dodano: 2015-08-10 21:51 | aktualizacja:
2015-08-10 22:01
autor: Daniel Gadomski |
źródło: SatKurier.pl, Inf. własna
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jeszcze dekadę temu rodzice robili wszystko, aby zniechęcać swoje dzieci do zbyt częstego oglądania telewizji. Debiutowały kolejne kanały tematyczne dla dzieci. Do
Cartoon Netwoork dołączyły m.in.
Boomerang, Disney Channel, Disney XD, Disney Junior, Polsat JimJam czy Nickelodeon. Takich nowości jednak nie przybywa. Od czasów powstania
MTV nie debiutują też kanały adresowane typowo do młodzieży (poza muzycznymi). Z czego może to wynikać? W grupie wiekowej 4-19 lat średni dobowy czas oglądania telewizji to zaledwie 2 godziny 33 minuty. Niespełna godzinę dłużej przed telewizorem spędzają 20-latkowie i 30-latkowie. 40-latkowie i 50-latkowie już dwie godziny dłużej. Najdłużej przed telewizorem siedzą osoby powyżej 60. roku życia, bo prawie 6 godzin 30 minut (dane Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów).
W XXI wieku telewizja coraz bardziej traci na znaczeniu. Wielu dzisiejszych nastolatków i 20-latków nawet nie posiada telewizora. Wystarczy im komputer, tablet lub smartfon. Nie widzą potrzeby, aby w przyszłości kupić sobie telewizor, bo są negatywnie nastawieni do telewizji jako medium. To w końcu medium XX-wieczne i od dziennikarza przygotowującego program lub materiał w serwisie informacyjnym zależy sposób prezentacji newsa. Przeważnie jest tabloidowy, nastawiony na sensację, wyolbrzymiony. W XXI wieku sami młodzi ludzie wolą się wcielać w rolę dziennikarzy i oceniać treści na portalach społecznościowych typu
Facebook czy
Twitter. Stąd wielki sukces w wyborach prezydenckich Pawła Kukiza. Kandydata, który słabo poradził sobie w debacie telewizyjnej, był rzadko pokazywany w mediach, ale za to wyjątkowo aktywny w internecie. Kukiz zasłynął m.in. z krytyki
TVN24. Co ciekawe w grupie 16-19 ten kanał zajmuje dopiero 40. miejsce pod względem udziału w rynku. Inne informacyjne nie radzą sobie lepiej.
Kanały telewizyjne adresowane do starszych widzów będą z roku na rok coraz popularniejsze. Tych młodych będzie już trudno odzyskać. Nie zdziwię się, jeśli za parę miesięcy czy lat swoje stacje dla osób powyżej 50. roku życia uruchomią najwięksi światowi nadawcy kanałów tematycznych typu
Discovery Channel czy
FOX. W tej grupie jest po prostu łatwiej walczyć o widza. Nadawcy, ale także platformy cyfrowe i operatorzy kablowi muszą znaleźć pomysł na rozwiązania kłopotów z młodymi, niechętnymi wobec telewizji. Szukanie rozwiązania trwa od lat, ale ciągle nie widać końca tych kłopotów.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.