reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Multiplay udaną strategią Grupy Polsat Plus

dodano: 2024-05-22 17:27 | aktualizacja: 2024-05-23 14:33
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl

Grupa Polsat Plus Grupa Polsat Plus zaprezentowała wyniki operacyjne i finansowe za I kwartał 2024 roku. Liczba świadczonych usług kontraktowych utrzymuje się na podobnym poziomie, liczba klientów nieznacznie spada, za to wzrasta przychód od klienta (ARPU) i liczba klientów usług multiplay. Co wydarzyło w I kwartale w Grupie Polsat Plus?

Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Najważniejsze wydarzenia Grupy Polsat Plus w I kwartale 2024 r.:

  • W zasięgu 5G Plusa są już 23 mln mieszkańców Polski, a z jeszcze szybszego 5G Ultra korzystać może 6 mln osób. Dzięki planowanej agregacji nowego pasma C klienci Plusa zyskają internet 5G z maksymalną prędkością technologiczną do około 2 Gb/s.
  • Grupa Polsat-Interia liderem internetu w Polsce - Grupa Polsat-Interia z zasięgiem 20,9 mln RU została w kwietniu - drugi raz w tym roku - nr 1 wśród wydawców internetowych w Polsce. Według badań Mediapanelu (kwiecień 2024) wyprzedziła Grupę Wirtualna Polska i Grupę RAS Polska (Onet) kolejno o blisko 60 tys. RU i 510 tys. RU.
  • Kanały sportowe Polsatu zmieniły nazwy - Polsat Sport na Polsat Sport 1, Polsat Sport Extra na Polsat Sport 2, a Polsat Sport News na Polsat Sport 3. Marką główną i podstawową jest Polsat Sport, który jest jedną z najsilniejszych marek medialnych w Polsce.
  • Telewizja Polsat przedłużyła współpracę z organizacją UFC, która skupia w swoich szeregach topowych zawodników ze wszystkich zakątków globu, w tym z Polski. Dzięki temu polscy kibice mogą niemal w każdy weekend oglądać na kanałach sportowych Polsatu gale największego promotora mieszanych sztuk walki na świecie.
  • Polsat Box i Plus oferują nowe pakiety streamingowe: All In Streaming w Plusie obejmuje dostęp do 3 popularnych platform: Disney+, HBO Max i Polsat Box Go Plus za 49,99 zł/mies.; Stream+ w Polsat Box to dostęp do serwisu Disney+ oraz HBO Max (w tym 3 kanałów HBO) w cenie 49,99 zł/mies., a abonenci Polsat Box mają także bezpłatny dostęp do kanałów i treści telewizyjnych ze swojego pakietu w serwisie Polsat Box Go.
  • Netia, jako pierwszy operator w Polsce i regionie, wprowadziła do oferty B2B usługę telewizji hotelowej z chmury, czyli bez stacji czołowej w obiekcie (head-end-less).
  • W I kwartale OZE Grupy Polsat Plus wyprodukowały blisko 200 GWh energii: 52 GWh z wiatru, 12 GWh ze słońca i 135 GWh z biomasy.
  • W lutym rozpoczął się rozruch techniczny farmy wiatrowej w Człuchowie o mocy 72,6 MW, a na farmie Przyrów o mocy 50,4 MW przed terminem zakończyła się instalacja turbin. W tym roku Grupa będzie miała ponad 330 MW zainstalowanej mocy produkcji zielonej energii, do 2026 r. będzie to blisko 750 MW.
  • Miasto Chełm w wyniku przeprowadzonego przetargu wybrało należącą do Grupy spółkę PAK Polski Autobus Wodorowy jako dostawcę 26 zeroemisyjnych, ekologicznych autobusów wodorowych NesoBus. Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 r. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku. NesoBusy są produkowane w fabryce Grupy w Świdniku.
  • Samochody wodorowe należące do Grupy Polsat Plus przejechały milion kilometrów. Zerowa emisja dwutlenku węgla i zdolność oczyszczania powietrza to cechy pojazdu, które idealnie wpasowują się w ekologiczną misję Grupy. Stacje z Grupy Polsat Plus pod marką NESO działają już w Warszawie i Rybniku, a w tym roku zostaną uruchomione kolejne - w Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu i Lublinie.
 

