reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Netflix drugą co do wielkości grupą telewizyjną w Europie

dodano: 2021-01-14 16:43 | aktualizacja: 2021-01-16 16:19
autor: Janusz Sulisz | źródło: Ampere Analysis

Ampere Analysis European TV by revenue 2020-Netflix-360px.jpg Według analiz przeprowadzonych przez Ampere Analysis, Netflix stał się w 2020 roku drugą co do wielkości grupą telewizyjną w Europie pod względem przychodów. Pierwsze miejsce też zajmuje amerykańska korporacja Comcast, która jest właścicielem i operatorem Sky Group. Nadal jest on zdecydowanym liderem - ma 12% udziału w rynku grupy telewizyjnej, a drugie miejsce zajmuje Netflix  - 6,1%. Żadna polska firma nie znalazła się w pierwszej dziesiątce tego zestawienia - nie ma m.in. Cyfrowego Polsatu czy TVP. Jest tam na 5. pozycji właściciel CANAL+ Polska, czyli CANAL+ Group, a na 9. pozycji Liberty Global, czyli właściciel UPC Polska.

Ampere Analysis
Ampere Analysis European TV by revenue 2020 Netflix 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Netflix zajmuje obecnie 2. miejsce po Comcast pod względem przychodów w 2020 roku.

Netflix wyprzedził niemieckiego nadawcę publicznej telewizji ARD, który odpowiadał za 5,7% udziału w rynku grup telewizyjnych w 2020 roku pod względem przychodów. Brytyjska BBC jest na 4. pozycji z wynikiem 4,2%. Grupa CANAL+ należąca do Vivendi była piątą co do wielkości z 3,2%.
 


Poza tym podział staje się bardziej rozdrobniony z minimalnymi różnicami między poszczególnymi firmami. Tu znalazły się France Televisions (2,8%), Vodafone (2,7%), niemiecki RTL Group (2,6%), Liberty Global (właściciel UPC Polska) - 2,4%, Deutsche Telekom (2,4%), włoskie Mediaset (2,3%) i RAI (2,1%) oraz Amazon (2%). W zestawieniu mają one od 2% do 2,8% rynku. Pozostałe 46,6% udziału w rynku grupy telewizyjnej przypada na „Other" („Inne”), gdzie udział jest poniżej 2%, a rozdrobnienie jest już bardzo duże.

Według Ampere Analysis do badań wzięto przychody z telewizji, które obejmują przychody z reklam telewizyjnych, przychody z subskrypcji VOD, środki publiczne i przychody z płatnej telewizji.

Komentując te analizy, Tony Maroulis, główny analityk w Ampere Analysis, powiedział:

- Netflix od momentu wejścia na rynek w 2012 r., szybko się rozwijał w Europie. Do 2016 r. uruchomił swoje usługi w całej Europie i przekroczyła 1 mld dol. przychodów. Do 2017 r. miał największą liczbę klientów spośród wszystkich firm w Europie oferujących telewizję na abonament. A w 2020 r. Netflix stał się drugim co do wielkości podmiotem w Europie pod względem przychodów, za samym Comcastem (który jest właścicielem Sky w Europie) i wyprzedził niemieckiego nadawcę publicznego ARD. Wydawałoby się, że błyskawiczny wzrost Netflixa nie ma granic, ponieważ pomaga sobie w większej części przychodów audiowizualnych. W 2020 r. sam Netflix odpowiadał za ponad 6 proc. wszystkich przychodów telewizyjnych w Europie.


Tony Maroulis dodał:

- Chociaż Netflix odniósł sukces na całym kontynencie, lokalni nadawcy stoją w obliczu zwiększonej presji. Pandemia koronawirusa spowodowała upadek rynku reklam telewizyjnych, potęgując i przyspieszając kryzys tradycyjnych i uznanych marek. I podczas gdy kieszenie Netflix stają się coraz głębsze, lokalne podmioty walczą z konkurencją. W ciągu najbliższych kilku lat sam Netflix będzie miał lepsze finansowanie niż wielu wiodących nadawców komercyjnych, a jego skala oznacza, że ​​będzie w stanie wyprodukować duże ilości wysokiej jakości treści, z którymi większość lokalnych telewizji nie będzie mogła konkurować. Ta globalna i lokalna nierównowaga jeszcze bardziej przyspieszy zmianę oglądalności online, która teraz zaczyna się przenosić na starsze grupy demograficzne.

Ponieważ Netflix i Amazon Prime nadal się szybko rozwijają zyskując widzów, a ich budżet i jakość produkcji osiągną poziomy nieosiągalne dla lokalnych nadawców, to nie tylko potencjalnie zwiększają przewagę na rynku, ale niszczą lub podporządkowują sobie lokalnych producentów treści. 

W jaki sposób nadawcy i producenci treści pokonają tę główną strategiczną przeszkodę, dopiero się okaże w najbliższej przyszłości.
Analitycy potwierdzają, że rok 2020 przyniósł ważną zmianę w nastawieniu widzów: streaming wygrywa z klasyczną telewizją i nie jest ważne w jaki sposób dostarczaną - z satelity, kablowo czy naziemnie. Niestety odzyskanie udziału w rynku przez linearną i lokalną telewizję od rosnących w potęgę usług streamingowych z pewnością będzie niezmiernie trudną walką.

Możliwości są trzy:

  • lokalna kooperacja na europejskim rynku, by wspólnie stworzyć podobną usługę streamingową
  • podporządkowanie się i tworzenie treści/ filmów/seriali dla takich potęg, jak Netflix, Comcast czy Amazon
  • trwanie przy swoim czekając na upadek lub sprowadzenie do niszowej produkcji

Źródło: broadbandtvnews.com  ampereanalysis.com  variety.com

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


Informacje
reklama
reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Multiswitch Johansson 9733PL Unicable I/II

Multiswitch, przestawka UniCable, SCR, do rozbudowy klasycznej instalacji multiswitchowej. Możliwość...

250 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5278) ULTRABOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

DJI Osmo Pocket

950 zł Więcej...
reklama