Viaplay Group opublikowała 1 grudnia br. swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 2023 roku, w których informuje, iż z Polski wycofa się do lata 2025 roku. W prognozie zawartej we wcześniejszym raporcie, za drugi kwartał tego roku, nie uwzględniała polskiego rynku już od 2024 roku, co oznacza, że znacznie przedłużyła czas, jaki daje sobie na sprzedaż lub likwidację biznesu w Polsce. Oczywiście lato 2025 roku jest terminem granicznym, więc niewykluczone, że do zmian dojdzie znacznie wcześniej.
Viaplay
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jak informuje Viaplay Group, jej działalność międzynarodowa w krajach bałtyckich, Polsce i Wielkiej Brytanii w dalszym ciągu osiąga wyniki poniżej oczekiwań, ale i tak lepsze rok do roku, dzięki szeregowi wdrożonych przez Grupę inicjatyw mających na celu cięcie kosztów.
- Obecnie spodziewamy się zgłosić wyższe całoroczne straty z tej działalności, niż wcześniej zakładano, ze względu na niemożność wdrożenia szeregu inicjatyw komercyjnych przez to, że wycofujemy się z tych rynków. Droga do rentowności tej działalności nie jest jasna ani realistyczna, dlatego właśnie osiągnęliśmy porozumienie w sprawie sprzedaży naszej działalności w Wielkiej Brytanii, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych, a do lata 2025 roku opuścimy kraje bałtyckie i Polskę* - informuje Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Viaplay Group.
* W szwedzkiej wersji raportu finansowego ten fragment cytatu brzmi: „Podjęliśmy także decyzję o opuszczeniu krajów bałtyckich i Polski latem 2025 roku”. Jednocześnie Viaplay Polska informuje: „Serwis streamingowy Viaplay będzie kontynuował swoją działalność w Polsce do lata 2025 roku”.
Jak dodaje, uwzględnienie tej przynoszącej straty międzynarodowej działalności będzie skutkować wynikiem około 2,2 mld SEK w ujemnych wolnych przepływach pieniężnych w latach 2024-2028.
Ponadto Grupa osiągnęła porozumienie w sprawie sprzedaży swojej działalności w zakresie produkcji treści - Paprika Studios, pod warunkiem uzyskania zgody akcjonariuszy. Miałoby to pozwolić na jeszcze większe skupienie się na krajach nordyckich.
Liczba subskrybentów Viaplay Group wyniosła na koniec września 2023 roku 6,664 mln subskrybentów, o 31 tys. mniej w porównaniu z końcem czerwca br., ale aż o 979 tys. mniej niż na koniec marca br. W tej liczbie 2,52 mln to subskrybenci na rynkach międzynarodowych, w tym w Polsce (-41 tys. w 3 miesiące i -385 tys. w 6 miesięcy), a 4,144 mln to subskrybenci w krajach nordyckich (+74 tys. i -594 tys.).
Sprzedaż netto Viaplay Group za trzeci kwartał 2023 roku wyniosła 4,536 mld SEK, w tym 3,776 mld SEK dla krajów nordyckich i 760 mln SEK dla rynków międzynarodowych. Strata operacyjna wyniosła 538 mln SEK w porównaniu z rekordową stratą 5,886 mld SEK za drugi kwartał 2023 roku i w porównaniu ze stratą 100 mln SEK rok wcześniej. Strata netto za trzeci kwartał 2023 roku wyniosła 693 mln SEK w porównaniu z 5,886 SEK za drugi kwartał tego roku i w porównaniu z 86 mln SEK rok wcześniej.
Jak informuje Viaplay Group, latem br. Grupa wyznaczyła doradców i zbadała możliwość sprzedaży swojej działalności w Wielkiej Brytanii, Polsce i krajach bałtyckich.