- W zasięgu sieci 5G Plusa są już 23 mln mieszkańców Polski, a 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s - 6 mln. Nasz światłowód dociera do 13 mln osób. Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport i nowe seriale. Trwa rozruch techniczny naszej kolejnej farmy wiatrowej w Człuchowie, a Chełm zamówił u nas 26 autobusów wodorowych NesoBus - mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych

Na koniec I kwartału 2024 r. Grupa Polsat Plus oferowała 13,077 mln usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych), co przekłada się na spadek o 6 tys. w skali kwartału i o 86 tys. w skali roku.

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 4,804 mln, co stanowi kwartalny spadek wynoszący 39 tys. i roczny 147 tys. Wynika to z mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania serwisów wideo online, co jest częściowo kompensowane rosnącą popularnością telewizji internetowej (IPTV/OTT). Ponadto Grupa świadczyła 6,273 mln usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (wzrost odpowiednio o 27 tys. i 41 tys.) oraz równo 2 mln usług internetu (wzrost o 16 tys. i 20 tys.).

Grupa miała na koniec I kwartału 2024 r. 5,772 mln klientów kontraktowych B2C (spadek o 23 tys. kwartał do kwartału i 115 tys. rok do roku) oraz 68,4 tys. klientów kontraktowych B2B (business-to-business - segment klientów biznesowych) - praktycznie tyle samo. Spadek wynika głównie z malejącej popularności technologii satelitarnej, jak również utrzymującego się procesu konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego.

Przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł w ciągu kwartału o 1 zł (w ciągu roku o 3,20 zł) do 74,60 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) utrzymał się na takim samym poziomie: 7,6%. Nieznacznie zmalało ARPU usług przedpłaconych - o 0,10 zł do 17,30 zł. ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,490 tys. zł (wzrost w I kwartale o 27 zł, w ciągu roku o 56 zł).

Grupa Polsat Plus odnotowała również 2,624 mln usług przedpłaconych (spadek o 22 tys. kwartał do kwartału i o 69 tys. rok do roku), w tym 123 tys. usług przedpłaconych płatnej telewizji (wzrost odpowiednio o 25 tys. i 2 tys.), 2,476 mln telefonii komórkowej (spadek o 46 tys. i 66 tys.) oraz 25 tys. internetu mobilnego (spadek o 1 tys. i 5 tys.).

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) wzrosła w I kwartale 2024 r. o 10 tys., a w skali roku o 4 tys., do 2,466 mln. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,47 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wyniósł 43%.
 

- Liczba abonentów korzystających z usług multiplay, mimo niekorzystnych warunków rynkowych, utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie 2,5 mln, co stanowi 43% wszystkich naszych klientów - mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. - Dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay i popularyzacji 5G skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. ARPU wzrosło we wszystkich grupach klientów: kontraktowych B2C, B2B i prepaid, a wskaźnik odejść klientów utrzymuje się na niskim poziomie 7,6% - dodaje.

Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus

Przychody Grupy Polsat Plus ze sprzedaży za I kwartał 2024 r. wzrosły w skali roku o 6% do 3,405 mld zł, koszty operacyjne wzrosły o 8% do 3,116 mld zł, EBITDA wzrosła o 24% do 946 mln zł, marża EBITDA o 4 p.p. do 27,8%, EBIT o 52% do 453 mln zł, a zysk netto o 160% do 184 mln zł.

W porównaniu z konsensusem rynkowym (w oparciu o prognozy: BM mBanku, BM BDM, DM BOŚ, DM PKO BP, ERSTE, Ipopema, Trigon, Pekao, Santander, Wood&Co), EBITDA jest o 3,3% większa niż się spodziewano, marża EBITDA o 1,1 p.p., EBIT o 4,7%, a zysk netto większy aż o 11,9% od prognoz. Natomiast przychody są o 0,9% niższe od konsensusu rynkowego. Jak informuje Grupa Polsat Plus głównym motorem wzrostu była kontrybucja segmentu zielonej energii w następstwie konsolidacji Grupy PAK-PCE.

Do wzrostu kosztów operacyjnych najbardziej przyczynił się wzrost kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (+10% rok do roku) - głównie w efekcie wzrostu zatrudnienia oraz utrzymującej się presji inflacyjnej; wzrost kosztów dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta (+10%) - głównie w wyniku rozpoznania wyższych kosztów związanych z call center i działaniami marketingowymi realizowanymi w I kwartale 2024 r.; oraz wzrost kosztów amortyzacji, utraty wartości i likwidacji (4%) - m.in. konsolidacji wyników Grupy PAK-PCE; a także ujęcie kosztu własnego sprzedanej energii w wysokości 242 mln zł.

