reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Dlaczego nie ma Metro i Zoom TV w nc+ i WP w Polsacie?

dodano: 2017-06-14 14:11 | aktualizacja: 2017-06-22 13:14
autor: Janusz Sulisz | źródło: satkurier.pl

Szymon Majewski Cyfrowy Polsat Plus 12 czerwca na forum.satkurier.pl pojawiło się pytanie: Dlaczego nie ma Metro i Zoom TV w nc+? Zasugerowano, że już wkrótce platforma dołączy właśnie te dwie brakujące stacje znane z MUX 8. Widzowie nie rozumieją, dlaczego ważniejsza miałaby być Al Jazeera czy RT, które są na liście nc+ już od dawna. Kiedy polskie platformy zrozumieją, że lepiej mieć kanały z MUX 8 niż ich nie mieć?

Metro Zoom Nowa WP 760


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przypomnijmy, że multipleks ósmy (MUX 8) emituje 4 bezpłatne, polskie stacje: Metro, Nowa TV, WP i Zoom TV. Wystarczy sprawdzić, czy antena DVB-T odbiera te stacje (wyszukać w TV lub tunerze DVB-T), a jeśli nie ma ich, to dokupić antenę VHF ze zwrotnicą i już. Instalatorzy chętnie pomogą! Ostatnio ruszyły szkolenia na ten temat i wspólna akcja promocyjna, w której biorą udział m.in. nadawcy z tego MUX 8, EmiTel, Televes, PHU Saturn i SAT Kurier. Zainteresowały się tym kolejne firmy - DPM Solid, Telkom-Telmor i kilka innych, więc sprawa stała się bardziej znana. Wreszcie powstał pewien impuls dla rynku tv-sat. Wkrótce na rynek trafią setki tysięcy specjalnych ulotek informacyjnych o MUX 8. Akcja ta akurat dość szczęśliwie nałożyła się na „ucieczkę” przed płaceniem abonamentu RTV, gdyby w życie weszła nowa ustawa, o której bębnią media, wskazując na wadliwość i konsekwencje jej wprowadzenia.

Dziwić może brak Metro i Zoom TV w nc+ i WP w Cyfrowym Polsacie!
Tak się składa, że najmądrzej w tej sytuacji zachowała się platforma Orange, bo tylko w ofercie Orange TV są wszystkie 4 kanały z MUX 8 - da się? Ano da się, tylko trzeba myśleć z wyprzedzeniem. Gdy w 2012 r. miała startować NTC w Polsce, platformy satelitarne były mocno przestraszone, że utracą abonentów. I co wtedy zrobiły? Proste: dołączyły wszystkie stacje z nadajników DVB-T i ewentualnie skontrowały to ofertą prepaid (TNK - telewizja na kartę). Część abonentów odeszła, ale potem powoli wracali, jeśli tylko brakowało im troszkę lepszej oferty sportowej czy filmowej.

Dlatego dziwi nas powolność i jakieś dziwne blokowanie tych stacji z MUX 8, jakby ogromna platforma bała się, że 4 kanały z NTC zabiorą im kawałek z tortu reklamy - śmieszne nieprawdaż? To już tak słabo stoją własne kanały platform, że muszą blokować świeżo powstałe stacje i to polskie? Skoro kanał i tak jest już na satelicie Hot Bird, to dołączenie systemu kodowania i włączenie do oferty platformy nie jest takie trudne - tylko trwa to za długo, więc widzowie szukają tej oferty na DVB-T. Można zrozumieć, że miejsce na transponderze kosztuje miesięcznie duże pieniądze, ale blokowanie na zasadzie nie damy, bo nie chce się nam (zapłaćcie nam!), to już dziwne, tym bardziej, że wielu abonentów miałoby większy wybór i byłoby zadowolonych, bo nie musiałoby kupować anteny VHF.

Decydenci w platformach chyba nic z tego nie rozumieją i nawet próbują walczyć reklamą z antenami DVB-T. Reklama Cyfrowego Polsatu z Szymonem Majewskim jako kominiarzem o tym poniekąd świadczy. Zamiast wykorzystać dla siebie to, co jest na MUX 8, to próbuje się pokazywać, że anteny DVB-T są gorsze - chyba nie tędy droga, a reklama jest żenująco niedopasowana do sytuacji i powinna trafić na śmietnik. Zamiast wspólnie walczyć o zablokowanie fatalnej ustawy abonamentowej, to niepotrzebnie bojąc się MUX 8 próbuje się nie stracić abonentów czy też pozyskać nowych za 19,90 zł/mc, choć tego nie da się tak powstrzymać, bo abonenta wystraszonego nie da się tak przekonać.

