Naukowcy odkryli kluczowy czynnik spowalniający proces starzenia

dodano: 2020-09-09 21:49 | aktualizacja: 2021-02-04 23:32
autor: Jerzy Kruczek | źródło: Nature Communications

Mieso żelazo zdrowie 360px.jpg Naukowcom udało się odkryć, co jest kluczowym czynnikiem spowalniającym proces starzenia. Badanie przeprowadzone przez brytyjskich i niemieckich naukowców wykazało, że prawdopodobnie to utrzymanie prawidłowego poziomu żelaza we krwi może być kluczowym czynnikiem spowolnienia starzenia się i wydłużenia życia. Praca została opublikowana w czasopiśmie Nature Communications.

satkurier.pl
Mieso żelazo zdrowie Fe 760px.jpg

Biologiczne starzenie się to proces rozłożony w czasie, kiedy nieodwracalne zmiany kumulują się w organizmie, prowadząc do śmiertelnych chorób, takich jak choroby serca, rak czy demencja. Jak do nich nie dopuścić?

Okazuje się, że szkoccy biolodzy z Uniwersytetu w Edynburgu, we współpracy z naukowcami z Instytutu Biologii Starzenia im. Maxa Plancka w Niemczech, zbadali 3 najważniejsze czynniki związane ze starzeniem biologicznym przy użyciu metod genetycznych:
  • całkowita długość życia
  • lata życia bez choroby lub okres zdrowia
  • zjawisko ekstremalnej długowieczności
Naukowcy połączyli anonimowe informacje z trzech publicznych baz danych Zenodo, Edinburgh DataShare i Longevity Genomics, aby uzyskać próbkę 1,75 mln ludzi, , a także ponad 60 tys. 100-latków w celu oszacowania oczekiwanej długości życia.

Naukowcy przeanalizowali zbiorcze statystyki dotyczące ogólnego genomu, oczekiwanej długości życia samych ludzi i ich rodziców oraz zidentyfikowali różnice genetyczne związane odpowiednio z ogólną oczekiwaną długością życia, okresem zdrowia i długowiecznością.

Okazało się, że zestawy genów - loci genomowe odpowiedzialne za prawidłowy poziom żelaza - były reprezentowane we wszystkich trzech grupach. Na tej podstawie autorzy wywnioskowali, że geny zaangażowane w metabolizm żelaza we krwi są w dużej mierze odpowiedzialne za zdrowe i długie życie. Statystycznie potwierdzili ten związek za pomocą analizy matematycznej znanej jako randomizacja Mendelejewa.

Sugeruje się, że zbyt wysoki poziom żelaza we krwi skraca zdrowe życie, a umiejętne kontrolowanie poziomu żelaza może zapobiegać uszkodzeniom związanym z wiekiem.

Postawiono hipotezę, że odkrycia dotyczące metabolizmu żelaza mogą wyjaśniać, dlaczego przedwczesne starzenie się wiąże się z dużą ilością czerwonego mięsa bogatego w żelazo.

Żelazo we krwi jest zależne od diety. Zbyt wysoki lub zbyt niski poziom żelaza we krwi prowadzi do choroby Parkinsona, choroby wątroby i zmniejszenia zdolności organizmu do zwalczania infekcji z wiekiem.

Takie badania w przyszłości pomogą stworzyć lek naśladujący genetyczny wpływ na metabolizm żelaza, który stanie się narzędziem profilaktyki chorób związanych z wiekiem i zwiększy szanse na dożycie bez chorób do starości.

Źródło: nature.com