Wartość zadłużenia netto Grupy Polsat Plus na dzień 31 marca 2024 roku wyniosła blisko 12,505 mld zł.
 

- To bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych. Odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki segmentu zielonej energii - 130 mln zł przychodów ze sprzedaży energii własnej oraz 47 mln zł EBITDA. Dodatkowo konsekwentna realizacja strategii multiplay przełożyła się na wzrost ARPU we wszystkich grupach klientów oraz przychodów detalicznych o ponad 2%. Nasze przychody z reklamy TV wzrosły o 8%, a cały rynek reklamy TV bardzo dobrze się rozwija - mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes ds. finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.

Grupa Polsat-Interia nr 1 w internecie

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w I kwartale wyniosła 21,5% - 7,1% kanału głównego Polsat i 14,4% kanałów tematycznych. Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 8% do 307 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 28,1%.

Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało w I kwartale co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali ok. 2 mld odsłon stron.
 

- To był bardzo dobry kwartał dla Telewizji Polsat. Odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki oglądalności wiosennej ramówki. Łączna oglądalność naszych kanałów wyniosła 21,5%, a nasze przychody reklamowe silnie wzrosły - o 8% r/r - mówi Piotr Żak, p.o. prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. - Cały czas rozwijamy się w segmencie online. W kwietniu Grupa Polsat-Interia z 20,9 mln użytkowników ponownie była numerem 1 wśród wydawców internetowych - dodaje.

Kolejne farmy wiatrowe, budowa stacji NESO

W I kwartale Grupa Polsat Plus wyprodukowała ok. 200 GWh zielonej energii ze słońca, wiatru i biomasy. Trwa rozruch technologiczny trzeciej farmy wiatrowej w Człuchowie (72,6 MW), a na farmie Przyrów (50,4 MW) zainstalowano już turbiny.
 

- Rozpoczęliśmy produkcję zielonej energii ze wszystkich źródeł. Tylko w jednym kwartale wyprodukowaliśmy i sprzedaliśmy 200 GWh zielonej energii po średniej cenie 651 zł/MWh. Aż 52 GWh wyprodukowaliśmy ze 100 MW farm wiatrowych, a do końca 2025 r. planujemy zwiększyć zainstalowaną moc o ok. 200 MW w Przyrowie i Drzeżewie - mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. - Zgodnie z zapowiedziami sprzedaż własnej zielonej energii pozytywnie kontrybuuje do wyników Grupy - 130 mln zł przychodów zapewniło nam 47 mln zł EBITDA. Zgodnie z założeniami Strategii 2023+ nowy biznes energetyczny będzie generował ok. 500-600 mln zł inkrementalnej EBITDA w długim okresie - dodaje.

Po Warszawie i Rybniku stacje wodorowe NESO powstają w Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu i Lublinie. Fabryka autobusów wodorowych w Świdniku dostarczyła NesoBusy dla Rybnika (20 sztuk) i Gdańska (10 sztuk), a w trakcie realizacji jest zamówienie dla Chełma (26 sztuk).
 
Grupa Polsat Plus zielona energia I kwartał 2024
Grupa Polsat Plus zielona energia I kwartał 2024

Polkomtel sprzedaje część posiadanego pakietu adresów protokołu komunikacyjnego IPv4

25 stycznia spółka Polkomtel zawarła umowę sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych, w postaci części posiadanego pakietu adresów protokołu komunikacyjnego IPv4, na rzecz podmiotu niepowiązanego za łączną kwotę 56,1 mln dol. Uzgodniony harmonogram sprzedaży przewiduje realizację transakcji i płatności w 3 transzach.

Transakcja nastąpiła w ramach i w wyniku procesów bieżącego przeglądu aktywów, zaś zbyte wartości niematerialne i prawne stanowiły niestrategiczne aktywa, informuje Grupa Polsat Plus.

Sprzedaż udziałów w Muzo.fm i nabycie dodatkowych udziałów w BCAST

27 marca Telewizja Polsat sprzedała 100% udziałów w spółce Muzo.fm. Łączna cena sprzedaży wyniosła 13,3 mln zł.

14 marca Cyfrowy Polsat nabył dodatkowe 10% udziałów spółki BCAST. Po tej transakcji Cyfrowy Polsat posiada 80,01% udziałów w BCAST.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym

Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

1 630 zł Więcej...

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX Q

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

319 zł Więcej...