- Otrzymane oferty nie stworzyłyby znaczącej wartości dla akcjonariuszy, ani nie umożliwiłyby wyjścia z któregoś z tych rynków przy wartości progowej rentowności. W rezultacie oraz w związku z dalszym pogarszaniem się wyników operacyjnych działalności międzynarodowej, Grupa zostałaby w latach 2024-2028 z prognozą znacząco ujemnego free cash flow dla międzynarodowych rynków, z których chce się wycofać. Teraz Grupa spodziewa się, że dzięki stopniowym środkom samopomocy i działaniom zwiększającym płynność będzie w stanie ograniczyć ujemny FCF z uwzględnieniem tych międzynarodowych rynków do około 2,2 mld SEK w latach 2024-2028 - dodaje Viaplay Group.
Poza wycofaniem się z krajów bałtyckich i Polski, Viaplay Group przewiduje na lata 2024-2028 następujące działania: umowy z właścicielami praw sportowych, sprzedaż działalności w Wielkiej Brytanii i sublicencje, sprzedaż treści innych niż sportowe.
Grupa prognozuje, że jej straty za 2023 rok wyniosą od 1 mld do 1,15 mld SEK, w tym 1,6-1,7 mld SEK strat z rynków międzynarodowych oraz 450-600 mln SEK zysków z rynków nordyckich. Wolne przepływy pieniężne miałyby być ujemne na poziomie 3,6-3,8 mld SEK. Liczba subskrybentów miałaby wynieść na koniec 2023 roku od 6,55 mln do 6,65 mln subskrybentów.
Są to prognozy bardziej niekorzystne niż te, jakie przedstawiała wcześniej - teraz przewiduje większe straty, znacznie większy ujemny FCF (wcześniej prognozowała od -2,5 mld do -3,0 mld SEK) i znacznie mniejszą liczbę subskrybentów (spodziewała się 7,0-7,2 mln subskrybentów na koniec 2023 roku).
Natomiast prognozy na 2024 rok obejmują wartość pomiędzy stratą w wysokości od 150 mln SEK a zyskiem 150 mln SEK, ujemne wolne przepływy pieniężne 1,7-2,2 mld SEK, w tym ujemne 0,6-0,8 mld SEK z pozapodstawowej działalności międzynarodowej.
Propozycja dokapitalizowana Grupy
Ponadto Viaplay Group ogłosiła swoją propozycję kompleksowego dokapitalizowania w celu spłacenia krótkoterminowych zobowiązań finansowych i zapewnienia przyszłego rozwoju Grupy. Następuje to po negocjacjach z największymi akcjonariuszami spółki, kredytodawcami i posiadaczami obligacji oraz wymaga ich wsparcia i zatwierdzenia.
Proponowane dokapitalizowanie obejmuje:
zastrzyk kapitału własnego w wysokości 4 mld SEK, który zostałby wsparty przez akcjonariuszy, w tym CANAL+ i PPF, w drodze ukierunkowanej emisji akcji o wartości około 3,1 mld SEK i emisji praw poboru o wartości około 0,9 mld SEK, z Nordea Asset Management reprezentującą fundusze posiadające około 7,7 proc. kapitału i głosów w Grupie;
umorzenie istniejących zobowiązań dłużnych w wysokości 2 mld SEK, z czego 0,5 mln SEK miałoby zostać zamienione na kapitał własny;
zmianę i przedłużenie istniejących zobowiązań wobec banków i obligacje na łączną kwotę 14,6 mld SEK;
szereg działań samopomocowych mających na celu poprawę płynności i rentowności Grupy.
W ramach tej propozycji cena subskrypcji za akcję serii B wyceniana jest na poziomie 1 SEK w każdej z ukierunkowanej emisji akcji, emisji praw poboru i konwersji długu na kapitał, co w konsekwencji wskazuje na znaczne rozwodnienie istniejących akcji.
W dniu ogłoszenia wyników za trzeci kwartał 2023 roku kurs akcji Viaplay drastycznie spadł z 23,68 SEK na zamknięcie dnia 30 listopada, do 4,06 SEK na otwarcie dnia 1 grudnia, czyli prawie 6-krotnie.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.