Platformy i kablówki powinny skierować się ku MUX 8 i innym polskim stacjom lokalnym, jednocześnie szukając nowych i nietypowych sposobów na pozyskanie abonentów w inny, czasami kontrowersyjny sposób:
  • na seniora (brawo nc+!),
  • na prepaid (wszystkie umowy jednego dnia można przepisać na prepaid i po sprawie - abonenci będą zadowoleni),
  • na Internet (TV niby nie ma, bo umowa na taką samą kwotę jest tylko na Internet),
  • na telefon (podobnie tylko na ofertę telefoniczną, a pay-tv niby nie ma),
  • na obcokrajowca (ma płacić abonament w Polsce czy nie?).

Takich pomysłów zapewne będzie przybywać, bo Polak zagrożony wymyśli 10 sposobów, jak coś ominąć. Słynny Drzymała powinien być najlepszym przykładem, że nie ma sensu Polaka zmuszać do czegokolwiek - sam z własnej woli zrobi to szybciutko i jeszcze dopłaci do sprawy. Ale żadnej marchewki, by tak się stało, nie ma! Ani rząd, ani TVP nie mają nic, by Polacy chcieli płacić abonament TV, wręcz odstraszają widzów na wszelkie sposoby - potem się dziwią, że nie ma pieniędzy, skoro nie ma widzów, a nie ma dobrych pozycji programowych, to nie ma widzów i pętla powoli się zaciska. O marchewce i o tym, jak rozwiązać sprawę abonamentu za 99 zł/rok pisaliśmy i nie ma co się powtarzać.

Dlaczego polskie platformy tak łatwo dołączają kanały typu Al Jazeera czy RT, które tak naprawdę są tubami takiej czy innej obcej propagandy? Bo platformy mają je na satelicie niekodowane (FTA), gotowe do umieszczenia w EPG dekoderów i już - zero pracy i pieniędzy! A nowe, polskie stacje TV trzeba własnym kosztem wstawić na transponder satelitarny, a pojemność kosztuje tak dużo, że małe stacje same z siebie nie mają tak dużych pieniędzy, by trafić na satelitę, przez co egzystują gdzieś w sieci internetowej, czasami w kablówkach lub IPTV. Platformy satelitarne nie mają pomysłu i pewnych rozwiązań technologicznych, by te lokalne stacje zgrupować i wykorzystać do własnych celów. A to może być w przyszłości języczkiem u wagi przy dalszym rozwoju platform, co teraz jest lekceważone. Być może trzeba im pomóc jakoś, ogarnąć na poziomie dostępu po sieci, bo to mniej kosztuje, a abonent w dekoderach SAT/IPTV nie będzie w stanie stwierdzić, skąd faktycznie dany kanał jest emitowany.

Jeśli kanały Metro jak i Zoom TV w ciągu kilku najbliższych tygodni pojawią się w ofercie platformy nc+, a WP pojawi się w Cyfrowym Polsacie, to będzie świadczyło o zrozumieniu sytuacji. Bo to i tak musiałoby kiedyś nastąpić, więc po co czekać, skoro lepiej wykorzystać jak w 2012 roku. Komercyjne podmioty związane z mediami powinny się wspierać, a nie rywalizować tam, gdzie to jest kompletnym nieporozumieniem. Zachęcamy też te podmioty - szczególnie platformy i kablówki - do wspólnej akcji z nadawcami MUX 8, pokazującej stanowczy opór przed wprowadzeniem ustawy abonamentowej. Platformy i kablówki powinny szybko policzyć, czy lepiej wydać kasę na lobbing teraz czy stracić miliony w przyszłości. Groźba utraty 1,5 - 2 mln abonentów powinna ułatwić zrozumienie sytuacji.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Janusz Sulisz


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

539 zł Więcej...

SAT Kurier - 9-10/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2022

12 zł Więcej...

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

679 zł Więcej...