reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

KIM: Niewielu Polaków korzysta z HbbTV

dodano: 2021-12-13 20:27 | aktualizacja: 2021-12-15 12:45
autor: Jerzy Kruczek | źródło: Związek Cyfrowa Polska

HbbTV Polskie gospodarstwa domowe nie są przystosowane do odbioru telewizji hybrydowej, wynika z nowych danych Krajowego Instytutu Mediów. Zaledwie 15 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiadających telewizor słyszało o HbbTV i tylko 6 proc. odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) posiada sprzęt z obsługą tej technologii.

HbbTV


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Według danych zaprezentowanych przez Krajowy Instytut Mediów*, monitorujący m.in. dostęp do telewizji w Polsce w kontekście nadchodzącej zmiany standardu nadawania NTC, świadomość i przystosowanie do odbioru telewizji hybrydowej (HbbTV), która również jest obiektem przyszłorocznych zmian, pozostawiają wiele do życzenia.

Mimo że 84 proc. gospodarstw domowych w kraju posiada dostęp do internetu, zaledwie 29 proc. telewizorów jest do niego podłączonych (14 proc. urządzeń odbierających NTC). A o samej HbbTV słyszało nieznacznie więcej niż jedno na dziesięć gospodarstw odbierających naziemną telewizję cyfrową i tylko 1 proc. z nich faktycznie korzysta z możliwości telewizji hybrydowej.

Co możemy zyskać?

Jak wynika z badań, niewiele osób wie, że jedną ze zmian związanych z nadejściem nowego standardu odbioru NTC będzie przejście na wersję HbbTV 2.01 i wyższe. Posiadanie odbiornika obsługującego tę technologię i podłączonego do internetu pozwoli widzom na korzystanie, np. z quizów widocznych na ekranie w czasie transmisji czy wyświetlanie okienek z prognozą pogody i wynikami sportowymi. Przede wszystkim jednak ogólnokrajowe przejście na nowy standard nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, choć dla wielu gospodarstw wciąż oznacza konieczność wymiany sprzętu, przyniesie telewidzom szereg fundamentalnych korzyści.
 

– Najlepiej odbieraną nowością jest fakt, że w ramach naziemnej telewizji cyfrowej widzowie otrzymają dostęp do nawet 50 kanałów TV. To benefit, który jest kluczowy dla ponad 40 proc. gospodarstw korzystających dziś z NTC. 14 proc. z nich wskazuje także na lepszą jakość dźwięku i obrazu jako istotny czynnik. Nie można zapominać również, że osoby, które przygotują się na nadchodzące zmiany cieszyć się będą, np. dostępem do kanałów w jakości 4K – wymienia Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, organizacji, która włącza się w ogólnopolska kampanię informacyjną.

Konieczna kompleksowa kampania informacyjna

Krajowy Instytut Mediów omawiając najświeższe dane dotyczące gotowości polskich gospodarstw domowych na nadejście nowego standardu naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) i wyłączenie nadawania w standardzie go poprzedzającym alarmuje, że połowa Polaków wciąż nie wie o nadchodzącej zmianie. Dlatego zdaniem ekspertów konieczna jest szeroko zakrojona edukacja na tym polu. Wskazują oni, że dysponujemy odpowiednimi narzędziami, które pozwolą dotrzeć z wiedzą do odbiorców NTC.
 

– Choć kampania w telewizji ma ogromna znaczenie dla budowy świadomości Polaków na temat nadchodzących zmian, to musimy uzupełnić ją dostępem do dedykowanej infolinii, gdzie uzyskają oni pomoc z sprawdzeniu gotowości swojego sprzętu TV oraz informacjami w radiu czy lokalnej prasie. Warto, by dystrybutorzy sprzętu przeszkolili swoich sprzedawców tak, by ci informowali o nadejściu DVB-T2/HEVC klientów oraz zamieszczali informacje o zmianie w sklepach online. Właśnie z myślą o możliwie najszerszym dotarciu do odbiorców, opracowaliśmy kompleksowy plan ogólnokrajowej komunikacji nadejścia nowego standardu – mówi Mirosław Kalinowski, Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Zdaniem Przemysława Broniszewskiego z zarządu Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych „MOC TV”, w działania na rzecz budowy świadomości polskich odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej w istocie włączyć należy wszelkie możliwe kanały przekazu.
 

– Nadawcy telewizji angażują się w kampanię informacyjną, by dotrzeć z wiedzą o zmianie standardu do Polaków, szczególnie tych najbardziej narażonych na utratę dostępu do źródła informacji i rozrywki. Musimy jednak na tym polu działać wspólnie i wielokanałowo, dlatego też popieramy ideę komunikacji z odbiorcami w kraju nie tylko za pomocą przekazu TV, ale również drogą radiową, przy pomocy urzędów pocztowych, parafii, czy lokalnej prasy i z udziałem sprzedawców sprzętu do odbioru telewizji oraz w internecie – mówi Przemysław Broniszewski z zarządu MOC TV.

W związku z nadchodzącą zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej w kraju trwają rozmowy pomiędzy Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, środowiskiem nadawców TV, producentów i dystrybutorów sprzętu oraz konsumentów.

Przejście na standard DVB-T2 rozpocznie się już marcu 2022 r. i będzie postępować w Polsce do końca czerwca przyszłego roku (zobacz harmonogram). Obecnie trwa kampania społeczna, zachęcająca Polaków do sprawdzenia, czy posiadane przez nich odbiorniki telewizyjne nadają się do korzystania z NTC w standardzie DVB-T2/HEVC.


* Krajowy Instytut Mediów został utworzony przez przewodniczącego KRRiT dnia 31 grudnia 2020 roku. Jest instytucją gospodarki budżetowej.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii HbbTV


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Nagrywarka 4K UHD HyperCap II Duo

Nagrywarka (grabber) i streamer sygnału HDMI w wysokiej jakości, bezpośrednio...

1 790 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO 4K

Vu+ ZERO 4K - najtańszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

799 zł Więcej...

Ferguson REGENT i100 FM, DAB+, BT, Wi-Fi, Radio internetowe

Stacjonarne radio DAB+ oraz UKF/FM. Posiada wbudowany głośnik oraz antenę...

269 zł Więcej...