Sok pomidorowy wykazuje działanie przeciwdrobnoustrojowe

dodano: 2024-02-05 11:22 | aktualizacja: 2024-02-07 14:29
autor: Janusz Sulisz | źródło: Cornell University/Microbiology Spectrum

Sok pomidorowy tomato juice 360px Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad zwykłym sokiem pomidorowym jako potencjalnym napojem prozdrowotnym? Najnowsze badania wskazują, że ten niedoceniany napój może mieć potężny wpływ na szkodliwe bakterie, w tym Salmonellę Typhi, patogen odpowiedzialny za dur brzuszny. Odkrycie to ma znaczące implikacje dla poprawy zdrowia układu trawiennego i dróg moczowych, a także potencjalnie zapewnia naturalną terapię przeciwbakteryjną w celu zwalczania infekcji bakteryjnych. Okazuje się, że zwykły sok pomidorowy to dość nieoczekiwany środek przeciwdrobnoustrojowy.

satkurier.pl
Sok pomidorowy tomato juice 760px

Według badań opublikowanych w Microbiology Spectrum, czasopiśmie Amerykańskiego Towarzystwa Mikrobiologicznego, sok pomidorowy może zabić Salmonellę Typhi i inne bakterie, które mogą szkodzić zdrowiu układu trawiennego i dróg moczowych. Salmonella Typhi to śmiercionośny patogen specyficzny dla człowieka, wywołujący dur brzuszny.

Naukowcy sprawdzili w eksperymentach laboratoryjnych, czy sok pomidorowy rzeczywiście zabija Salmonellę Typhi. Po upewnieniu się, że tak jest, zespół przyjrzał się genomowi pomidora, aby znaleźć zaangażowane peptydy przeciwdrobnoustrojowe. Peptydy przeciwdrobnoustrojowe to bardzo małe białka, które uszkadzają błonę bakteryjną, która utrzymuje je jako nienaruszone organizmy. Naukowcy wybrali 4 możliwe peptydy przeciwdrobnoustrojowe i sprawdzili, jak dobrze działają one przeciwko Salmonella Typhi. Pomogło im to znaleźć 2 peptydy przeciwdrobnoustrojowe skuteczne przeciwko Salmonella Typhi

Zespół badawczy przeprowadził więcej testów na wariantach Salmonella Typhi, które pojawiają się w miejscach występowania tej choroby. Przeprowadzili także badanie komputerowe, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak peptydy antybakteryjne zabijają Salmonellę Typhi i inne patogeny jelitowe. Na koniec sprawdzili, jak dobrze sok pomidorowy działa przeciwko innym patogenom jelitowym, które mogą szkodzić zdrowiu układu trawiennego i dróg moczowych.

Najważniejszym odkryciem jest to, że sok pomidorowy skutecznie eliminuje Salmonellę Typhi, jej hiperwirulentne warianty i inne bakterie, które mogą szkodzić zdrowiu układu trawiennego i dróg moczowych. W szczególności 2 peptydy przeciwdrobnoustrojowe mogą eliminować te patogeny poprzez uszkodzenie błony bakteryjnej – warstwy ochronnej otaczającej patogen.

Pomidory, naukowo zwane Solanum lycopersicum, to warzywa cieszące się ogromną popularnością na całym świecie, a także w Polsce ze względu na swój wyjątkowy smak i szerokie zastosowanie w różnych tradycjach kulinarnych. Jemy je nie tylko latem, ale także zimą - wtedy pochodzą z polskich szklarni, ale przede wszystkim z Hiszpanii, Włoch i Turcji. Źródłem nasion pomidorów są Indie i Turcja.

Skład odżywczy pomidorów, w tym obfitość korzystnych związków, takich jak likopen, polifenole i witaminy, został szeroko zbadany i powiązany z szeroką gamą korzyści zdrowotnych.

Ponadto pomidory mają tę zaletę, że mogą rozwijać się w wielu regionach o różnych warunkach klimatycznych.

Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa za rok 2021 Azja jest wiodącym światowym producentem pomidorów, reprezentując 64,8% całkowitej światowej produkcji pomidorów.

Europa, Afryka, Ameryka Północna i Ameryka Południowa stanowią odpowiednio 13,3%, 11,6%, 5,98% i 3,95% całkowitej produkcji pomidorów na świecie.

Ciekawostki na temat soku pomidorowego:

• W Kanadzie i Meksyku sok pomidorowy powszechnie miesza się z piwem
  • Sok z pomidora znana jest w Kanadzie jako Calgary Red-Eye, a w Meksyku jako Cerveza preparada
  • Sok pomidorowy jest bazą koktajli Krwawa Mary i Krwawy Cezar oraz koktajlu Clamato
  • W Wielkiej Brytanii sok pomidorowy powszechnie łączy się z sosem Worcestershire
  • W Niemczech sok pomidorowy jest podstawowym składnikiem shota Mexikaner
  • Wiadomo, że Aztekowie, Majowie i Inkowie używali soku pomidorowego do sporządzania napojów leczniczych
  • Od 1965 r. sok pomidorowy jest znakiem rozpoznawczym stanu Ohio, bo tam jest największa produkcja soku pomidorowego w USA
  • P​​​​​ołowa produkcji pomidorów przeznaczonych do przetwórstwa przemysłowego przypada na Kalifornię, Włochy czy Xinjiang
  • Sok pomidorowy wydaje się być przydatny w ograniczaniu skutków ubocznych związanych z radioterapią raka prostaty
  • Spożycie soku pomidorowego zmniejsza objawy menopauzy: niepokój, nieregularne bicie serca, uderzenia gorąca
  • S​​​​​​pożycie soku pomidorowego zmniejsza poziom stresu oksydacyjnego w organizmie
  • Sok pomidorowy umożliwia nawodnienie, jest źródłem energii, zmniejsza również ryzyko zawału serca i przedwczesnej śmierci, zmniejsza poziom cząsteczek szkodliwych dla organizmu, co jest częstym zjawiskiem wśród sportowców

Sok pomidorowy [ang. tomato juice] jest często używany jako płyn do pakowania pomidorów w całości lub w kawałkach w puszkach, chociaż czasami w handlu zastępuje się go przecierem pomidorowym ze względu na kwestie taryfowe na warzywa i sosy. Co ciekawe, pomidory w wersji soku są lepiej postrzegane niż jako przecier, bo tu zwykle wygrywają testy smakowe, ponieważ soki są postrzegane jako świeższe.

Sok pomidorowy to popularny napój wśród pasażerów samolotów.
Podobno jest to spowodowane zwiększoną percepcją smaku w głośnej kabinie i w warunkach zmiany ciśnienia. Alternatywnym wyjaśnieniem jest to, że tradycją stało się jedzenie popcornu w kinie.

Źródło: asm.org  indiatoday.in  news-medical.net