Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Według różnych źródeł rynkowych, wartość zakupu waha się pomiędzy 120-130 mln euro. Rusev nie chce ujawniać parametrów finansowych transakcji, twierdząc, że sfinansował ją ze środków osobistych i pożyczek od międzynarodowych instytucji finansowych.
Spas Rusev potwierdził transakcję dla bułgarskiego portalu
capital.bg i oświadczył, że będzie dalej rozwijać
Bulsatcom. Działa on za pośrednictwem zarejestrowanej w Luksemburgu spółki
Viva Corporate, która jest właścicielem lokalnego oddziału
Viva Corporate w Bułgarii. Zakupem platformy była zainteresowana czeska grupa inwestycyjna
PPF, a jej oferta była zbliżona cenowo. Chęć zakupu wyraziły też
Yettel Bulgaria i
bTV.
Plamen Genchev, współzałożyciel firmy i akcjonariusz mniejszościowy z udziałem 20%, próbował odzyskać kontrolę nad
Bulsatcom. Zakwestionował sprzedaż platformy, argumentując, że wierzyciele zignorowali jego opcję bycia preferowanym nabywcą. Próbował więc ukrócić umowę
sprawą arbitrażową w Londynie i wnioskiem o ogłoszenie upadłości w Sofii, co pozwoliło powołać tymczasowego syndyka. Jednak te ruchy najwyraźniej nie zablokowały sprzedaży, a tylko opóźniły transakcję.
2 i pół roku temu został powołany nowy zarząd kierowany przez Stanislava Georgieva, którego głównym celem było przywrócenie działania
Bulsatcomu i zatrzymania odpływu abonentów poprzez dodanie nowych usług i mocniejsze wejście w IPTV. Wraz z ożywieniem akcjonariusze dążyli do tego, aby z czasem móc wycofać się z inwestycji. Inwestorami w brytyjskiej
Bulsatcom UK Holdco, będącej wyłącznym właścicielem
Bulsatcom Investment Limited są fundusze
BlackRock i
Blantyre Capital,
Bułgarski Bank Rozwoju,
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju,
Plamen Genchev i jeszcze jeden fundusz -
Integral.
Nie jest to pierwsza inwestycja Spasa Ruseva w spółkę telekomunikacyjną. Jest on założycielem
Telelink i byłym udziałowcem albańskiego firmy
ONE, a także
Vivacom (БТК).
Zarządzanie platformą Bulsatcom w obecnej sytuacji będzie wyzwaniem.
Rynek jest niezwykle konkurencyjny, gdyż pozostali gracze
Vivacom i
A1 BG wypełniają lukę oraz dysponują znacznie lepszą infrastrukturą. Według danych KRS z 2021 r.,
Bulsatcom jest liderem rynku z ok. 650 tys. abonentów, wyprzedzając
Vivacom z bazą 626 tys. klientów i
A1 BG z 525 tys. klientów. W zeszłym roku
Vivacom przejął kilku regionalnych dostawców telewizji i Internetu. Nie będzie więc zaskoczeniem, jeśli po pewnym czasie Rusev zdecyduje się sprzedać firmę lub jej część konkurencji lub innemu graczowi.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.