable I/II

Multiswitch, przestawka UniCable, SCR, do rozbudowy klasycznej instalacji multiswitchowej. Możliwość...

290 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SX88+ HEVC HD Multistream

Mały, satelitarny odbiornik HD z DX - Blindscanem, dźwiękiem E-AC3...

319 zł Więcej...
reklama