27 lipca br. francuski koncern medialny Vivendi podał swoje wyniki operacyjne i finansowe za pierwszą połowę 2023 roku, w tym wyniki należącej do niego Grupy CANAL+. W tym okresie liczba abonentów Grupy CANAL+ spadła poniżej granicy 25 mln. Z tej liczby 16,1 mln to abonenci w Europie.
Vivendi
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przychody Grupy CANAL+ za pierwszą połowę 2023 roku wyniosły 2,959 mld euro, co oznacza wzrost o 3 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2022 roku (+2,3 proc. przy stałej stałej podstawie walutowej). Jak informuje Vivendi, do tego wzrostu przyczyniły się wszystkie biznesy Grupy: przychody z działalności telewizyjnej we Francji kontynentalnej wzrosły o 1,7 proc., na rynkach międzynarodowych o 2,2 proc. (głównie dzięki wzrostowi liczby abonentów w skali roku), a przychody Studiocanal 21,7 proc. dzięki udanym premierom kinowym. EBITA Grupy CANAL+ za pierwsze półroczne wyniosła 337 mln euro, pozostając na stabilnym poziomie.
Liczba abonentów Grupy CANAL+ na wszystkich jej rynkach wyniosła na koniec czerwca br. 24,985 mln, w tym 9,79 mln w kontynentalnej Francji, 6,314 mln w pozostałej części Europy (co daje łącznie 16,104 mln abonentów w całej Europie), 7,080 mln w Afryce, 1,036 w regionie Azja-Pacyfik oraz 765 tys. na innych terytoriach (m.in. Komory, Haiti, Mauritius i Dominikana). Brak danych na temat polskiego rynku.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku liczba abonentów Grupy CANAL+ spadła o pół miliona (dokładnie 509 tys.), poniżej granicy 25 mln abonentów, jednak w skali roku był to wzrost o milion abonentów (dokładnie 1,082 mln). W Europie poza kontynentalną Francją liczba ta praktycznie się nie zmieniła w pierwszym półroczu (spadek o 21 tys.), a w kontynentalnej Francji wzrosła o 282 tys. Za to w skali 12 miesięcy były to wzrosty, odpowiednio o 505 tys. i 201 tys.
Źródło: Vivendi
Najważniejsze wydarzenia Grupy CANAL+ w pierwszej połowie 2023 roku:
19 maja 2023 roku na Festiwalu Filmowym w Cannes Studiocanal ogłosiło utworzenie funduszu wspierającego francuskie scenarzystki i reżyserki. Fundusz dysponujący kwotą miliona euro wesprze około 10 projektów w ciągu 2 lat.
22 maja 2023 roku Studiocanal ogłosiło inwestycję w amerykańską firmę produkcyjną The Picture Company, prowadzoną przez Andrew Ronę i Alexa Heinemana. Ta 5-letnia umowa odzwierciedla relacje między Studiocanal i The Picture Company, które to od 2014 roku współpracują przy projektach dla rynku światowego, w tym przy filmie „Non-Stop” z Liamem Neesonem w roli głównej.
21 czerwca 2023 roku Grupa CANAL+ i PCCW Limited ogłosiły zawarcie strategicznego partnerstwa w celu przyspieszenia rozwojuViu, wiodącej platformy streamingowej w Azji. Grupa CANAL+ stała się znaczącym mniejszościowym udziałowcem Viu poprzez planowaną rozłożoną w czasie inwestycję na kwotę 300 mln dol. Pierwsza płatność w wysokości 200 mln dol. (186 mln euro) umożliwiła Grupie CANAL+ nabycie początkowych 26,15 proc. udziałów. Na dzień 30 czerwca 2023 roku Grupa CANAL+ posiadała opcje zakupu zwiększające udział własnościowy w Viu do 51 proc.
23 czerwca 2023 r. Grupa CANAL+ i Warner Bros. Discovery ogłosiły utworzenie spółki we francuskojęzycznej Szwajcarii. Oferta Grupy CANAL+ na tym obszarze została wzbogacona o seriale HBO oraz wybór filmów i programów telewizyjnych Max Originals. Nowe tytuły będą emitowane bezpośrednio na kanale CANAL+, a także na platformie streamingowej myCANAL.
Grupa CANAL+ zwiększyła swój udział własnościowy w Grupie MultiChoice i na dzień 30 czerwca 2023 roku posiadała 32,6 proc. jej kapitału zakładowego.