Grupa Polsat Plus poinformowała, że uruchomienie fabryki autobusów wodorowych w Świdniku, pod marką NesoBus (Nie Emituje Spalin i Oczyszcza), planowane jest na trzeci kwartał 2023 roku. Zdolność produkcyjna tego zakładu ma wynieść 100 autobusów rocznie. Ponadto spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy wygrała w lutym br. przetarg na wykonanie i dostawę 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem dla miasta Rybnika. Kiedy NesoBusy w innych miastach?
Grupa Polsat Plus
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Fabryka autobusów wodorowych NesoBus w Świdniku w trzecim kwartale roku
Wybudowanie fabryki autobusów wodorowych w Świdniku wspierane jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa o dofinansowanie inwestycji ze środków krajowych zgromadzonych w programie „Nowa Energia” została podpisana w grudniu 2022 roku przez NFOŚiGW oraz spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Jest to umowa preferencyjnej pożyczki do kwoty 50 mln zł, z przeznaczeniem na budowę zakładu produkcyjnego oraz wprowadzenie i montaż infrastruktury towarzyszącej, a także stacji tankowania wodoru - co pozwoli zorganizować całą produkcję.
Budowa zakładu produkcyjnego autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi wraz z infrastrukturą towarzyszącą została zapoczątkowana w połowie 2022 roku. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie Świdnickiej Strefy Aktywności Gospodarczej i będzie w stanie wyprodukować do 100 autobusów rocznie.
NesoBus na ulicach Rybnika jeszcze w 2023 roku
Spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy otrzymała w lutym br. z Urzędu Miasta Rybnika informację o wyborze NesoBusa jako najkorzystniejszej oferty w publicznym postępowaniu przetargowym pn. „Zakup 20 sztuk autobusów elektrycznych zasilanych wodorem”. Był to pierwszy wygrany przetarg publiczny, w którym uczestniczył NesoBus.
Przedmiotem zadania jest wykonanie i dostawa 20 sztuk autobusów elektrycznych zasilanych wodorem dla miasta Rybnika. Termin realizacji został określony na 240 dni (około 8 miesięcy) od czasu podpisania umowy, co oznacza, że NesoBusy powinny zacząć jeździć po ulicach Rybnika jeszcze w tym roku.
Kiedy NesoBusy w innych polskich miastach?
Redakcja satkurier.pl, jako że jej siedziba mieści się w grodzie Kraka, zadała przedstawicielowi Grupy Polsat Plus pytanie, czy Grupa czyni starania, aby NesoBusy wyjechały na ulice Krakowa?
- Czynimy starania, aby NesoBusy wyjechały na ulice wszystkich polskich miast w Polsce, ponieważ jest to najbardziej ekologiczny transport, w oparciu o zielony wodór. Z rury wydechowej wydobywa się destylowana para wodna, autobus produkuje energię, nie emituje spalin i co ważne oczyszcza powietrze. Co do decyzji, na ulice których miast NesoBus wyjedzie, to już zależy od poszczególnych miast - powiedział satkurier.pl podczas wtorkowej konferencji wynikowej Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus.
Dodajmy, że NesoBusy były już testowane w kilku polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu.
Więcej informacji na temat NesoBusów, w tym specyfikację techniczną, można znaleźć pod adresem www.nesobus.pl.
Stacje tankowania wodoru w 6 miastach
Ponadto na trzeci kwartał 2023 roku planowane jest uruchomienie w Rybniku stacji tankowania wodoru. Taka stacja zostanie jeszcze w bieżącym kwartale uruchomiona w Warszawie, a kolejne powstaną w Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni i Lublinie (spółka PAK-PCE Stacje H2 otrzyma na ten cel 20 mln zł dotacji NFOŚiGW) - do końca czerwca 2024 roku.
Produkcja, transport i magazynowanie zielonego wodoru
Grupa ZE PAK i Grupa Polsat Plus realizują także projekt budowy elektrolizerni produkującej wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM. Uruchomienie pierwszego elektrolizera 2,5 MW, od firmy Cummins, o wydajności 1000 kg H2 dziennie, planowane jest na drugi kwartał 2023 roku. Kolejny o takich samych parametrach ma zostać kupiony od tego samego dostawcy w czwartym kwartale br.
Co ciekawe Grupa stworzyła prototyp pierwszego polskiego elektrolizera 0,5 MW. Realizacja tego projektu planowana jest na drugi lub trzeci kwartał 2023 roku. Ten polski elektrolizer będzie w stanie wyprodukować 200 kg H2 dziennie.
Należy dodać, że w użyciu są już trzy wodorowozy - jeden będący w stanie przewieźć 371 kg H2 oraz dwa 1024 kg H2. Natomiast do końca roku dostarczone ma zostać siedem wodorowozów 1024 kg.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.